Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > stress Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : stress
pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-05 - 22:15:35 send message to pluimenest

iedereen heeft het al wel eens meegemaakt : stress bij vogels, denk maar aan de Pullaria bij de parkieten, de Coloria bij de exoten, de Goudvink bij de Europese,...........maar wat kan je er doen????


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-10-05 - 22:36:11 send message to tonnl

Je zou alle vogels die onkruid eten wat herderstasje kunnen geven. Dat werkt rustgevend.
Ik geef ze vaak wat extra, een paar dagen voor ik iets moet uitvangen. Ze blijven het vangen eng vinden maar de rust is zeer snel teruggekeerd.

Groeten, Ton.


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2004-10-05 - 22:40:32 send message to henkmeer

als je dat niet kan vinden kan je ook blauwmaanzaad geven, dit is in de winkel te koop,
of bij een bakker die zelf brood bakt

Henk


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-10-05 - 22:44:26 send message to ParkietenPeter

Stress wordt veroorzaakt door vele factoren.
Daarom is er neit een remedie die al die factoren bewerkt.

Rust is in ieder geval goed en stress-veroorzakende situaties dienen zo veel mogelijk voorkomen te worden.

oorzaken zoals; vaak storen, vastpakken, opjagen.
Zet vogels zo weg dat ze de nodige rust hebben, vluchtgelegenheden hebben. Stoor ze niet vaker dan strikt noodzakelijk is.

Succes
wink ;) Peter


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-10-06 - 10:36:43 send message to rupicola

Ben het hier op zich wel met Peter eens, voor zover dit betrekking heeft op bijvoorbeeld de eerste weken dat je nieuwe vogels hebt.
Op termijn denk ik dat je je vogels wel zo snel mogelijk moet laten wennen aan de dagelijkse gang van zaken, anders 'schieten' zij bij het minst of geringst in de stress. Je ziet dit dan ook veel gebeuren met vogels die uit een afgelegen volière komen.

Blijft natuurlijk dat de ene soort (of vogel) gevoeliger voor stress is dan de ander.

In feite moet je altijd op een rustige manier met je vogels om gaan!
Ik geloof echter ook dat het een belangrijke factor kan zijn dat men de stress reacties van een vogel (zoals bijvoorbeeld zeer paniekerig rondvliegen) tot op zekere hoogte moet negeren.
Dit om te voorkomen dat de vogel in de gaten krijgt dat `het gevaar` door zijn gedrag kan laten verdwijnen. Na enige tijd leren ze al gauw dat ze niets te vrezen hebben.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-06 - 12:22:26 send message to pluimenest

Dank voor de antwoorden, ben al een heel stuk wijzer geworden.
Ik heb ook vernomen dat men in Amerika een medicijn zou ontwikkeld hebben op basis van Ceresta, weet iemand daar soms iets meer over?
Anderzijds heeft een veearts tijdens een voordracht ooit vermeld dat Aldol (of iets in die trend), à ratio van 1 druppel per liter water eveneens goede resultaten zou geven, zeker bij Pullaria's.
Heeft iemand daar al ervaring mee?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-10-06 - 14:25:49 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Haldol heet het ofwel haloperidolum. Dit is een zeer sterk medicijn dat bij mensen slechts zeer selectief gebruikt wordt. Daar zou ik geen vogel aan wagen bloot te stellen.
Wat de gemiddelde veearts "normaal" vindt is nou niet altijd echt de meeste diervriendelijke oplossing.
Groeten, Ton.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-06 - 21:58:08 send message to pluimenest


Tonnl:

Dank voor de waarschuwing.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-10-07 - 08:10:48 send message to ParkietenPeter

Met medcijnen ALTIJD!!! heeeel erg vorozichtig zijn. Zeker medicateis bedoeld voor mensen.

Misschien helpt voor jou vogels ook wel de radio.
www.vogelarena.com/pcs/philboard_read.asp?id=1242

Succes,
wink ;) Peter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede