Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > erwten in kiemaad echt positief bevallen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : erwten in kiemaad echt positief bevallen
denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-01-22 - 22:41:04 send message to denegon

ik stop normaal tarwe, zonnepitten, katjang erwten en saffloor pitten in het kiemaad. nu at er pas bij de saffloor pitten een gedroogde ewt en een gedroogde witte boon. deze heb ik mee gekiemd en de vogels waren er dol op dus ik doe er tegenwoordig nog meer bij misschien iets om ook te doen???
groetjes egon


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2013-01-23 - 08:57:28 send message to rajar

Ik kiem 1 deel kippenvoer 1 deel duiven voer (met erwten ) 1 deel snoepzaad voor tortels en 1 deel katjang hierin zitten bijna alle zaden die verkrijgbaar zijn.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2013-01-23 - 17:43:29 send message to meyer

Niet alle bonen zijn goed om te kiemen omdat ze giftige stoffen (Lectinen) bevatten.
De lectinen in bonen zijn over het algemeen schadelijker dan die in erwten en linzen.
Alleen door de bonen te koken verdwijnt dit gif.

Voor meer informatie lees onderstaande linken eens door.

http://www.voedselencyclopedie.nl/Peulvruchten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lectine

Groeten Meyerwink ;)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-01-24 - 18:35:16 send message to denegon

interissante materie meyer,
ik wilde er bonen bij gaan kopen maar het blijft dus bij de erwten. als e op zijn zal ik de peulvruchten eens gaan koken en dan af laten koelen kijken wat e van dit mengeling vinden samen met mijn oude soort kiemzaad.
groetjes en bedankt voor je reactie egon


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2013-01-24 - 19:02:56 send message to parrotmaniak

denegon waarom doe je zonnepitten in het kiemzaad?
bij mij zitten er dan altijd verschimmelde zonnepitten bij ,ik heb ze vervangen voor safloor
verder doe ik duivenzaad [ZONDER mais,want die is vaak gebroken,en schimmeld dan] verder aangevuld met safloor dari hennep linzen katjang tarwe en boekweit
bevalt mij goed ,ik doe het al jaren.


barraband
Website Member
Posts :306

Website Member
2013-01-24 - 21:01:33 send message to barraband

linzen erbij door kan ook


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2013-01-24 - 21:48:16 send message to meyer

parrotmaniak

Als bij jou de zonnepitten schimmelen is dat een teken dat je te weinig spoeld .
Een zonnepit zal net als alle andere zaden tijdens het weken en kiemen bij voldoende spoelen niet schimmelen.
Gebroken mais of hele mais ,ook deze zal niet schimmelen als je voldoende spoeld.

Egon, gekookte peulvruchten zijn een prima voeding voor kromsnavels, de meeste zijn er erg gek op.


Groeten Meyerwink ;)


grijs kroonvink
Website Member
Posts :10

Website Member
2013-01-24 - 22:07:11 send message to grijs kroonvink

Ik geef gewone doperwten ( vervroren ) dat je kan kopen in de supermarkt , een uurtje laten ontdooien en dan geven sommige vogels zijn er dol op en voederen dat graag als ze met jongen liggen .


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-01-24 - 22:26:55 send message to medaar

heb zo het idee???? dat er zijn ?? het niet kennen van erwtensoep . errrewetensoepe .
grapje


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2013-01-24 - 23:07:16 send message to rajar

Zijn die lectinen dan ook giftig voor vogels?


koenders
Website Member
Posts :45

Website Member
2013-01-24 - 23:50:47 send message to koenders

Ik voer al bijna 10 jaar mijn vogels papegaaien dinermix van versela laga.Vooral pionussen zijn er verzot op ze eten bijna 90% weekvoer en nog maar 10% zaadmengsel.Zie http://birdsoffaustralian.weebly.com/voeding.html


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2013-01-25 - 07:35:07 send message to swanny

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik voer hetzelfde kiemzaad als denegon en het kiemt allemaal gelijk en geen schimmel vorming. In deze periode duurt het kiemen 2 dagen bij mij, in de zomer is het in 1 dag gekiemd
@ koenders
Als je zoveel soorten zaden kiemt zijn ze dan ook allemaal gekiemd als je ze gaat voeren of zijn er dan ook nog zaden die nog niet gekiemd zijn?
Hoelang duurt het kiemen?


koenders
Website Member
Posts :45

Website Member
2013-01-25 - 08:20:17 send message to koenders

swanny
Deze mengeling word eerst 24 uur geweekt in water. De zaden zijn dan ook niet gekiemd.(zie foto website) De volgende dag word deze mengeling na diverse malen goed te zijn gewassen, twee minuten gekookt. We laten dan de mengeling eerst licht afkoelen waarna we de mengeling opnieuw goed wassen. Nadat de mengeling goed is opgedroogd word deze vermengd met allerlei groentes die het seizoen ons bied, tevens word vitamine A in poedervorm en Witte Molen vruchten paté toegevoegd. Tevens wordt er bij het bovenstaande week/kookvoer kiemvoer mix toegevoegd .

Deze kiemvoer mix bestaat uit tarwe, Katjang idjoe en saffloer vermengd met Witte Molen eivoer, CeDe mix voor papegaaien, gemalen stuifmeelkorrels, wortel en rozenbottels.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-01-25 - 09:26:10 send message to denegon

Ik zie al veel mooie mengelingen. het enige wat ik niet mee kiem is hennep ik heb de ervaring dat de vogels hier onrustig van worden. verder de aanvulling om het eivoer er door te mixen is ook een goeie dit doe ik als ik het eivoer geef in en voor de kweek periode maar niet in de rust periode.
groetjes egon


kaapsen
Website Member
Posts :213

Website Member
2013-01-25 - 14:06:50 send message to kaapsen

Een zeg maar bijna soortgelijke mengeling geef ik
plm al 20 jaar aan mijn vogels.

Henk michorius was toen een van de eerste die hier toen mee begon.

Ik spoel het trouwens helemaal niet tussendoor en kook al helemaal niet.

Je kunt het gewoon bv geweekt geven,na zo,n minimaaal 16 te hebben laten weken,DAN pas goed spoelen en gelijk een DEEL geven,de rest laat je kiemen en ververst het water door middel van de drie kiem bakjes van bovenaf bij te vullen.

Als je dan weer een GEKIEMD gedeelte geeft,DAN pas spoel je pas dat GEDEELTE wat je aan de vogels geeft GOED, voordat je het geeft.

DE REST LAAT JE LIGGEN,ETC,ETC.

Gr Kees


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2013-01-25 - 17:02:16 send message to parrotmaniak

Denegon,ik heb een vast systeem,de eerste dag zet ik het mengsel in water om te weken,24 uur,dan spoel ik het goed ,en doe het in een zeef van kunststof,welke in het choor heeft gestaan ,dus 100 proc.schoon.
Ik laat dit een dag in eenverwarmde bak op ca 20 graden kiemen,als ik dit voer spoel ik het eerst goed en meng het dan met eivoer en universeel van tovo.
Ook meng ik een schepje breedmax of aves poeder erdoor .
Mijn probleem was dat er bij de zonnepitten na 24 uur sommige verschimmelde zaten ,evenals de stukjes gebroken mais



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede