Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Je acht het niet voor mogelijk !!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Je acht het niet voor mogelijk !!!
pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-23 - 19:33:15 send message to pluimenest

Gisteren had ik contact met de voorzitter van de "Waxbill society",.
Hij wist mij te vertellen dat de "National", welk de grootste vogeltentoonstelling gekoppeld aan een van de grootste vogelverkopen in Engeland dit jaar niet doorgaat.
De reden ?
Activisten hebben klacht neergelegd omdat zogezegd "verkopen" niet zouden voldoen aan dezelfde eisen als deze opgelegd aan dierenspeciaalzaken.
Deze activisten zouden gesponserd worden door Paul Mc. Artny (van de Beatles).
Staat ons dit te gebeuren in NL en Bel. ?
Ik zou graag mijn hobby nog kunnen uitoefenen, wat kunnen wij eraan doen????
De rest is nog weerzinwekender.........


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-10-24 - 12:32:32 send message to johanblok

Ik zou willen dat het in NEderland mogelijk was om vogelmarkten en tentoonstellingen te verbieden. Vogels worden heen en weer gesleept, bijna zonder uitzondering in veel te kleine bakjes gestopt. Komen in warme ruimtes waar bijna altijd gerookt wordt. Gaan vervolgens in de kou met de auto en komen dan weer in de buitenvoliere of een verwarmde plek. Het is een verzamelpunt van ziektes dient alleen de portemonee of de eerzucht van de eigenaar. De vogels zijn daar op geen enkele manier mee gediend.

Als men elkaars vogels wil zien is het beter om excursies te organiseren waarbij bijvoorbeeld een aantal leden bezocht worden.

Het lijkt mij heel normaal dat verkoop op tentoonstellingen en vogelmarkten aan dezelfde regels moeten voldoen als dierenwinkels. Voor de laatste bestaan trouwens ook geen regels met betrekking tot de groote van de onderkomens die ook nog maar iets met dierenwelzijn te maken hebben!
Die moeten er eerst maar komen. Vogelmarkten en tentoonstellingen maken volkomen terecht een negatieve indruk op de buitenstaander. Het houden van vogels wordt dan uitsluitend geassocieerd met veel te kleine kooitjes e.d.
Het grootste deel van de vogelliefhebbers is niet in de eerste plaats liefhebber van de vogels maar van eigen status en portemonnee.


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-10-24 - 13:16:36 send message to leekgloster

Als je er al zo over denkt dat de markten en tt's een verzamelplek is voor ziekten moet je ook niet bij de kwekers op het hok komen.
Hoeveel mensen komen bij zo'n kweker op het en waar zijn voor die tijd geweest.
Ik denk dat wanneer je zo gaat redeneren je beter kunt stoppen met je vogelhobby.
Want om konstant bang te zijn dat je een virus of iets dergelijks meebrengt lijkt me het niet leuk meer om zo je hobby uit te voeren.

Marcel


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-10-24 - 13:30:18 send message to Hawkeye_NL

Het verbieden van tt's en vogelmarkten vindt ik persoonlijk veel te ver gaan. Het aanscherpen van de regels en wetgeving in het belang van de dieren daarintegen vindt ik perfect!

Erwin


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-10-24 - 13:55:36 send message to Jacqueline

happy :)

Verbieden van dergelijke evenementen vond ik ook wel wat ver gaan, maar een strenge regelgeving cq wetgeving vind ik wel op zijn plaats.

Maar voor wie heb je nu vogels, voor jezelf als hobby, of voor een ander.??

Bang om andere toe te laten op en in je kweekruimte's, is niet het juiste woord, maar wel heel voorzichtig.
Natuurlijk heb je geen inzicht waar men eerder is geweest, maar je zal het toch maar meemaken, dat je na een bezoekje van een liefhebber, met een ongenode gast/ gasten wordt op gescheept.

Je zal echt niet de eerste zijn en zeker niet de laatste die dit mee mag maken.
Wat rest er dan, hier komen klagen over wat je meemaakt en hoeveel je er al in hebt moeten laten slapen.
En dan door de andere op dit forum als domme..... weggezet te worden.
Je kunt je ogen sluiten voor dit aanwezige gevaar en maar hopen dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen, maar hopen doe je op het winnende lot van de staatsloterij, maar je stelt niet je vogels aan dergelijke risico's bloot.
Komop zeg, we weten allemaal wel dat er virussen en schimmels rondwaren die niet te behandelen zijn als je ermee te maken krijgt.
Enkel de dood brengt voor de vogel een eind aan zijn lijden, moet je dat eerst meemaken voordat er voorzorgsmaatregelen tot stand komen.

wink ;)
Peter.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-24 - 20:15:25 send message to pluimenest

Johanblok, in de eerste plaats druk ik erop dat de meesten toch nog altijd liefhebbers zijn.
Dat er mensen zijn die misbruik maken zal wel niemand ontkennen.
Maar onder de activisten zullen er ook wel personen zijn die enkel maar uit zijn op sensatie.
Wat denk je hiervan?:
Gedurende ongeveer 10 jaar blokkeren activisten (in GB) elk WE een bedrijf welk Guinese biggetjes kweekt die dienen voor medische doeleinden.
Tot nogtoe zonder resultaat, omdat ze waarschijnlijk geen enkel alternatief hebben.
Hun acties dreigden dan ook uit de actualiteit te verdwijnen.Enige tijd terug werd het stoffelijk overschot van een van de familieleden van het bedrijf in kwestie opgegraven en vervreemd.
Bewijzen wie hiervoor verantwoordelijk is zijn er niet, maar het is wel een feit dat het bedrijf met daaraan gekoppeld de activisten terug in het nieuws komen.
Voor mij is en blijft het houden en kweken van vogels een HOBBY die ernstig moet genomen worden, en waar je je ten volle moet voor inzetten.
Maar welk nut heeft een hobby als je die met niemand kan delen?
En dan denk ik dat TT en verkopen de beste plaats zijn om dit te doen.
Niemand zal weerleggen dat er reglementen nodig zijn, maar persoonlijk vind ik dat er steeds maar meer en meer reglementen bijkomen, sommige terecht andere...?
Het zijn ook onwetenden die altijd het kind met het badwater weggooien.


DE MOTOR
Website Member
Posts :138

Website Member
2004-10-24 - 20:50:31 send message to DE MOTOR


Hallo vogelliefhebbers

ik vind het verbieden van tentoonstellingen echt te ver gaan. De vogels zitten in schone kooien en zitten er niet langer dan een week in. En vele vogelliefhebbers (ik ook) leven naar de tentoonstellingen toe. Ook kweken mensen om de mooiste vogel te krijgen en een prijs te winnen met hun vogels. Ook voor de jeugd zijn dit grote drijfveren om vogels te houden. Voor beursen: niet verbieden want pas beginnende liefhebber zullen vaak op deze markten vogels kopen, omdat ze nog niet veel kwekers kennen. Maar de regelgeving kan wel iets aangescherpt worden. Alhoewel ik denk dat de meeste handelaren hun vogels netjes presenteren op markten zoals zwolle en meppel. Natuurlijk zijn er mensen die eruit schieten maar moet de rest er dan voor boeten. En negatieve indruk op tentoonstellingen vind ik ook overdreven. Deze week hebben wij met de vereniging een nationale TT georganiseert en van buitenstaanders alleen maar leuke reacties gekregen. dus mijn mening is vogelbeursen en TT absoluut niet verbieden.


Groeten
DE MOTOR happy :)



IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2004-10-24 - 21:01:48 send message to IGGINO

En wat ga je doen als de regels niet haalbaar zijn?
Een collega van mij heeft een koppel roodflanklori's verkocht aan de Antwerpse zoo. Die hebben al regels. Voor zo'n koppel van 16 cm groot moeten ze een voliere van 3m op 4m hebben.
Als ze die regel door trekken voor ons. wat gaan we dan met de overschot doen van vogels. Want er zijn veel parkieten en papegaaien die maar per koppel in een voliere mogen zitten.
Er zitten inderdaad veel vogels te klein gehuisvest maar als er regels komen dan kan het wel eens gedaan zijn met onze mooie hobby.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-10-24 - 21:17:44 send message to johanblok

Wat betreft het overschot van vogels: moet men maar minder kweken. Het is onzin om over hobby en liefhebberij te spreken op het moment dat men vogels meerdere ronden laat broeden en eieren raapt. Bovendien is het waanzin dat nog steeds tal van wildvang papegaaien geimporteerd worden.

Als strenge regelgeving het einde betekent van kwekerijen met tientallen koppels in bakken dan is dit alleen maar toe te juichen.
Mijn hobby bevalt me uitstekend zonder deze via tentoonstellingen met andere te delen. Ik heb overigens minder bezwaar als tamme vogels in vluchten van bijvoorbeeld 1x2x2 geshowed worden. Dan nog blijven een aantal bezwaren mij ervan weerhouden om daaraan mee te doen zoals risico op ziekte e.d.
Natuurlijk kan verantwoord houden nooit helemaal middels regels afgedwongen worden. De meeste vogelhouders hebben echter weinig oog voor het verantwoord houden van vogels.
Wat dat betreft heeft de organisatie Pakara daar beduidend veel meer oog voor dan bijvoorbeeld Parkieten societeit of Onze Vogels die alleen maar bezorgd zijn over hun ledenaantallen en het aantal ingezonden vogels op tt's. Helaas is ook Pakara niet altijd consistent geweest in het toepassen van de ethiek op bijvoorbeeld het plaatsen van advertenties.
De hobby kan juist behouden blijven als voor elke buitenstaander direct duidelijk is dat de vogels alle beweging en ruimte en aandacht krijgen die nodig is. Dit is onmogelijk zolang de meeste vogelhouders beheerst worden door de vraag: hoe krijg ik zoveel mogelijk vogels in de beschikbare ruimte gepropt.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-10-24 - 22:16:20 send message to oranjekuif

Veel beginnende liefhebbers hebben de markt nodig
om aan vogels te komen, omdat ze nog niemand kennen in de vogelwereld wordt hier boven gezegd!
Hoeveel vallen er af omdat ze de ,,markt,, zien en/of door een handelaar bedonderd worden,is mijn wedervraag.Ik schaam mezelf voor de hobby als ik barneveld,meppel,zwolle etc zie.
Kom er dus ook nooit meer,verders ben ik het volledig met johan blok eens.
Al wordt deze mening door de meeste niet gewaardeerd.


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2004-10-25 - 07:24:34 send message to pluimenest

Ik kan wel begrijpen dat sommigen tegen TT en verkopen zijn, maat ik vrees dat het hier niet zal bij ophouden.
Eerst TT en verkopen verbieden, dan de import en dan....?
Het zou best kunnen dat de "hobby" dan enkel nog weggelegd is voor de kapitaalkrachtigen en dat zo een mooie hobby verdwijnt, en dit in een tijd waar iedereen de mond vol heeft over cultuur en folklore.
TT en verkopen zijn er altijd al geweest, bij mijn weten zijn er door TT en verkopen nog geen epedimieen uitgebroken.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2004-10-25 - 12:50:40 send message to KeesdeJongh

Er zijn helaas veel vogelbeurzen waar de vogels helaas met grote hoeveelheden in een veel te kleine loper worden gepropt dat is zeker waar,hier moeten zeker stengere regels voor komen,maar ik denk dat het toch de eerste verantwoording zou moeten zijn van degene die dergelijke beurzen organiseerd.

Dat het ook anders kan bewijst afdeling Zuid-West Brabant van de Parkieten-Cocièteit al meer dan 20 jaar.
Liefhebbers die hun vogels op deze beurs willen verkopen kunnen daar beurskooien van de vereniging huren voor 50 Eurocent per stuk.
Dit heeft als voordeel dat eventuele kopers de vogels goed bezichtigen en de vogels zitten hier veel ruimer in.
Na de beurs worden deze beurskooien ontsmet en indien nodig opnieuw gewit.
Op deze beurs is ook controle of er geen zieke of verzwakte vogels binnenkomen.
Ik denk dan ook dat Johan hier eens zou moeten gaan kijken dan kan hij met zijn eigen ogen zien dat het ook nog op een andere manier kan, en dat terwijl dit toch echt een afdeling is van de Parkietencocièteit!
Deze beurs wordt elke 2e zondag van elke maand gehouden in dorpshuis ,,de Lanteern'' Dorpsstraat 119 in St.Willebrord openingstijd 09:15-12:30


mariannenl
Website Member
Posts :197

Website Member
2004-10-25 - 16:37:09 send message to mariannenl

dat laatste klopt, ben ik een paar maanden geleden ook geweest en heb er 4 kakerietjes en twee valkparkietjes vandaan .
Het is een ruime zaal en ze staan rondom opgesteld en zijn heel goed te zien in ruime kooien.
In het midden staan tafels voor een drankje of gewoon om gezellig te kletsen.

MARIANNE


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2004-10-25 - 18:48:12 send message to Daniel

Inderdaad de Beurs in St Willebrord is heel goed verzorgd en ik kom er graag (woon er redelijk dichtbij) en zo zouden alle beursen geregeld moeten zijn.
We zouden ook op Beurzen onze trots voor onze vogels moeten laten doorschemeren.


uswhite
Website Member
Posts :133

Website Member
2004-10-25 - 19:32:25 send message to uswhite

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wat is een tentoonstelling, wat is een kweker, wie is goed of slecht. Of wie is uberhaupt gemachtigd om hier over te oordelen.

Ik denk dat elke serieuze vogelkweker ook een vogelliefhebber is. Bezig niet alleen met een hobby maar zich ook terdege bewust is van het feit dat hij of zij bezig is met levende dieren.

Aan die levende dieren besteed hij aandacht door te observeren en te verzorgen, zijn neus te steken in de voedingsleer want hij wil zijn vogels het beste van het beste geven anders zouden ze op de duur niet meer kunnen presteren, hij of zij poetst bijna dagelijks de hokken, ontsmet en probeert ziektes en ongedierte te voorkomen, is niet een oppervlakkig iemand maar verdiept zich ook in de verervingsleer en kweekt dan b.v. net als in Limburg, de pakweg honderd jaar geleden uitgestorven london Fancy kanariesoort terug. Wil dan via een tentoonstelling zijn collega kwekers en alle andere geintereseerden mee laten genieten van zijn prestatie en vreugde hierover. Dit kan alleen maar een kweker die dag en nacht met zijn vogels bezig is. In dit geval meer dan 5 jaar. Zo zijn er nog talloze kwekers die hun vogels willen laten zien op een tentoonstelling en blij zijn met al is het maar een kleine waardering voor hun prestatie om een mooie vogel te kweken die voldoet aan de eisen.

Een persoonlijke mening moet kunnen, misschien ook wel slechte ervaringen ergens opgedaan, kan zijn. Maar dit mag nooit een reden zijn om over de overgrote meerderheid van de wel goede kwekers en goed verzorgde tentoonstellingen een oordeel te vellen.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-10-25 - 21:56:13 send message to johanblok

Tentoonstellingen zijn nooit in het belang van het welzijn van de individuele vogel maar altijd in het belang van de eerzucht van of de eisen die houders aan vogels stellen. Daarom hecht aan deze tt's geen enkele waarde, wat noch niet wil zeggen dat ze niet op redelijk verantwoorde wijze kunnen plaatsvinden, hetgeen in de regel echter niet gebeurd.
De vogelmarkten zijn over het algemeen, uitzonderingen daargelaten, ronduit schadelig waarop zeer veel gevallen van dierenmishandeling zijn te constateren. Veel te veel vogels in bakken en lopers gepropt, veel zieke vogels, veel uitermate vieze bakken, geen water, geen drinken, illegale vogels, etc. Tevens wordt er bijna zonder uitzondering veel gerookt. Zelfregulering zal hier nooit werken. Ook de vogelverenigingen die deze markten organiseren hebben regels die echter niet gehandhaafd worden, omdat dat
- geen prettige bezigheid is
- handelaren en kopers wegjaagd en dus het voortbestaan van de markt in gevaar brengt



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 223 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede