Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ontbrekende nageltjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Ontbrekende nageltjes
Home of Amazone
Website Member
Posts :75

Website Member
2013-01-07 - 16:06:25 send message to Home of Amazone

Wij zijn al een tijdje op zoek om een koppel pionus senilis van 2012 onverwant te maken en we lopen steeds tegen het probleem aan dat niemand wil ruilen daar er bij onze beide vogels 1 nageltje ontbreekt, dit is waarschijnlijk bij het ringen gebeurt in het blok.
Als ik bij kwekers kom en er liggen jongen in het blok valt het me op dat de ouders vaak ook een dergelijk gebrek hebben en toch staan mensen hier negatief tegenover. Hoe denken jullie hier over?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-01-07 - 16:31:37 send message to Ton Koek

Ik denk dat het vaak overdreven is te denken dat bevruchten dan niet meer lukt. Vogels redden zich vaak prima met een handicap, zelfs met één poot.


parkietje1
Website Member
Posts :87

Website Member
2013-01-07 - 18:23:02 send message to parkietje1

Komt omdat een vogel zonder nagel als tt vogel puntenaftrek krijgt. Wanneer een vogel maar een of 2 nagels mist heeft dat voor een kweekvogel weinig om het lijf, Te lange nagels geeft over het algemeen veel meer problemen. Vogels kunnen in het gaas blijven hangen ( waardoor ze een nagel kwijt raken) Lange nagels geeft meer problemen bij de paring. Belangrijker is dat je kijkt of de vogels er gezond uitzien, helder uit de ogen kijken, en een mooie bevedering hebben. Dit zijn belangrijkere eigenschappen bij de aanschaf van een kweekkoppel als het missen van een nageltje.


yaro
Website Member
Posts :177

Website Member
2013-01-07 - 18:38:29 send message to yaro

ik denk dat het ook te maken heeft, dat als je de vogel weer wil verkopen hem dan ook moeilijker kwijt raak


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2013-01-07 - 19:13:10 send message to Vogelen

Er zijn volgens mij maar weinig papegaaien kwekers die naar de tt gaan. Persoonlijk koop ik ook geen vogels met ontbrekende nagels. Het valt me altijd gelijk op als een vogel een nagel mist. Wel heb ik 2 vogels die een nagel missen, door de jaren heen gebeurd, dan boeit het me ook niet zo.


parkietje1
Website Member
Posts :87

Website Member
2013-01-07 - 19:28:01 send message to parkietje1

Klopt, zelf show ik de papegaaien ook niet maar als je bedenkt dat deze vogels 30 of 40 jaar ( kunnen)worden kan er heel wat gebeuren in zo'n tijd. Uiteraard zit je er altijd tegenaan te kijken maar voor mij zijn de vogels er niet minder om. Heb zelf een koppel rose's die een nageltje missen maar zou ze niet willen ruilen tegen een koppel die alle nagels wel hebben.


Home of Amazone
Website Member
Posts :75

Website Member
2013-01-07 - 21:27:54 send message to Home of Amazone

Wij hadden tijdens de aanschaf van onze bronsvleugels de keus uit 2 onverwante jonge koppels van 2012, het ene koppel vloog steeds bij elkaar weg en het andere koppel deed alles samen, wij hebben de keus gemaakt voor dit koppel ondanks dat 1 vogel een nageltje miste.
De kweker gaf aan,in alle eerlijkheid, dat er een prijsverschil was tussen de koppels door het ontbreken van een nagel. Wij doen ook niet met tentoonstellingen mee dus de keuze was niet zo moeilijk.


Home of Amazone
Website Member
Posts :75

Website Member
2013-01-07 - 21:28:04 send message to Home of Amazone

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Tot op heden harmonieren de beide vogels perfect en is het een genot om naar ze te kijken. Daarom hebben wij de vogels.happy :)


krukkert
Website Member
Posts :7

Website Member
2013-01-07 - 21:52:14 send message to krukkert

Ik zou er gewoon één man of één pop
Bij aanschaffen dan heb je onverwante
En de vogel die je dan over hebt
Weer voor verkoop aanbieden met één aantrekkelijke
Prijs er bij dan vind je daar ook vast wel weer één liefhebber voor

en wat denken jullie van het verliezen van nagels langs het koker profiel bij de moderne alu volière daar komt het gaas namelijk nooit met één volle maas uit


interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2013-01-08 - 05:38:08 send message to interactivet

ik denk dat het probleem met ontbrekende nagels kan duiden op "toe constriction desease" of zelfs fungus infektie wat nagel en zelfs teen lit of met tyd teenverlies tot gevolg kan hebben. Der zijn zelfs vogels die na een jaar of 25 dan geen tenen meer hebben. Hier is min aan te doen en van de fungus medikatie veroorzaakt stetiliteit. Niet noodwendig het geval by jou maar kopers worden afgeschrokken en willen niet graag deze problemen in hun verzameling hebben.


Home of Amazone
Website Member
Posts :75

Website Member
2013-01-08 - 07:54:35 send message to Home of Amazone

De optie om er 1of 2 bij te kopen hebben we vanaf het begin open gehouden, doordat ik werkloos ben kunnen we niet maar zo doen wat ik zou willen en dan is de optie om te ruilen de beste oplossing voor de beurs he.


van Tuijl
Website Member
Posts :54

Website Member
2013-01-08 - 11:01:15 send message to van Tuijl

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

de discussie showvogel is wellicht niet van belang.

de regels zijn namelijk zo dat je alleen maar een EIGEN gekweekte vogel mag inzenden als showvogel.

in dit geval zou je bijvoorbeeld een vogel kopen die een nagel mist. omdat je de vogel koopt is deze niet zelf gekweekt en dus al niet echt een showvogel. dus kan je in dit geval al zeggen dat het fenomeen tentoonstelling niet van belang.

en omdat "een nagel missen als gevolg van een ongelukje" niet erfelijk is, is dit dus ook niet van belang voor tentoonstellingen.

als je nou een vogel in de open klasse wilt inzenden (voor zover dit mogelijk is met Psittaciformes) en je koopt dan daar vogels voor, moet in inderdaad geen vogels kopen die een nagel missen. maar of je daar nou zoveel voldoening uit kan halen?


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-01-08 - 12:12:50 send message to Antonia

Je kan niet altijd zien of een missende nagel wel of geen afwijking is. Een misvormde of gebroken teentje komt meestal door niet voorzichtig ringen maar lijkt me wel ernstig als een kuiken zijn nagel wordt afgerukt door het ringen.


H.O.H.
Website Member
Posts :98

Website Member
2013-01-08 - 13:10:27 send message to H.O.H.

Ik lees nergens terug dat de nagel eraf is gerukt. Er zijn genoeg voorbeelden van vogels die het ringen van jongen niet accepteren of ze proberen te verwijderen. Het is dus heel goed mogelijk dat hierdoor de jongen beschadigd zijn geraakt en niet door toedoen van de persoon die ze geringd heeft.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2013-01-08 - 13:15:47 send message to Vogelen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Home of Amazone
Website Member
Posts :75

Website Member
2013-01-08 - 13:51:17 send message to Home of Amazone

Hoe de nageltjes er af zijn gegaan doet voor ons verder niet ter zake, het is nu eenmaal zo, het zijn gezonde vogels welke beweegelijk zijn en een lust voor het oog.
Aangezien we verschillende bloedlijnen willen om inteelt te voorkomen en om eventuele jongen te kunnen uitwisselen in de toekomst was de vraag waarom deze moeilijk ruilbaar zijn met een ontbrekende nagel.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 194 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede