Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > stomme vraag misschien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2012-10-22 - 21:49:19 send message to interactivet

Erwten en bonen dienen goed gekookt te worden om giftige stoffen te negativeren. Wortels en bietjies behoren een weinig gekookt te worden om stofopneme en vertering te verbeteren.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2012-10-22 - 22:13:41 send message to swanny

ik vraag me in alle eerlijkheid af waar al die kennis vandaan komt over koken?
In het wild wordt er echt niets gekookt en toch kiezen vogels ervoor om het te eten. Krijgen alles wat ze nodig hebben binnen.


interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2012-10-22 - 22:23:02 send message to interactivet

Is inderdaad zo dat vogels in het wild geen gekookt voedsel krygen, maar waar zie dat ze in de wildernis bonen, kool wortels en rode bieten eten?


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2012-10-22 - 22:40:55 send message to Fonje

Het gamma aan voedsel in de natuur is/zijn oa bladknoppen, bloemen/bloemknoppen,nectar, noten, graszaden, boomzaden, bessen, larven, zeewier etc
Maar geen groenten.

Groetjes
Peter


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2012-10-22 - 23:03:26 send message to roodmus

Nou als ik zo eens op mijn groenten tuin kijk dan lusten ze alles wel rauw.

Bonen-Peulen-kool-capucijners-doperwten-sla-andijvie-boerenkool-tuinbonen-mais etc etc.

Grt


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2012-10-22 - 23:15:51 send message to dooren

Het verhitten werkt natuurlijk ook ontsmettend.

Goed wassen van rauwe groenten, ook voor vogels is aan te raden.
Gert


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-10-23 - 07:16:28 send message to Vogelen

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Ik heb er geen verstand van, maar zit er qua opname dan verschil tussen boomknoppen of groente? Ik vind het echt onzin om groente te koken, dan krijg je slappe rommel, die ze helemaal niet eten. Ik heb het nog nooit gedaan, ga het ook nooit doen. Daarnaast geef ik ook allerlei soorten fruit (wat ze liever hebben dan de meeste groenten), de meeste daarvan zullen de vogels in hun natuurlijke habitat nooit tegen komen. Ook maar koken dan?

Miep74, zo zie je maar dat een zgn "stomme"vraag heel wat discussie opleverd. Niks stoms aan dus happy :)


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2012-10-23 - 07:32:25 send message to swanny

@ interactivet en fonje het gaat er niet om of ze het vinden in de natuur, omdat ze in een ander habitat leven, maar om de bewering dat het gekookt moet worden. Daar kan ik me dus niet in vinden dat het moet.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-10-23 - 10:21:43 send message to Karel

Je kunt je ook afvragen waarom mensen gekookte groente eten. Het komt in de natuur niet voor, maar de mens doet het er erg goed op.
Koken blijkt dus voor mensen een voordeel te hebben.....

Wellicht is het goed om eens te bekijken wat koken eigenlijk doet met rauwe groente?


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-10-23 - 11:45:10 send message to Vogelen

Koken is toch ook vaak voor de smaak en daarnaast om rauwe groenten beter verteerbaar/opneembaar te maken. Mij is ooit verteld dat bijna alleen vruchtgroente beter rauw gegeten kan worden. (parika, komkommer, tomaat enz) Toch ga ik niet koken vanavond! happy :)


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2012-10-23 - 14:54:35 send message to johnveraart

Het lijkt mij dat de spijsvertering van een vogel anders is dan van een mens[denk bv aan de kliermaag].Wij mensen eten ook geen grit,dus misschien is de opname ook heel anders en gaan we teveel uit van wat wij lekker vinden.
Geef een papegaai een verse peper en hij eet het met smaak,dus hun smaak beleving is ook anders dan de onze.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2012-10-23 - 15:36:47 send message to Vogelen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

John, ik bedoelde ook de spijsvertering van de mens. Geen idee wat het koken van groenten voor effect heeft op de spijsvertering van vogels. Lijkt mij dat ze door de spiermaag/kiezels koken dan ook niet nodig hebben. Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die de groente voor zijn vogels kookt. Iemand ervaring?


interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2012-10-23 - 17:19:10 send message to interactivet

Ik ben geen voedingsexpert, maar volgens internet artikels bevatten bonen hemoglutien en proteolectiese ensiem inhibeerders die de opname van tripsiene en chymotripsien negatief beinvloeden. Het koken en ook spruiten negativeerd deze schadelike stoffen. Ik neem liever de waarschuwing ter harte als om te toetsen of de vogels wel nadelig beinvloed worden. Wat voeding in de natuur betreft eten vogels wel vaker giftige vrugten (niet onze gekultiveerd vrugten) en bevatten ook blare van bomen tanine die in overmaat schadelik zijn. De vogels eten dit ten spyten er van dat het schadelik kan zijn. Ze weten egter ook wat om erby te eten wat deze schadelike stoffen kan deaktiveren zoals rivierbed klei en mogenlijk een beetje houtskool (wat op zich ook schadelik kan zijn). In de volieres hebben ze egter niet deze keuzen, en denk ik de kweker behoort voorkomend op te treden. Ik zech niet kook alle groente en vrugte pap, maar ten minste bonen...


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2012-10-23 - 20:27:32 send message to P.Rooth

Dat groente in de natuur niet gegeten zou worden is klinkklare onzin .
Over welke vogels hebben we het nu ???

Zijn echt niet alleen kromsnavels die groentes en fruit lusten .

Wie een moestuin heeft komt er snel achter dat groenten zoals kool ook gegeten wordt zo uit de tuin door de inheemse vogels .

Nu heb ik geen moestuin meer maar in de tijd dat ik die wel had kon ik uit de eetkamer de vogels zich tegoed zien doen met onze groentes en met name in de winter vraten ze het lekkerste van de boerenkool op .

Voor de vogels werden er boontjes en bonen rauw verstrekt en graag gegeten boerenkool minder en spruitkool was geen daverend succes qua opname maar een koolraap in schijven gesneden lusten ze ook wel net als aardbeien ,frambozen en meer fruit dus waar gaat het in deze discussie over ?

Stomme vragen bestaan niet zoals eerder gezegd alleen stomme antwoorden waar je niks mee kan .

Paul


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-10-23 - 23:13:14 send message to Karel

Het is aardig om te lezen hoe iedereen over het wel of niet koken van groente denkt. Feit is dat, zoals enkelen al opmerken, sommige groenten (met name de al eerder genoemde peulvruchten) hun voedingswaarde pas vrijgeven na gekookt te zijn.
Dat vogels rauwe groenten en fruit met smaak opeten, zegt helaas niets over de voedingswaarde. Zo eten papegaaien en parkieten bijvoorbeeld graag appel, maar als dat betekent dat ze daardoor hun overige voedsel laten staan, komen ze al snel veel tekort. Kortom, we kunnen het niet aan de smaak van de vogels overlaten.

Ik ken wel enkele kwekers en het aantal daarvan dat gekookte groente verstrekt, is de laatste jaren snel gegroeid en dat is niet voor niets.

Het volgende artikel is daarom naar mijn idee interessant om te lezen:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/vogels/88778-groente-en-bonenmix-voor-papegaaien.html




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 139 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede