Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > handopgefokte vogels die kweken! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2012-03-03 - 20:40:02

wonen doen ze altijd : waarom kan ik nu botvinken, putters, goudvinken. kweken omdat ik altijd . met de hand bijvoerde.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2012-03-04 - 11:18:58

@wiechmann,

de handopfok koppels die ik bezit doen het veel beter dan de oude wildvang en natuurbroed .en dan praat ik over vanaf dag 1 tot einde toe zelfgrootbrengen.

Welke soorten papegaaien zijn dit dan???

Mijn ervaring is dat je met handopfok Grijzenroodstaarten niet kan kweken,wel steeds eieren maar deze waren nooit bevrucht.

Ik heb dit met nog 5 andere ervaren papegaaienkwekers jarenlang geprobeert.

Hieronder de volgende koppels allemaal endoscopische gesekst en goed ontwikkeld schimmelvrij en broedrijp.

Wildvang man x Tamme pop.

Tamme man x Wildvang pop.

Tamme man x Tamme pop.

Met Amazone's, Kaketoe's, Ara's, Edelpapegaaien lukt het wel om met handtamme koppels te kweken.

Soms voeren de ouders de jongen niet(of niet goed)en dan moeten de jongen met de hand groot gebracht worden.

Henk.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-03-04 - 12:12:01

henk
Soms voeren de ouders de jongen niet(of niet goed)en dan moeten de jongen met de hand groot gebracht worden.

dit tel voor zowel handopfok natuurbroed en wildvang .dat klopt.

handopfok grijze lig er aan hoe de grijze met de hand zijn grootgebracht en gesosialiceert .

hebben jullie ook zelf met de handgrootgebracht grijze en die dan zelf gehouden en van jongs af aan gekoppelt het liefst de eerste paar jaar in kolonie houden en dan er mee gaan kweken is totaal geen probleem. ik en paar andere mensen hebben het wel zo gedaan en met sucses.

maar heel veel kwekers hebben niet het geduld hier voor.

als je jonge grijze heb die vanaf week 4 de huiskamer in zijn gegaan en dan nooit geen vogel meer gezien hebben dan zal kans op sucses heel klein zijn.dat ben ik met je eens.



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2012-03-04 - 12:45:12

Wiechmann,

Er waren kwekers bij die ze met de 6á7 weken bij de ouders wegnamen,en toen verder met de hand groot gebracht hebben,toen ze zelfstandig waren in een voiliére gezet en gewacht tot ze broedrijp waren.

Hebben ook geprobeerd om met voormalige huiskamer Grijzen te kweken.

Dat er soms voeder problemen zijn met wildvang heb je gelijk in,het lijkt wel dat het steeds vaker voorkomt.

Henk.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-03-04 - 13:46:37

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

henk ik heb 6 jaar geleden 5 handopfok koppels in kolonie geplaatst vorig voorjaar 3 koppels apart gezet deze klikte perfect. van die 3 koppels hebben er 2 koppels jonge gehad waar van 1 koppel zelfs 2 x .de andere 2 koppels zitten nog bij elkaar en hebben geen klik.daar komen dit voorjaar andere koppels bij van collega die ook niet klikende koppels heb en hopen dat er dan als nog klikende koppels uit komen.

dit jaar gaan we ook weer eigen jonge grijze zelf houden voor de toekomst.1 jong per koppel en met andere mensen ruilen voor vers bloed.
zo dat wij over enkele jaren weer jonge kweekkoppels hebben .

en als het zo is hoe dat jij zeg dan is er over 10 jaar een groot te kort aan grijze roodstaarten voor de kweek.en de huiskamer.
ben ik blij dat wij wel goede ervaringen hebben met op deze manier van kweken .

en dit gaan wij ook doen met dwerg ara soorten en grote ara soorten en edelpapegaaien .

nog even dit wij plaatsen de koppels niet in kweekboxen.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2012-03-04 - 14:27:16

Wiechmann,

Over 10 jaar zullen er idd weinig echte kweekkoppels zijn,of ze moeten nog ingevoerd worden.

Er worden soms bewezen tamme koppels Grijzen aangeboden,maar als je dan vraagt om te mogen komen kijken als er jongen bij in het blok liggen dan hoor je niets meer.

Veel suc6 met het opzetten van nieuwe jongen koppels grijzenroodstaarten want het zal nodig zijn.

Henk.




medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2012-03-04 - 20:55:56

haha: waarom kan ik nu botvinken kweken.
met het stokje op kweken . zo leer je vogels kweken .


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2012-03-06 - 14:52:07

Als je met geduld,rust en beleid te werk gaat kan je met huiskamervogels gewoon kweken.

En dat zal zws met afwisselend resultaat zijn,zowel ara, grijze amazone,als andere soorten.

Dat telt voor handopfok als nb vogels is mijn ervaring,maar met name de factoren geduld en goed kijken naar je vogels zal daar de doorslag bij geven en uiteraard goede voeding.

Gr Kees.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-03-06 - 15:04:03

Ik ben het bijna helemaal met je eens, Kees. Toch is er een categorie die niet meer geschikt is voor de kweek. Dat zijn de vogels die niet meer weten dat ze vogels zijn, en geen mensen.

Zoals in het begin van dit topic al werd opgemerkt is de wijze/mate van imprint van belang. Een vogel die geen andere vogels ziet, zal zelden een soortgenoot als soortgenoot zien. Een enkele keer lukt het overigens desondanks toch om ze min of meer te koppelen, maar dit kan jaren duren.
Slechte voorbeelden van huiskamervogels kun je bij de NOP zien. Dat zijn de vogels (vaak amazone's) die in een groep geplaatst zijn, maar alleen maar aandacht van mensen zoeken en vaak bang of agressief zijn jegens soortgenoten. Deze zijn meestal voor de kweek reddeloos verloren. Daar helpt alle geduld van de wereld niet meer.


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2012-03-06 - 19:41:06

Idd Hans,ik doelde ook niet op de zgn broedmachine vogels en de daarna na uitkomst gelijk met de hand gevoerde jongen.

Met uitzondering van een enkele keer noodzakelijk,door omstandigheden ben ik daar ook tegenstander van, de realiteit leert dat er dan vaak te snel aan het geld in plaats vd vogels gedacht wordt,met de nodige ..... als excuses.

Zelf heb ik nu bv bij een koppel grijze,ervaren pop ,die ik al jaren heb en die vorig jaar haar man door ouderdom verloren had een jonge Ek nb man gezet,deze hadden vrijwel gelijk 5 eieren,onbezet jammer genoeg.

Ik heb daar eieren van en vriend van mij onder gelegd van een dwergara,die ze keurig heeft uitgebroed en nu dus een jong grootbrengt ,samen met de jonge man,die door het gezamenlijk grootbrengen hopelijk wel goed treed bij het volgend legsel.

Dus misschien voor mij ook een voordeel in de toekomst

Voor mij ook ede eerste maal dat ik dit doe omdat er eerdere legsels verloren gingen vd dwergara,s.

De toekomst zal leren of de jonge ara hier last van krijgt,zelf geloof ik daar niet in,maar denk ik een beter alternatief dan de broedmachine handel die er tegenwoordig is.

Bij vorige legsels was deze pop nog behoorlijk agressief, of het nu door de jonge man komt of niet,maar ze laat me het jong er gewoon uithalen,dit terwijl ze ernaast zit,prachtig en handig.

Ik ben benieuwd naar de reactie,s.

Gr Kees.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-03-06 - 20:27:06

kees is toch prachtig dat ze dit jong zo groot brengen.niet ieder koppel doe dit.dus wees er zuinig op.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-03-06 - 22:52:27

Ja, heel mooi Kees. Dat het door roodstaarten wordt grootgebracht maakt niets uit. Deze zal later gewoon een dwergara als partner accepteren.

Het zou nog mooier zijn geweest als er meer jongen in het nest waren!wink ;)


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2012-03-07 - 00:36:13

Net getafeltennist ,idd helemaal met je eens Hans, jammer genoeg 2 eieren afgestorven,(trouwens ook een legsel van 5 eieren),ws tijdens het vervoer al,maar al doende leert men hopelijk.

Als er meer jongen was het plan geweest er zeker een terug te liggen onder de oorspronkelijke ouders.

Ja Herman, maar het blijven levende wezens he, deze al zeer oude pop heeft een keer een uitgekomen jong gehad,in een nest van 4, dat drie dagen,waarvan dus de eerste 2 dagen, er een jong lag in een halve eierschaal,met de VOLLEDIGE dooier er nog aan.

Jullie weten zelf,(een te robuuste beweging),Leuke woordspeling vind ik zelf Ineens,en het is gebeurd.



Jong keurig uigekomen en woog tijdens het ringen op plm 20 dagen 325 gram???, ik geloofde mijn ogen niet,dit jong woog op 6 weken,dat is normaal de tijd dat ik het nest even wat verschoon het dubbele, dus 650 gram.

Ik ben zo stom geweest om dit jong tocht te
verkopen,(POP niet gesext) maar 100% zeker ,met 5 maanden,heb daar eigenlijk nog altijd spijt van.

Wat ik eigenlijk met misschien wel te veel woorden wil zeggen er zijn veel wegen die naar Rome ....?

Gr kees.



kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2012-03-07 - 00:40:05

Net getafeltennist ,idd helemaal met je eens Hans, jammer genoeg 2 eieren afgestorven,(trouwens ook een legsel van 5 eieren),ws tijdens het vervoer al,maar al doende leert men hopelijk.

Als er meer jongen was het plan geweest er zeker een terug te liggen onder de oorspronkelijke ouders.

Ja Herman, maar het blijven levende wezens he, deze al zeer oude pop heeft een keer een uitgekomen jong gehad,in een nest van 4, dat drie dagen,waarvan dus de eerste 2 dagen, er een jong lag in een halve eierschaal,met de VOLLEDIGE dooier er nog aan.

Jullie weten zelf,(een te robuuste beweging),Leuke woordspeling vind ik zelf Ineens,en het is gebeurd.



Jong keurig uigekomen en woog tijdens het ringen op plm 20 dagen 325 gram???, ik geloofde mijn ogen niet,dit jong woog op 6 weken,dat is normaal de tijd dat ik het nest even wat verschoon het dubbele, dus 650 gram.

Ik ben zo stom geweest om dit jong tocht te
verkopen,(POP niet gesext) maar 100% zeker ,met 5 maanden,heb daar eigenlijk nog altijd spijt van.

Wat ik eigenlijk met misschien wel te veel woorden wil zeggen er zijn veel wegen die naar Rome ....?

Gr kees.



kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2012-03-07 - 00:41:18

svp het tweede berichtje verwijderen,schijnbaar 2 x gedrukt?

gr kees



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 174 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede