Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Het begin van een nieuwe voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Het begin van een nieuwe voliere
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2012-07-27 - 16:53:45 send message to Daniel


Hier op het forum zien we veel mensen die net beginnen met vogels en dan vragen stellen hoe het aan te pakken. Nu komen veel van die vragen terug met enige regelmaat, wat laat zien dat ze toch wel actueel blijven. Tegelijkertijd wekken ze soms ook enige ergernis op van mensen die dezelfde vraag al tig keer beantwoord hebben. Om toch een steentje bij te dragen is hier een stuk over hoe ik “opnieuw” begin in een nieuwe woning (Voor mensen die zich mijn eerdere discussie herinneren over het houden van vogels uit hetzelfde eco-systeem. Deze plannen zijn helaas naar de lange termijn geschoven.).

De situatieschets: Een appartement in Brussel. De ruimte is dus beperkt en er moet rekening gehouden worden met de omgeving. Dit is met name qua geluid en dan vooral voor onszelf aangezien de bouw van het appartement er voor zorgt dat de buren weinig geluid mee krijgen. Zoals al eerder gezegd is er weinig plaats. In de praktijk betekent dit dat er twee keuzes zijn : Kweekkooien in een kamer van 11 m2 of een kamer volière van ongeveer 4 m2. Om van de kamer een volière te maken is helaas geen optie. Nu hebben beide voorstellen hun voor- en nadelen. Bij de optie met de kweekkooien kan ik meer vogels houden en eventueel gericht gaan kweken. Het nadeel is dat de vogels minder ruimte hebben. Verder zouden de vogels in de aparte kamer relatief afgesloten zijn van het leven van alle dag. Dit is voor mij zowel een voor- als nadeel. Ik kan de omstandigheden (licht, lucht, temperatuur bijv) speciaal op de vogels afstemmen, maar om van de vogels te genieten en ze te observeren zal ik me isoleren van de rest van het gezinsleven. Daarnaast is het lastiger voor de rest van het gezin om te genieten van de vogels. Er is minder overlast, maar ze zullen ook minder met de vogels “hebben”.

Het grootste voordeel van de kamervoliere is het formaat. Dit is niet spectaculaire maar voldoende voor diverse soorten. Daarnaast zullen de vogels een meer centrale plaats innemen van het gezin. Het grootste nadeel is hoe om te gaan met de wisselende omstandigheden in een woonkamer. Daarnaast zullen er maatregelen genomen moeten worden met het oog op stof en vuil. Ook geluid speelt hier een grotere rol dan in de “vogelkamer”.

Al met al geen ideale keuze. Ook geen makkelijke keuze omdat beide keuzes zo hun voor- en nadelen hebben. Ik heb gekozen voor de kamervoliere met name de grotere ruimte speelt hierin een rol. Ten slotte heeft mijn vrouw niets met vogels en kies ik er dus bewust voor om vogels een centrale plaats in het gezinsleven te geven. Dit is een risico aangezien dit ook sneller tot irritaties kan leiden, maar wel een die ik na een aantal jaar durf te nemen. Mijn advies is wel, spreek dit goed door en neem ook alle nadelen mee in je bespreking. Wat ook hielp in mijn beslissing is dat de keuze voor een kamervoliere niet leidt tot minder vogels, aangezien ik op een andere locatie met mijn vader ook nog vogels heb. Eerlijk is eerlijk dit maakte de keuze makkelijker.

OK dan komt eindelijk het leuke werk; het ontwerpen van de volière. Nu zou je idealiter de volière ontwerpen voor de soorten die je wilt houden. Nu is er een probleem ik weet nog niet welke soort(en) ik wil gaan houden. Worden het pyrrhura’s, bolborhynchus, psilopsiagon of ga ik van content wissen en komen er Australische parkieten in. Ik zit dan vooral te denken aan swiften of hoodeds. Daarnaast zijn blauwkroontjes de gedachten al gepasseerd. En dan heb ik het nog niets over enkele andere opties die minder met kromsnavels te maken hebben als een Australische prachtvinken volière of terug naar wevers (waarbij de optie van foudia’s gecombineerd met A. canus weer om de hoek komt kijken). Al deze soorten hebben weer andere eisen en dit heeft weer gevolgen voor hoe de volière eruit gaat zien. Dat in combinatie met ervoor zorgen dat de omstandigheden voor de vogels stabiel zijn zal een uitdaging zijn voor de komende weken.

De volgende stap in het proces zal dus wel even duren (ook omdat ik op vakantie ga).


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-07-29 - 00:34:26 send message to Karel

quote
Ten slotte heeft mijn vrouw niets met vogels en kies ik er dus bewust voor om vogels een centrale plaats in het gezinsleven te geven. Dit is een risico aangezien dit ook sneller tot irritaties kan leiden


Interessant punt, maar wellicht maak je je zorgen om niets. Ik heb in de loop der jaren heel wat bezoekjes aan liefhebbers afgelegd en meen daarin een zekere "wetmatigheid" te hebben ontdekt, wat betreft de relatie vogels<>echtgeno(o)t(e).

Een bezoekje begint meestal zo (en velen zullen dit herkennen wink ;)):

"Eerst een kopje koffie?" is de gebruikelijke binnenkomer. De echtgenote spoed zich naar de keuken en het gesprek met de man gaat uiteraard over vogels. Meestal krijg je dan te horen hoe hij begonnen is, welke vogels hij door de jaren heen heeft gehad en gekweekt en waarom hij juist dit soort vogels heeft.
Mevrouw komt binnen met de koffie en al tijdens het neerzetten van de kopjes meldt zij, dat ze weinig of niets met de vogels opheeft, hoewel.... alleen die en die vogels vindt ze wel leuk en die krijgen dan ook af en toe een stukje appel van haar, wat ze heel lekker vinden want ze komen er speciaal voor naar het gaas.
Oh ja, ze heeft ook weleens geholpen om een jong vogeltje te voeren toen de ouders het niet wilde doen.
Aansluitend komen dan de vogel-anekdotes, waarbij de meeste eigenlijk van de vrouw komen, die overigens totaal geen schroom heeft om de grootste blunders van haar man breeduit en lachend over tafel te gooien.

- Weet je nog Piet, dat je even die papegaai zou uitvangen en dat hij op je schouders landde en toen een stuk uit je oor beet? Och meneer, het bloed zat overal.....en vloeken...mijn man dus en niet de papegaai.

- En die keer, Jan, dat je eindelijk een jong pauwfazantje had en er bovenop ging staan? Ja, meneer, hij zou hem even zoeken in de voliere zodat ik 'm ook kon zien. Nou dat is gelukt; plat als een dubbeltje....behalve het ringetje dan.

Nee, Daniel, vrouwen hebben echt wel iets met vogels....alleen anders, dus.happy :)


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-07-29 - 09:00:51 send message to eric 008

mijn vrouw dreig welles met mijn man heeft een hobby, ben dan zeer kort door te melden dat haar koffers in de gangkast klaar staan laugh :D


eabe80
Website Member
Posts :297

Website Member
2012-07-29 - 10:03:48 send message to eabe80

De mijne had eerst niets met vogels, nu is zij diegene die wel meer vogels wil houden, heb ik even geluk


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-07-29 - 12:26:52 send message to Vogelen

eric, ik ga zeker kijken tzt. Misschien zet ze jouw koffers wel klaar.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-07-29 - 12:50:27 send message to eric 008

je kent het spreekwoord toch wel geen hand vol maar een land vol .eerdags is ze 25 jaar getrouwd misschien mag ik ook komen op haar feestje laugh :D


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2013-01-04 - 19:17:02 send message to Jan van Dessel

Hallo.
Mijn vrouw zegt wel eens, we zullen er nog wel eens een bed bij zetten.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2013-01-05 - 11:38:57 send message to arjandaf

jan dat zij de mijne ook , ik zeg daag me niet uit om een puntdak op de schuur te zetten met dakkapel . en dan is het weer stil . zei heeft de hond ik de vogels . maar zal bijna iedereen beamen het blijft een dunne grens tussen vrede en oorlog


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-01-05 - 12:40:13 send message to Karel

quote
het blijft een dunne grens tussen vrede en oorlog


...en die grens heet "tact", Arjan.laugh :Dwink ;)


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2013-01-05 - 16:40:14 send message to arjandaf

pff dat woord weer


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2013-01-05 - 18:46:37 send message to Niltava

Hmm. Weet niet of dit nu de opzet van Daniel is?happy :)

Ik behrijp je helemaal Daniel. Omdat ik niet echt de ruimte buiten had om een nachthok te maken heb ik de vogels op zolder(inmiddels overigens wel europese insecteneters buiten).
Omdat ik een kweker ben viel dus eerst de keuze op broedkooien. Omdat ik ook graag een gemengde voliere wilde met veel planten(dacht aan de bush happy :)) ben ik bezig geweest met veel planten.
Echter de resultaten in de voliere en met levende planten waren niet om over naar huis te schrijven. Planten bleven niet in leven. Bovendien is het niet ideaal om speciaal voor vogels naar boven te gaan, en omdat ze minder gewend zijn aan mensen gedragen ze zich ook anders. Kortom wat vluchtjes gemaakt om te kweken. Echter na een poosje kostte dat weer te veel tijd qua voeren en schoonmaken. Dus weer een voliere gemaakt. Na een poosje kriebelt het echte kweken toch weer en weer kweekkoien gemaakt.
En nu... baal ik eigenlijk wel(ook al eerder) van de het vuil dat er toch ontstaat.
M.a.w. houd wel rekening met wat je wil kweken of genieten van gedrag in een voliere. Zou ook heel goed nadenken over de vogelkeuze. En dan bedoel ik; je bent een ervaren vogelkweker dus wil je uiteindelijk ook kweken (dunkt me) in een (gemengde) voliere kun je uiteraard ook kweken maar veelal valt het toch(als kweker zijnde) tegen.
En denk om het vuil dat valt letterlijk en figuurlijk vies tegen.Zou in elk geval een goede nat/droogstofzuiger aanschaffen.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2013-01-06 - 04:21:21 send message to paintim

Hallo Daniel!
Dat wordt heibel in huis,beste vriend.
Kromsnavels zijn prachtige vogels, denk echter
ook aan de enorme hoeveelheid stof en vuil
die het houden/fokken met zich meebrengt. Dan hebben we het nog niet over de rui en het geluid.Je vindt de rotzooi door je hele woning.
Mijn advies: Bezint eer ge begint.
Vr.groeten,
ANTONI



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 216 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede