Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Vogels met PBFD 2
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Vogels met PBFD 2
KSB66
Website Member
Posts :18

Website Member
2012-04-14 - 19:19:12 send message to KSB66



Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2012-04-14 - 19:34:48 send message to Daniel

Het was een net verhaal op Kassa met goede experts aan tafel welke kennis van zaken hebben (een ervan is zelfs lid hier wink ;) ).



mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-04-14 - 19:59:32 send message to mijnkaketoes.nl

Verbaast me wel dat omdat het nu op TV was de naam hier wel genoemd mag worden.

Verder over de uitzending.

Voor de verkoper geen goed woord.
Voor de koper sukkel verdiep je in de materie koop geen vogels die niet zelfstandig zijn en laat ze testen. In eerste instantie meer zekerheid op gezonde vogels in tweede instantie sta je iets sterker als je verhaal/ garantie wil halen.

Maar ook werd me duidelijk dat garantie halen bij een hobbykweker een hele kluif gaat worden bij een " professionele" handelaar lijkt het wat makkelijker te gaan.

Henk


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2012-04-14 - 21:12:38 send message to wiechmann

als je vogels er zo gehuisvest bij zitten net als bij hem .dan ben je geen liefhebber.



DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-04-14 - 21:43:26 send message to DirkD

200€ voor een test? Is dat de zus van de papegaaiverkoper?

Mvg
Dirk


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-04-14 - 23:54:03 send message to Karel

quote
Verbaast me wel dat omdat het nu op TV was de naam hier wel genoemd mag worden.


Dat is niet zo vreemd, Henk. Door de uitzending is deze persoon zgn. "publiek" geworden. Zodra hij echter formeel door justitie als verdachte wordt aangemerkt, zullen we hem voortaan moeten aanduiden met de heer de V. uit H. wink ;)


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-04-15 - 00:06:16 send message to eric 008

maar nu wat anders!
koper heeft een vogel aangeschaft tergoede trouw stel dat nu blijk dat de vogel schoon zijn van de kweker en dat de koper bezoekers heeft gehad die ook vogels heeft en die wel besmet zijn en die het verslepen omdat ze thuis nog even met der eigen vogels heeft gespeel met koppie krau. dan word het lastig voor de koper om te bewijzen dat de ziekte bij hem van dan kom lastig verhaal in het bewijzen van wie wat heeft .

het is maar zo een gedachten. lastig


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-04-15 - 00:12:56 send message to Karel

Het is bijzonder lastig, Eric. Daar heb je gelijk in.
In dit geval echter zijn er meerdere mensen die bij deze persoon een papegaai hebben gekocht die deze ziekte hadden. Daardoor is het zeer waarschijnlijk dat deze vogels bij aankoop al ziek waren en sta je samen weer wat sterker.

Bottomline:

- Koop geen ongeteste kromsnavels
- Koop geen vogel die nog niet zelfstandig is
- Koop geen vogel die niet goed in de veren zit


arakweker
Website Member
Posts :45

Website Member
2012-04-15 - 01:41:38 send message to arakweker

Voor PBFD ben ik niet zo bang... klinkt misschien raar maar dat komt er snel uit en met goede quarantaine regelingen moet je dat kunnen stoppen. Wat in mijn optiek veel lastiger is... (niet hypothetisch, heb het om me heen al meegemaakt).

Stel je koopt een ogenschijnlijk gezonde vogel. Die laat je testen en uit deze tests blijkt de vogel het 'avian bona virus' (ABV) te hebben. Verder zijn alle testresultaten in orde, totaal geen ziekteverschijnselen. Wat doe je dan?

Dan heb je een tikkende tijdbom gekocht... die ook nog eens behoorlijk besmettelijk kan zijn. Dat virus is de veroorzaker van KDS en het kan zich dus omzetten in KDS. Dat kan morgen al gebeuren, maar het kan ook nog jaren duren of niet gebeuren. Je vogel kan het virus aan een andere vogel uit je collectie overdragen, die er wel direct ziek van wordt. Als het virus zich omzet in KDS is het 100% dodelijk.

Je vogel is niet ziek, maar heeft wel dat virus. Dus terug naar de handelaar gaat je niet lukken, je vogel is nu immers niet ziek. Sprake van een verborgen gebrek? Lijkt me lastig aan te tonen, wetenschappelijk bewijs is er amper. Juridisch sta je erg zwak. En dan zit je nog met de gevolgen. In laten slapen? Apart zetten in je collectie? (gebeurt in de VS op het moment veel). Maar weer door verkopen? Ogen dicht en in je collectie zetten? Kijk eens in de spiegel: wat zou jij doen?

Het is een beetje vergelijkbaar met HIV en Aids. Als je het HIV virus hebt kan het nog jaren duren voordat je Aids krijgt. Het verschil met ABV is dat van HIV al aangetoond is dat het je afweersysteem afbreekt. Dus HIV leidt altijd tot Aids, bij ABV is nog niet vastgesteld dat het altijd tot KDS leidt. Kwestie van onderzoek en tijd lijkt me.

Volgens mij zijn er twee oplossingsrichtingen. Ofwel een medicijn vinden, ofwel goed opletten wat en hoe je (ver)koopt. Ik (ver)koop niets zonder een test op ABV (uit te voeren door het NOIVBD). Ik gebruik een vogelpaspoort met een koopcontract om me in te dekken. Nou ben ik redelijk ingeburgerd... maar hoe leg je dit ooit uit aan een (net beginnende) liefhebber? En hoe wil je dit ooit reguleren?

meer info op: http://een-01.nl/kweken/aankoop-hoe-voorkom-je-dat-je-een-zieke-ara-koopt/


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-04-15 - 08:44:52 send message to DirkD

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Halo Arakweker:
Volgens mij wissel je het 'avian bona virus' (een verre variant van hondsdolheid ) met het circovirus.

Met het avian bonavirs kan de vogel overleven mits je een aangepaste voeding(pellets) en meloxicam in het drinkwater geeft. Hij kan als drager natuurlijk niet meer bij andere vogels. Plukken, met het hoofd schudden, onverteerde zaden in de uitwerpselen kunnen een indicatie zijn van de ziekte. Bepaalde vogels zijn niet ontvankelijk voor het virus, ze kunnen wel drager zijn.

Met het circovirus (heeft meerdere varianten) wordt de immuniteit van de vogel aangetast. PFBD is daar meestal het gevolg van. Door het verzwakt immuunsysteem sterft de vogel aan secundaire infecties. Dit zou kunnen vergeleken worden met HIV

Voor beide infecties is het mogelijk dat de vogel enkel drager is en kan het jaren duren voor het virus zich manifesteert.
Omdat een quarantaine behandeling aanleiding geeft tot verhoogde stres zullen deze besmettingen zich veelal in deze periode manifesteren.

Indien u een vogel wetens of niet verkoopt die een besmettelijk virus draagt en de koper kan dit binnen een redelijke termijn na verkoop aantonen bent u verplicht de aankoopsom en de onderzoekskosten terug te betalen.

Niet voor niks wordt er onmiddellijk een ander jong aangeboden. Duurt dan zolang tot je geen poot meer hebt om op te staan en dat die nieuwe vogel er bijna nooit komt. Toch niet zonder bijkomende kosten.

Wanneer en of een HIV besmetting Aids wordt is afhankelijk van de sterkte van het immuunsysteem.
Mvg
Dirk


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2012-04-15 - 11:06:03 send message to J.ten Wolde

maar nu wat anders!
koper heeft een vogel aangeschaft tergoede trouw stel dat nu blijk dat de vogel schoon zijn van de kweker en dat de koper bezoekers heeft gehad die ook vogels heeft en die wel besmet zijn en die het verslepen omdat ze thuis nog even met der eigen vogels heeft gespeel met koppie krau. dan word het lastig voor de koper om te bewijzen dat de ziekte bij hem van dan kom lastig verhaal in het bewijzen van wie wat heeft .

het is maar zo een gedachten. lastig
-------------------------------------------------

Eric ik ben het niet helemaal eens met het verhaal hier boven en toch ook wel
Ik ga meteen na de koop de vogel testen en dus niet eerst naar huis maar direct naar diegene waar ik mijn vogels altijd laat testen en een week later heb je de test binnen
En dat zou iedereen moeten doen en eigenlijk zou elke verkoper dat moeten doen en zeker die zogenaamde hobbyhandelaren.

gr Jan
Gelukkig is mijn bestand geheel getest


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-04-15 - 11:12:39 send message to DirkD

Is inderdaad de beste oplossing. Zelfs voor bij de verkoper geteste vogels.
En het kost heus geen 200€.

Mvg
Dirk


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2012-04-15 - 11:26:10 send message to J.ten Wolde

Die € 200,-- voor z'n test is ook oplichting dat betaal ik niet niet eens
Daar kan ik mijn vogel 2x voor laten testen sexen en chippen als het moet als het al niet 3x is


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-04-15 - 11:34:59 send message to mijnkaketoes.nl

De vogel in dat programma is getest op alle voorkomen ziektes minimaal 4 plus het dierenartsconsult. Lijkt me toch nog alleszins redelijk. Wat betalen jullie dan voor de testen op 4 ziektes en dan wel uitgevoerd door een vogelarts?

Henk


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-04-15 - 12:07:54 send message to DirkD

Ikzelf bevind me in een bevoorrechte positie maar een mestonderzoek en een PCR op het circovirus kost aan de UNIF in Gent 25€. Krijg je natuurlijk enkel een verslag van de test.
Kan eventueel een consult bijkomen

Ik denk dat dit aan de universiteiten in Nederland niet veel duurder is.
Op alles testen is niet mogelijk en ook niet aan te raden ( vb: een test op paramixo)

http://www.ugent.be/di/nl/dierenkliniek-labos

Mvg
Dirk


arakweker
Website Member
Posts :45

Website Member
2012-04-15 - 12:16:39 send message to arakweker

Ik ben altijd bereid iets te leren, maar wat er nu gezegd wordt klopt inhoudelijk en juridisch gewoon niet.

Circovirus kan leiden tot PBFD. Het hebben van het virus betekent niet dat de vogel ziek is. Virus hebben en PBFD hebben zijn twee stadia. PFBD openbaart zich meestal al direct bij jonge vogels en is dan dodelijk. Daarom ligt het bij PBFD juridisch wat gemakkelijker, een dode vogel is immers een '100% defect product binnen de garantieperiode'.

Avian Borna Virus (niet Bona maar Borna) kan leiden tot KDS. Het hebben van het virus betekent niet dat de vogel ziek is. Virus hebben en KDS hebben zijn twee stadia. Er kan veel tijd tussen het hebben van het virus en het omslaan naar KDS zitten. Vandaar mijn opmerking 'tikkende tijdbom'. Met testen kun je het Avian Borna Virus aantonen. De testen die er bestaan (Elisa testen) tonen het Avian Borna Virus aan, niet of de vogel KDS heeft. Of dat het daadwerkelijk KDS is kan alleen na de dood definitief vastgesteld worden. Een vogel met het Avian Borna Virus wil je natuurlijk niet hebben, maar het zal juridisch heel lastig zijn om het hebben van het virus te beschouwen als 'ziek zijn'. Vaak zal een vogel ruim buiten de garantietermijn van een half jaar doodgaan...

Verder moet je juridisch een groot verschil maken tussen het kopen van een vogel bij een particulier of bij een bedrijf. De wet meent dat een particulier die iets koopt bij een bedrijf extra bescherming nodig heeft, omdat de positie van de particulier zwakker is. Vandaar de garantieplicht. Voor particulieren die kopen bij particulieren is op dit vlak in de wet niets geregeld, dus daar moet je zelf afspraken maken.

Ik ben een hobbykweker die het kweken in een bedrijf heeft ondergebracht. Ik test al mijn vogels voordat ik ze verkoop (kosten overigens iets van €100 per vogel, afhankelijk van hoeveel vogels je tegelijkertijd test (volumekortin) en de kosten van de vogelarts). Vervolgens sluit ik een contract af met de koper dat hij binnen vijf dagen de tests opnieuw laat doen bij een vogelarts (meestal is dat een paar maanden later als mijn tests). Daarmee kan ik dan aantonen dat een eventuele besmetting niet van mij af kan komen (bij mij negatief en vijf dagen na overdracht ook geen virus aanwezig). Positieve vogels komen bij mij terug en worden vergoed. Gelukkig heb ik dit nog nooit hoeven mee te maken. Een latere besmetting kan dan dus nooit van mij af komen... Op verborgen gebreken (b.v. hartafwijkingen etc) geef ik dan de wettelijke garantie van een half jaar.

Koop je een vogel bij een particuliere kweker dan moet je zelf afspraken maken. Er is geen sprake van wettelijke garantie of andere vergelijkbare verplichtingen. Daarom zou ik heel graag zien dat er een soort 'code' komt hoe kwekers (of ze nu particulier zijn of bedrijfsmatig bezig zijn) om gaan met dit soort perikelen. Daar geloof ik meer in als het reguleren via wetgeving. Maar ja, het is erg moeilijk om het als kwekers eens te worden, dat merk je nu al in dit draadje... Feiten en emotie kunnen maar moeilijk gescheiden worden.

Overigens gaat het met katten en honden net zo; voor de wet zijn dat ook gewoon 'producten'.

Praktijk voorbeeld.
Een inmiddels goede vriend heeft bij een bekende dierenwinkel een blauwgele ara gekocht en daar van een hobbykweker een partner bij gezet. De partner was na een maand of tien dood aan KDS. De eerste vogel bleek na het testen (testen bestonden bij aankoop nog niet) hartstikke positief op Avian Borna Virus, maar vertoonde totaal geen ziekteverschijnselen van KDS. De bewijslast ligt bij de koper en toon het maar eens aan... Daarnaast is de garantieperiode ruim verstreken. Dus juridisch geen poot om op te staan. En wat doe je nu met die blauwgele ara? In laten slapen?





Pagina : 1 2 3 4 5 6
volgende >>>

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 167 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede