Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > belichting voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : belichting voliere
BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2004-10-08 - 19:17:45

Ik heb een voliere met verschillende parkietachtigen. Er ligt mij iets van bij dat ze een bepaald aantal uren per dag licht moeten hebben. Klopt dit en is het verstandig om belichting met tijdklok in het nachtverblijf aan te brengen?


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2004-10-09 - 11:14:35

Ik verlicht in de late herfst en wintermaanden altijd de nachthokken van de vogels (parkieten) bij. Ik verlicht dan ongeveer van 7.00 tot 19.00 uur in de kortste tijd (december).In de winter wordt het pas na negen uur echt licht en vanaf vier uur begint het alweer te schemeren.
Vanaf januari voer ik de verlichting langzaam op, wat ervoor zorgt dat ze vanaf maart broedrijp zijn (sommige soorten al veel eerder).
Het bij-verlichten heeft voor mij twee voordelen. De vogels hebben langer de tijd (minimaal 12 uur) om te eten en een kortere nacht, zodat ze genoeg voer hebben om de donkere uren door te komen. Daarnaast werk ik lange dagen en heb door de extra verlichting de tijd om de vogels te voeren en dagelijks te zien.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-10-09 - 16:26:39

ik heb de verlichting ook middels een tijdklok geregeld, omdat het aantal lichturen niet dagelijks mag varieren. Kijk dus ook uit met de zomer/wintertijd. Dit menselijke bedenksel heeft een negatieve invloed op de vogels als men de tijdklok daarmee gelijk zet!
NIET VERANDEREN DUS!
12 tot 14 uren is een goede tijdsduur om te verlichten en zoals al genoemd de winterse nachten in te korten.
Niet alle vogels raken in een broedstemming door het kunstmatig verlengen van de dagen, met name soorten die van nature rond de evenaar voorkomen zijn hiervoor minder gevoelig. De daglengte is daar het gehele jaar door vrijwel gelijk.
Bijkomend voordeel is inderdaad dat men door bijverlichting meer tijd heeft om de vogels te controleren en te verzorgen tijdens de te korte winterdagen.


BJ
Oud Lid
Posts :109

Oud Lid
2004-10-09 - 18:53:28

Geweldig, hier heb ik wat aan.... Bedankt!!!


esther
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2004-10-13 - 00:36:48

leuke site



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 112 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede