Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Roodsnavelkitta's (Urocissa erythrorhyncha) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Roodsnavelkitta's (Urocissa erythrorhyncha)
oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2012-05-31 - 09:38:11 send message to oli4

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met roodsnavelkitta's?

Ik ben vooral op zoek naar praktische ervaringen en tips. Info van uit de literatuur heb ik al genoeg. Maar ik ben vooral benieuwd naar persoonlijke ervaringen over voeding en het sociaal gedrag (agresiviteit van de man).


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-05-31 - 22:53:02 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Olivier, ik heb al een aantal jaar een koppel kitta's, hoewel ik me langszamerhand begin af te vragen ze wel man en pop zijn. Ze kunnen het goed met elkaar vinden, maar duidelijk is wel dat de man(?) de baas is.
Helaas zijn ze nog niet aan een nest begonnen en mijn geduld begint een beetje op te raken.shocked 8O
Als voedsel krijgen ze eendagskuikens, muizen, kleingesneden kippenhartjes en moriowormen.
Ze zien er prachtig uit, zingen en schetteren de hele dag.....maar broeden, ho maar.sad :(


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2012-06-01 - 11:17:34 send message to oli4

Bedankt Hans wink ;)

Wij hebben hier eens eentje op bezoek gehad van iemand die hem had gekocht, maar de vogels nog even appart in quarataine wou houden vooraleer in de hun uiteindelijke voliere te steken. Ze kunnen wel wat kabaal maken razz :p Maar het zijn echt vogels waar ik van genoten heb, en waar ik dus meer over wil leren/weten. Bij mijn kennis heb ik al wat info op gedaan, maar hoe meer verschillende reactie, hoe beter he wink ;) Men broer is zich ook steeds meer en meer met vogels aan het bezig houden en hij is hier ook dol op. Vandaar dat we in de toekomst misschien een jong koppel willen aanschaffen. Enkel hun agressie houd ons wat tegen.


pana
Website Member
Posts :72

Website Member
2012-06-01 - 11:22:02 send message to pana

hallo, heb deze link gegoogeld - vind het persoonlijk een interessant artikel :
http://www.vogelspeciaalclub.nl/v4/images/documenten/Fokverslagen/fokverslag%20Roodsnavelkitta.pdf


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2012-06-01 - 15:54:18 send message to oli4

Bedankt Pana, zoals gezegd heb ik het net reeds afgezocht wink ;) Ik heb via Ger (van de redactie van V&I) ook al enkele leuke en mooie artikels ontvangen. Echt mooie artikels, daar krijg je zin in happy :) Zoals gezegd zou ik zonder vooronderzoek hier natuurlijk geen praktische ervaringen vragen. Het gaat me vooral om de agressivitiet van de mannen tijdens de kweek. Wat indien de mannen de poppen aanvallen, of eieren of jongen in het nest. Appart zetten? Dju, weer extra ruimte nodig dan razz :p. Heb met mijn kennis het voer eens besproken, is nog een duur grapje.


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2012-06-02 - 08:38:09 send message to oli4

Hans, wat is de ruimte dat de vogels bij jou hebben als ik dat vragen mag? En de beplanting?
Hoe heb jij hun agresiviteit al ervaren?

Ik heb ook al gehoord van het bijvoeren van pupiebrokken af en toe, heb jij hier ervaring mee? In hoeverre is het schadelijk i.v.m. ijzeropstapeling en dergelijke?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-06-02 - 14:29:12 send message to Karel

De kitta's hebben hier een buitenvoliere van ca. 4,50 x 2,50 x 2,30 met een aansluitend nachthok van 2,50 x 2,20. De hoogte van het nachthok loopt op van 1,80 naar 2,80.

In de buitenvoliere staat een krulwilg, een conifeer tot het dak en vooraan een bak met kleinbladige bamboe. De zijwanden zijn voor de helft gesloten, zodat er voldoende beschutting is.
Achter/in de conifeer is door mij op 1,80 een nestgelegenheid gemaakt, waar ze veel toeven maar niet broeden. In de nok van het nachthok hebben ze een mand tot hun beschikking.
De laatste jaren heb ik diverse nestkasten op diverse plaatsen geprobeerd, maar helaas.

Ik zal ze toch binnenkort maar eens opnieuw laten sexen.shocked 8O


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2012-06-02 - 19:35:09 send message to Glansspreeuw

Dag Hans,

Ze hadden inderdaad al lang moeten jongen hebben opgebracht. Ikzelf maakte wel altijd zelf hun nest met takken van de haagbeuk en vervolgens een nestkom van cocosvezel. Nadien werkten zij het slechts minimaal af met cocosvezel.

Mvg, Marc


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2012-06-02 - 19:48:42 send message to oli4

Hoe waren jouw ervaringen met hun agresiviteit?
En het voedsel?

Mvg wink ;)


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2012-06-03 - 16:14:03 send message to Glansspreeuw

Het artikel dat je hebt gekregen werd geschreven door Ger en Marc. Ik ben Marc wink :)


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2012-06-03 - 17:03:58 send message to oli4

Heb het ondertussen ook gevonden op het net, maar de drie artikels van Ger waren drie oudere artikels. Maar ondertussen al heel wat meer teweten gekomen wink ;) Komt wel goed nu, vooronderzoek is rond wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-06-03 - 17:22:29 send message to Karel

Olivier, je enthousiasme voor deze soort heeft me er vandaag toe gezet om ze weer eens een geheel nieuwe nestgelegenheid te bieden.......happy :)


rob75
Website Member
Posts :80

Website Member
2012-06-03 - 17:33:03 send message to rob75

zou je ze eerst eens niet laten sexen dan Hans ?
het is een byzondere vogel!!happy :)


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2012-06-03 - 18:36:02 send message to oli4

Olivier, je enthousiasme voor deze soort heeft me er vandaag toe gezet om ze weer eens een geheel nieuwe nestgelegenheid te bieden.......

Ha, goed he Hans wink ;)
Nou, moet je eens een fotootje plaatsen dan razz :p
Is het een speciaal ontwerp misschien?
Gebruik je mandjes of halfopen kastjes? Ze zouden niet echt kieskeurig zijn? Mja, kweek is voor later dan, zolang ze elkaar in het begin maar niet kapot maken sad :( De nieuwe voli's zijn bijna af,...dus dat komt allemaal goed op dat vlak.


_Steven____
Website Member
Posts :204

Website Member
2012-06-03 - 19:37:50 send message to _Steven____



MV31
Website Member
Posts :21

Website Member
2012-06-03 - 22:39:48 send message to MV31

Hallo ik heb zelf 3 koppels kitta's

Bij mij krijgen de vogels een uitgebreid dieet, wij voeren ze namelijk bessen, appels, universeel, t16 ( pellet voor vruchten/insecten eters), muizen, kuikens en zelfs de vissen worden door ze uit de vijver gevist.

Kwa nest gelegenheid verschilt het heel erg per koppel. 1 van mijn koppels zit nu te broeden in een halve boomstam, en de ander heeft zelf een nest in elkaar geflanst.

Groeten Maarten



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 107 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede