Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Sterfte barmsijzen na ringen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Sterfte barmsijzen na ringen
Wallie
Website Member
Posts :3

Website Member
2012-05-30 - 08:11:22 send message to Wallie

Bij deze doe ik het verzoek of er vogelliefhebbers zijn met dezelfde ervaring zoals hieronder beschreven:

Na het ringen van het eerste nest barmsijzen, 4 stuks, gingen alle 4 barmsijzen na enkele minuten dood. Ik heb vorig jaar een redelijk aantal barmsijzen geringd en heb tot nu toe hiermee nog geen problemen gehad. Ook het ringen van de kanaries van dit jaar heeft geen enkel probleem opgeleverd.
De jonge barmsijzen waren goed gevoed door de moeder en waren voorzien van goed gevulde kroppen. Het voer bestond uit een eivoermengsel en buffalo-wormpjes (diepvries). De handen waren ook niet verontreinigd met een vreemde stof of iets dergelijks. Indien iemand dezelfde ervaring heeft gehad, hoor ik graag wat de mogelijke oorzaak van deze plotselinge sterfte is.


jotjuuu
Website Member
Posts :62

Website Member
2012-05-30 - 09:57:24 send message to jotjuuu

misschien door een bloeding bij het ringetje, besef dat bij zo'n klein vogeltje de kleinste bloeding fataal kan zijn.
heel jammer overgens.
hoe oud waren de jongen?


Wallie
Website Member
Posts :3

Website Member
2012-05-30 - 10:56:18 send message to Wallie

De jongen waren 5 tot 7 dagen oud en zoals ik al eerder meldde, werden ze goed gevoed. Aan de pootjes heb ik geen bloedingen waargenomen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-05-30 - 12:34:55 send message to Karel

Mogelijk zijn ze bevangen door de hitte. Als je bij deze temperaturen een vogel in de hand neemt, zal hij zeer snel te warm worden en binnen een uur sterven.
Ringen kan daarom het best 's-ochtends vroeg gebeuren, als de temperatuur nog laag is.

(Een andere reden voor het 's-ochtends ringen is overigens dat de pootjes dan dunner zijn dan overdag of 's-avonds.)


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2012-05-30 - 13:19:09 send message to medaar

ik ring altijd in de morgen, rond 10uur.
dan geef ik: levend voer in zemelem . handen erin , wat roeren in de pot(haha). zou ring ik.
dit jaar nog niks doodt. doe het altijd zo. al vele jaren .
sterven met volle krop??
zal aan je eten zijn . maar wat ??sad :(


andre22
Website Member
Posts :68

Website Member
2012-05-31 - 11:30:11 send message to andre22

Wat je wellicht kan proberen is om alleen de oudste jongen te ringen en de jongste nog niet, en dan kijken of die ook dood gaan.


Wallie
Website Member
Posts :3

Website Member
2012-06-02 - 23:21:04 send message to Wallie

Bedankt voor de reacties. Ik zal voortaan 's morgens vroeg gaan ringen. Hopelijk blijft het bij een éénmalig gebeuren.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede