Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > dode jongen bij de pruimekoppen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2012-04-11 - 16:22:40 send message to freddy321

ik lees veel,jongen te koud.gaan pruimekoppen voor langere tijd van het nest dan als ze jongen hebben?langer dan bv valkparkieten etc


christian
Website Member
Posts :26

Website Member
2012-04-11 - 17:06:37 send message to christian

Ben het geheel met Paul eens, zelf kweek ik ook met meerdere koppels pruimekoppen. Ze beginnen bij mij ongeveer einde Januari, begin Februari meestal de eerste eieren , 5/6 per nest is heel normaal. ik kweek in natuurstammen van 60 cm hoog,met een doorsnede van 16 cm, heb daar al jaren goede ervaringen mee.ben vroeger ook met te grote blokken begonnen, laat ze zelf een keuze maken dan zul je zien dat ze het kleinere blok uitkiezen ! Als je rustig met de Pruimekoppen omgaat en regelmatig nestcontrole uitvoerd is het geen probleem om de jongen onder de pop vandaan te halen om te ringen.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-04-11 - 19:32:40 send message to ineznick

Bedankt Paul voor de uitgebreide uitleg. Als er dit jaar nog een ronde komt , ga ik het zeker proberen. En anders proberen we het volgend jaar weer. Op dit moment gaat het goed met de 2 over gebleven jongen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-04-11 - 20:27:27 send message to P.Rooth

Hallo Tjoepe

!5 cm in het vierkant heb ik al heel wat jaren in gebruik , deze maat heb ik overgenomen van een kweker die daar altijd uitstekende resultaten mee had .

Ook ik kweek uitstekend met deze maat broedblokken en hoe er zoveel jongen tezamen met de oude vogels in zo'n blokje passen moet je mij echt niet vragen maar het werkt perfect .

40 hoog en 25 in het vierkant gebruik ik niet eens voor mijn Kakarikis die hebben 20 vierkant en 40 hoog .

Broedblok 25 vierkant zou voor Halsbandparkieten kunnen maar daarvoor gebruikte ik broedblokken die zeker 80 cm diep waren .

Persoonlijk zou ik ook geen broedblok gebruiken voor pruimekopparkieten die 25 vierkant zijn alleen al doordat de pop vaak vroeg het blok verlaat en de jongen zichzelf dan moeilijk of niet warm kunnen houden door de erg grote ruimte

Paul


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-04-11 - 20:48:17 send message to P.Rooth

Hallo Ineznick
Had 2 blz over het hooft gezien en las dat er 2 jongen overgebleven zijn is nog zo slecht niet want gemiddeld wordt uitgegaan van 3 jongen bij een goed stel , heb je een beter stel brengen ze meer jongen groot maar heb nog niet meegemaakt dat na het grootbrengen van de jongen er een 2de ronde volgt .
Wel dat indien de eieren onbevrucht waren er een 2de poging gewaagd is bij meerdere stellen met goede resultaten .

Heb een pop 'te leen ' en bij de eigenaresse wordt uitsluitend in natuurbroedblokken gekweekt die ik persoonlijk niet gebruik maar omdat dat vogeltje uit zo'n blok gekomen is er 1 natuurblok bijgehangen waar ze niet eens in geweest is en het blok van 15 cm vierkant 70 hoog prefereert terwijl ze daar tevens een dun latje moest wegknagen en naar binnen glipt alsof ze door een brievenbusopening moet .
Wel een concessie gedaan door een stuk hout met schors als invlieggat te gebruiken maar dat schors vreten ze eraf willen het glad hebben .

Een punt wat ik nog niet genoemd heb is de wanddikte van een broedblok die ( vind ik ) moet zeker 18 mm zijn om warmte vast te houden en de bodem een 5 cm anders vreten ze daar doorheen .

Paul


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2012-04-12 - 00:47:07 send message to ineznick

Bedankt Paul , weer voor de duidelijke uitleg. Mijn broedblok is ook 18mm dik. En dat we 2 jongen over hebben , dat is natuurlijk mooi , maar er waren er 6.
En ik vind het jammer dat het er geen 4 of 5 over gebleven zijn. Vooral als ik er wat aan had kunnen doen. Maar ik heb er weer veel van geleerd. De volgende keer beter.

Gr gerben


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2012-04-12 - 17:49:28 send message to Tenzi

Mijn blokken zijn plm 20 cm in het vierkant en plm 40 cm hoog. Nog nooit last gehad van poppen die de jongen te vroeg te lang verlaten. Ik start echter altijd pas begin maart met het inhnagen van d eblikken (en kweek onverwarmt maar wel binnen).

Nog nooit heb ik in de 15 jaar dat ik met Pruimekoppen kweek meegemaakt dat ze een tweede ronde doen. Als een nest onbevrucht was of mislukte, was het altijd gedaan voor dat jaar, maar mogelijk hebben anderen andere ervaringen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-04-12 - 19:43:41 send message to P.Rooth

Hallo Tenzi

Is dan misschien een toevalstreffer indien 1 stel het voor een 2de maal probeert nadat het 1ste legsel onbevrucht gebleken is maar had 3 stel tegelijk die ik omgeswitcht had omdat ik een stel erbij gekocht had en de gewenste combinaties (mutaties) beter vond i.v.m mogelijke verwantschap .
Alle drie begonnen ze voor een 2de ronde nadat de eieren onbevrucht gebleken waren .
Moet er wel bij vermelden dat ik buiten de gebruikelijke voeding extra calcium was begonnen te voeren .

Paul


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2012-04-12 - 19:47:20 send message to Tenzi

Paul,
Waren de tweede ronde wel bevrucht?
Misschien dat de kalk er mee te maken heeft of begin je misschien al in februari met de nestkasten?


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-04-12 - 21:27:37 send message to P.Rooth

Hallo Tenzi

Als de 2de ronde niet bevrucht waren geweest had ik het niet eens gemeld .

Alle eieren waren bevrucht in de 2de ronde maar niet allemaal kwamen ze op stok slechts 1 was blijkbaar te zwak geweest .
Dat stel heb ik nadien uit elkaar gehaald en beide een andere partner gegeven wat blijkbaar gewaardeerd werd .

Had de blokken altijd open en voor ik er erg in had waren de eerste eieren er al eind januari begin februari veels te vroeg vond/vind ik .
Nu timmer ik de blokken dicht eind januari zodat ze er wel op kunnen slapen maar niet meer in kunnen komen .

Gewoonlijk zet ik de invlieggaten op een kier door een stukje hout weg te steken begin maart als het weer enigzins vriendelijk begint te worden maar vooral de dagen wat langer zijn .

Calcium is nodig voor gehele gestel van een vogel en zeker in de broedtijd , heb ook gemerkt dat de ' eierproduktie ' soepeler verloopt er meer eieren gelegd worden , de jongen beter groeien en groter zijn dan zonder die extra toevoeging van calcium .

Paul


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2012-04-12 - 23:56:30 send message to parrotmaniak

ik heb hetzelfde gehad vorige week met jonge rosekopjes
ik weet zeker dat de pop niet van het nest is geweest ,dus geen kou
van de 4 jongen was er na 4 dagen nog 1 over ,deze doet het goed
ik zou ook niet weten wat de oorzaak is
het ouderkoppel eet slecht eivoer ,misschien dat hier een oorzaak ligt
de jongen zouden misschien niet genoeg voedingsstoffen binnen gekregen hebben via het ei ,en dus zwakker zijn?


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2012-04-13 - 08:36:52 send message to Tenzi

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Paul,

Wat voor soort calcium gebruik je en hoe voeg je het toe?

Gr.
Tenzi


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2012-04-14 - 22:02:19 send message to P.Rooth

Hallo Tenzi

Calcilux gebruik ik en dat voeg ik aan het eivoer toe volgens de gebruiksaanwijzing en niet in het drinkwater wat ook mogelijk is heb drinkschalen in de buitenvoliere zodat dat niet werkt heb je kweekkooien met drinkbakken kan dat indien je dat makkelijk vind .
Bij mij eten ze goed het eivoer op wat ik eerst droog aanmaak .
4 delen eivoer en 1 deel universeel tijdens de rustperiode daarin komt dan nog gedroogde en gemalen brandnetels , knoflookpoeder , in de winterperiode druivensuiker , calcilux , eens per week gistocal ( volgens de gebruiksaanwijzing) sinds kort Ropabird ook volgens de gebruiksaanwijzing en vanaf ongeveer februari komen daar gekiemde zaden bij .
Alles wordt aangemaakt met gerapste wortel en iets vochtig gemaakt met roosvicee en/of juderance .
Broedtijd wordt aandeel eivoer teruggebracht naar 3 delen eivoer en 1 deel universeel

Zo heb ik het eivoer verhaal ingevuld en buiten dat krijgen ze dagelijks fruit ( altijd ) en de droge zaden die ongeveer 50% van de voeding is .

Paul



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede