Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweken met kleine putter. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kweken met kleine putter.
Alex_010
Website Member
Posts :109

Website Member
2012-04-30 - 21:25:14 send message to Alex_010

Zijn er hier mensen die mij advies kunnen geven bij het kweken van de kleine putter. Met kromsnavels heb ik redelijk wat ervaring, maar dit is nieuw voor mij. Op welke signalen moet ik letten? Waardoor kan ik zien dat ik een goed koppeltje heb en dat het kweken goed gaat komen.

Ik heb gisteren 2 nestjes opgehangen. Een traliekastje en een open bol. Beide helemaal met nepgroen ingewikkeld en gevuld met kokosvezel. Ik heb ze wel dusdanig goed ingepakt dat ik me afvraag of ze het wel zien.

Ik zie ze wel de hele tijd bij elkaar zitten en ze vliegen elkaar continue achterna. Verder hoor ik ze soms een melodieus fluitje, alsof iemand iemand zijn hond fluit (hoog,laag,hoog) en beginnen ze elkaar te voeren.

Zijn er nog dingen die ik moet doen of op moet letten? Ze zitten alleen in een kooi van 2 hoog, 2 diep, 1 breed.


Jayjay
Website Member
Posts :87

Website Member
2012-04-30 - 21:44:47 send message to Jayjay

ik kweek putters in kweekvolieres(lengte 1,80 mx hoog 1,80x 90 cm breed) maar ook putters in broedkooien (lengte 1m bij 40 cm bij 40cm) in deze kooien kan het net.

de kooi kan het beste in tweeën gedeeld worden door middel van een draadschuif zodat als de man apart gezet wordt ze elkaar nog kunnen zien.

je kunt de nesten aan de buitenkant hangen of aan de binnen kan, plaats de nesten in het volle licht (putters houden van lzonnige plekken (licht)).

ik heb nu vogels die in broedkooien zijn geboren, toen ik met de broedkooien begon, kwamen de vogels uit de kweekvolieres, maar heb hier niet veel hinder van ondervonden tijdens de kweek, als je je vogels goed verzorgt, willen ze eigenlijk wel overal broeden (is mijn mening)

van een koppel dat zich onderling goed voert, krijg je zo goed als altijd jongen van.


MVGR


Alex_010
Website Member
Posts :109

Website Member
2012-04-30 - 21:54:38 send message to Alex_010

Dank voor de fijne reactie. Ik heb ze 2 weken geleden gekocht. Heb ze toen noodgedwongen tot gisteren in een te kleine kooi moeten houden. Sinds eergisteren zitten ze in de huidige kooi. Sinds gisteren hangen de nesten. Voor zover ik heb gezien tonen ze geen interesse in de nesten. Dat was bij mijn kromsnavels wel anders.

Wat kan ik verder verwachten?


Jayjay
Website Member
Posts :87

Website Member
2012-04-30 - 22:09:52 send message to Jayjay

De Putter broedt vanaf eind april tot in juni, dit nest wordt altijd goed verstopt in heggen en dicht struikgewas, zoals je al schreef hebben ze een goed bedekte nest(kast). Bij mij pikte een van de 2 meestal de eitjes kapot, dit bij sommige ronde's.
Bij een koppel dat goed voor elkaar zorgt is de kans van dit ongewenste gedrag klein.

Misschien dat je volgende week al een eerste ei hebt. Laat de natuur z'n gang gaan en het komt vast goed.


MVGR


Alex_010
Website Member
Posts :109

Website Member
2012-04-30 - 23:04:50 send message to Alex_010

Ik ben benieuwd. Ik zal morgen even wat fotos hier plaatsen, ben benieuwd of ik voldoende groen heb.

Ik las op internet dat je ze in deze periode ook levend voer moet geven. Nu gaf ik ze laatst meelwormen, maar die moeten ze niet.

Wat kan ik trouwens het beste als nestmateriaal gebruiken? Las dat ik hiervoor beter lichte materialen kan gebruiken, ik gebruik nu kokosvezel, maar dat is niet echt licht van kleur. Heb het al in de nestjes gedaan en heb ook wat op de grond gelegd.


Alex_010
Website Member
Posts :109

Website Member
2012-05-01 - 09:40:05 send message to Alex_010

Kijk dit zijn de nestjes:

http://i49.tinypic.com/2zs76du.jpg
http://i45.tinypic.com/347blnl.jpg
http://i49.tinypic.com/xdxg7t.jpg

Voor meer impressies kan je op mijn profiel kijken. Moet ik meer groen ophangen of is het prima zo?

"Helaas mogen foto's die hier geplaatst worden niet breder zijn dan 800 pix. Als je de foto's alsnog aanpast en mij daarna een berichtje stuurt, kan ik ze voor je terugplaatsen"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-05-01 - 09:57:09 send message to Karel

Het lijkt me prima zo. Dat moet wel lukken met de putters.

P.S. Meestal worden de dakpanelen van een voliere met de gaaskant naar boven geplaatst. Dat sluit mooier aan op de staande wanden en er blijft minder snel rommel op het dak liggen.wink ;)


Alex_010
Website Member
Posts :109

Website Member
2012-05-01 - 10:32:10 send message to Alex_010

Dankjewel. Ik maak mij toch een klein beetje zorgen dat ik de nestjes te goed heb verstopt aangezien ze er geen interesse in tonen razz :p.


Jayjay
Website Member
Posts :87

Website Member
2012-05-01 - 11:28:27 send message to Jayjay

Het ziet er prima uit, het belangstelling voor het nest zal nog komen. Het enige wat je nog kunt doen is wachten, hier tonen sommige putters ook geen belangstelling voor hun nestjes maar later komt er wel interesse.
Toen ik mijn eerste vogels had maakte ik mij bij iedere vreemd dingetje al zorgen (nu nog steeds hahaha) bijv, als de neusdoppen van een grasparkiet pop gingen verkleuren tijdens het broeden.


Geef ze de tijd en er komt echt wel wat hoor,
Mooie voliere trouwenswink ;)



GR


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2012-05-01 - 17:10:30 send message to roodmus

geef ze maar eens watten.

grt


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2012-05-01 - 17:12:58 send message to roodmus

Verder wil de putterpop alles kunnen overzien. dus daar kun je dan rekening mee houden.

Verder ook nog paardehaar zijn ze ook gek op.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2012-05-01 - 17:15:57 send message to roodmus

Hoe zien de snavels van de vogels eruit,zijn ze nog aan de zwarte kant dan zijn ze nog niet broedrijp,hoe wiitter hoe rijper..

Staan ze al te zwiepen op de stok naast elkaar,even op de stok tikken dit zijn allemaal tekens voor de broed.

Grt.


Alex_010
Website Member
Posts :109

Website Member
2012-05-01 - 20:39:27 send message to Alex_010

@roodmus. Ik heb nog eens gekeken.

-de snavels zijn helemaal wit. Op een heel klein puntje na.
-als ze elkaar voeren maken ze een ander moledieus geluid
-ik heb nu een paar keer gezien dat als ze elkaar voeren dat het popje gaat fladderen met een vleugeltje
-als ze elkaar gaan voeren hoor ik eerst dat aparte geluid en vervolgens zie ik het mannetje met zijn staart heen en weer bewegen
-ik zie het mannetje daarna vaak zijn snavel een paar keer links, rechts over de de stok heen bewegen


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2012-05-01 - 23:11:00 send message to roodmus

Geef ze even de tijd,zo tezien is het een koppel wat tegen de broed aanzit,

Suc6.

grt.


Alex_010
Website Member
Posts :109

Website Member
2012-05-01 - 23:19:57 send message to Alex_010

Ik ben benieuwd, hou je op de hoogte


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2012-05-02 - 16:54:45 send message to roodmus

Geef je ze ook levend voer in de vorm van pinky´s
en buffel wormen liefst van Top insect diepvries.

Grt.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 236 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede