Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eivoer & groenvoer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : eivoer & groenvoer
bryan1994
Website Member
Posts :47

Website Member
2013-01-07 - 16:53:29 send message to bryan1994

hallo allemaal,

ik heb een vraag.
heeft iemand een goed recept of tips voor voer mengsels ( Eivoer of groenvoer )
voor Pyrrhura's en Patagonische rotsparkieten.
zo ja hoor ik het graag

Groetjes


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2013-01-07 - 20:03:29 send message to Ruben31

Ik voer mijn pyrrhura's een afgepast zaadmengsel voor grote parkieten.
Hiernaast verstrek ik fruit/groente/eivoer mengsel in de ochtend.
Denk aan,banaan,kiwi,appel,druif,pruim,vijgen.paprika,broccoli,wortel,witlof,je kunt het zo gek niet verzinnen.
Dit snij ik in stukjes en meng dit met eivoer,doordat het fruit/groente nat is plakt het eivoer aan dit fruit/groente en zullen ze ook zo eivoer binnen krijgen.

In de middag blaas ik de losse zaad velletjes uit de voerbak en zet het resterende zaadmengsel terug.

Ook krijgen ze in de middag soms kiemzaad,of vuurdoorn bessen,vlierbessen die ik in het najaar heb geplukt en heb ingevroren.
ik varieer veel.

Dit krijgen ze hier dagelijks.
Natuurlijk kun jij je samenstelling samenstellen zoals jij het zelf wil,variatie is goed voor de vogels.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-01-08 - 15:59:00 send message to henkdelaat

In deze korte en koude winterdagen zo weinig mogelijk of geen groenvoer verstrekken.

Omdat dit vaak veel water(vocht) bevat geeft dit weinig of geen energie aan de vogel.

Een vogel heeft nu veel energie nodig omdat de temperatuur laag is en de dagen om te eten kort zijn.

Nu 1á2 x p/w eivoer geven(rul maken met Roosvicé),en bessen of rozebottel en noten en heel af en toe(1 x p/w een klein beetje fruit.

Henk.



Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2013-01-08 - 16:25:51 send message to Ruben31

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Henk,

Ik lees dit wel vaker wat je nu opnoemt en ben het er niet echt mee eens.
Waarom zouden groente/fruit nu slecht zijn en teveel vocht geven en te weinig energie?
Als je er een zaadmengsel bij geeft heb je toch een goed dieet?

Vergeet niet dat de pyrrhura vooral een zachtvoer eter is en gene zaadeter zoals de australische soorten.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2013-01-08 - 17:10:59 send message to gerrit1950

in het eivoer meng ik fruitmuesli en gekiemd zaad. Strooi daar ook wat biergistpoeder op.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-01-08 - 17:21:04 send message to Rogert

Hoi Ruben,

Wat je schrijft zit een kern van waarheid in. Alleen kun je de voer- en leefomstandigheden van een volière vogel niet helemaal vergelijken met een vrije vogel.

De achterliggende gedachte van het zaad is dat de vogels voldoende energie opnemen om de lange nachten door te komen. De nachten zijn momenteel 16 uur en de dagen maar 8. Vergelijkbaar met de natuur is het 12 om 12. Door ze zaad te geven hebben ze meer energie in hun krop dan bij het zachte voer. Zaden bevatten meer droge stof waar vogels energie uit kunnen halen om s'nachts warm te blijven en de 16 uur te overbruggen. Voeding waar veel vocht in zit als fruit en groente vult de krop wel maar dan bestaat het uit 80 % water. En daar kunnen ze geen energie uit halen. Hierdoor kan de vogel onderkoelen in de nacht en moeten ze elke ochtend flink bij eten. Dit vergt meer van hun conditie.

Je hebt gelijk als je de voeding vergelijkt met die uit de natuur, maar de leefomstandigheden in gevangenschap vragen een iets andere benadering.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-01-08 - 19:19:31 send message to henkdelaat

Ruben31,

Het gaat erom wat we in deze tijd van het jaar voeren,en dat is niet dagelijks groenten en fruit,zoals Rogert het omschrijft is het misschien duidelijker.

Je gaat nu de basis leggen voor het kweken in het voorjaar,en dat kan je verpesten door je vogels nu verkeert voedsel aan te bieden.

Ook ik heb vroeger met verschillende soorten Pyrrhura's gekweekt ook voor de TT,wel in buiten voliéres dus weet waar ik over praat.

Als je binnen kweekt dan kan je anders voeren omdat daar de temperatuur constanter is.

Henk.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2013-01-08 - 19:21:49 send message to Ruben31

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Rogier,

Bedankt voor je antwoord,maar zo had ik het nog niet bekeken eerlijk gezegd.
Dan zal ik ze in de morgen nog alleen het groenvoer/eivoer mengsel geven en in de middag alleen zaad.

Dat deed ik vorig winter eigenlijk al ,maar op de een of ander manier ben ik blijven hangen in de zomer voeding,niet aan gedacht.

Henk....
Het is mij nu echt duidelijk,mijn vogels kweken alleen in het najaar.
Ik kweek onverwarmd in een buitenvlucht.
Mijn pop begint op de dag af altijd te leggen op 10 September(2011) en dit jaar 2012 op 12 September.
Zou dit komen omdat mijn ''winter''voeding verkeerd is?
Interessant trouwens!


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-01-08 - 19:28:25 send message to henkdelaat

Ruben,

Mijn pyrrhura's kweekten altijd in het voorjaar,en dan 2 ronde per jaar.

Komen die van jou misschien van een binnen kweker waar ze door lichtregeling in het najaar geboren zijn.

Dat zie je wel bij meer vogels die in het najaar pas gaan kweken.

Henk.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2013-01-08 - 19:31:40 send message to Ruben31

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Mijn pop is waarschijnlijk handopfok...erg tam en totaal niet bang(vliegt mij in de haren als ik de jongen wil controleren)..en is van 2007..ik weet niet of die in het voorjaar of najaar is geboren.Komt uit Duitsland.

Mijn man is in de winter uit het ei gekropen(21 december 2010)


Frans R
Website Member
Posts :90

Website Member
2013-01-08 - 19:33:10 send message to Frans R

Hoi,
ik voerde eerst ook het zelfde mengsel als ruben zo wel zomer als winter (pyrrhura s en aymara en brotogerissen)
nu dit jaar in de winter het zachtvoer minder ( om de dag inplaats van dagelijks)
Ook iets minder licht, (ik kweek binnen onverwarmd)
Vogels reageren er goed op.
Maar wat ik niet snap dat nu toch mijn aymara en mijn Pyrrhura pacifica in broed conditie komen en eieren leggen en jongen hebben
ondanks het minder eivoer


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2013-01-08 - 20:38:55 send message to Daniel

quote
Komen die van jou misschien van een binnen kweker waar ze door lichtregeling in het najaar geboren zijn.


Wat je hier zegt geldt niet voor Pyrrhura's Henk. Bij Pyrrhura's heeft het weer wel invloed op de kweek, maar hier draait het zeker niet om lichturen. Pyrrhura's kweken het hele jaar door en de koppels hebben vaak wel een persoonlijke voorkeur voor een periode, maar die periode zelf kan het hele jaar door liggen. Ik ken diverse kwekers die op dit moment met eieren liggen of koppels hebben die tegen leggen aanzitten en dan hebben we het over buitenkwekers.

Qua voeding is het inderdaad aanpassen aan de situatie. Ik zou in Ruben's situatie ipv vers fruit overschakelen op fruitmixen. Je hebt dan wel de voedingswaardes maar niet het water. Meer zaad is inderdaad ook verstandig met deze lange koude nachten.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-01-09 - 00:18:12 send message to Ton Koek

Bij mij swiftparkieten is het nog duidelijker, die eten nu zelf veel meer zaad dan in de zomer. Ik bied hetzelfde aan, ook voor de andere vogels die erbij zitten, maar ze maken zelf de keus.


bryan1994
Website Member
Posts :47

Website Member
2013-01-10 - 11:30:52 send message to bryan1994

bedankt voor al deze reactie's!
hier kan ik zeker wat mee!
vanaf nu krijgen ze 2x in de week groente en fruit of eivoer. en verder alleen zaad.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 127 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede