Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vinken kweek
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : vinken kweek
bospoeper
Geroyeerd
Posts :80

Geroyeerd
2013-01-24 - 23:33:13

Op andere fora las ik reeds over winterkweek bij de botvinken. Zou het mogelijk zijn om vinken te kweken zoals ze kanaries kweken in de winter.
Hopelijk zijn er hier mensen die daar meer over weten en misschien al geprobeerd hebben of bedoelen ze met winterkweek iets anders?
Voor het ogenblik heb ik een popje op 14 uur licht zitten met een man er naast en die begint reeds te zingen. Kan ik eieren verwachten of zou het niet lukken.


schuddebeuze
Website Member
Posts :8

Website Member
2013-01-27 - 20:14:37

Ik heb nu eieren liggen bij 1 popje en het andere popje maakt nu nest. Als ze bevrucht zijn moet ik afwachten .


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-01-27 - 21:12:21

ben al 50 jaar vinkenier : kweek al 45 jaar.
oke ; madam is al aan het broeden .
maar?? met welke ringen zal je ze ringen ?
avbo ringen , krijg ik maar op 15 maart .
ik kweek : in volieren , met op en neer .
heb zo mijn idee . kan mis zijn ze ?


schuddebeuze
Website Member
Posts :8

Website Member
2013-01-28 - 15:08:23

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Waarom zou ik ringen moeten hebben medaar ?Jij zou toch beter moeten weten na 45 jaar vinkenkweek. Leg mij eens uit.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-01-28 - 15:28:52

Ik neem aan dat je moet ringen met 2013 ringen(?) Die moet je natuurlijk wél al in huis hebben en niet pas in maart ontvangen.

Is de wetgeving in België op dit punt hetzelfde als in Nederland?


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-01-28 - 15:57:22

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik denk dat Nederlanders dat niet zo goed zullen begrijpen dat vink(en) wildkleur en vink(en) mutaties niet met dezelfde soort ringen mag/mogen geringd worden.
In Belgie-Vlaanderen is men, tot op heden, niet verplicht hybriden en mutaties inheemse en uitheemse beschermde vogels te ringen. Een mutatie vink kan men dus ook ringen met een open ring.
Vink (Fringilla coelebs) wildkleur moet men in Belgie-Vlaanderen ringen volgens de Wetgeving Vlaamse Gewest.
Vink (Fringilla coelebs) mutaties en of hybriden mag men in Belgie-Vlaanderen ringen zoals het ringen van bijvoorbeeld kanaries. Deze hybride en of mutatie vogel(s) mag men niet ringen met een ring bestemd voor vink wildkleur.
Gebeurd dit wel, dan is/zijn de vogel(s) onwettig, verkeerd, geringd.
Dit is van toepassing voor alle beschermde inheemse en uitheemse vogelsoorten in Belgie, binnen het Vlaamse Gewest.
Tijdens de Mondiale 2013 Hasselt heeft men vastgesteld dat heel wat vogels verkeerd, onwettelijk zijn geringd. Voornamelijk kromsnavel soorten. Ook wat Nederland aangaat.



bospoeper
Geroyeerd
Posts :80

Geroyeerd
2013-01-28 - 18:39:43

Inderdaad, Karel, moet je ringen met ringen van 2013. Maar als ze nog niet beschikbaar zijn en je zou jongen hebben dan ring je toch met ringen van 2012, alhoewel het niet mag ben je toch in orde en mag je de vogels in je bezit houden.
Ik wil ook nog eens dieper ingaan op het bericht van medaar. Als je al 45 jaar kweekt(vinken?)dan zeggen en schrijven we 1968. In 1968 mochten er nog vogels gevangen worden met netten, dat werd afgeschaft in 1972. Als je dan al kweekte kan ik moeilijk begrijpen, want de kwekers in die tijd waren op 1 hand te tellen. Sporadisch werd er een nestje gekweekt want wat moesten we aanbieden van dierlijk voedsel, buffalowormen en pinky's waren nog nergens te verkrijgen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-01-28 - 18:47:31

Daar was wel een oplossing voor. Ik kan me uit die periode herinneren dat kleine insecteneters en bijv. blauwfazantje werden grootgebracht met miereneieren die men vers kon geven, maar die ook gedroogd te koop waren.
Ook werd er gebruik gemaakt van (al dan niet geweekt) schildpaddenvoer.
Erg populair was (en is?) het "weideplankton", dat je zelf met een vlindernetje kon verzamelen.


bospoeper
Geroyeerd
Posts :80

Geroyeerd
2013-01-28 - 19:15:12

Wat en waar kon je dat kopen, Karel? Hier in België nergens denk ik in de jaren '60 want wie had er toen insecteneters of waterschildpadden, niemand denk ik. Als jonge gast had je in die tijd (1968) er het geld niet voor of medaar moet nu al een hoog bejaarde kweker zijn. Over weideplankton kan ik je het volgende zeggen, je moest er dagelijks verzamelen en toen der tijd moesten wij nog werken van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. De tijd om het te verzamelen ontbrak en moeder de vrouw opzadelen met het eten geven was toen niet in de mode en als ze al meewerkte dan was er niemand thuis om eten aan te bieden, zodus.


bospoeper
Geroyeerd
Posts :80

Geroyeerd
2013-01-28 - 22:51:09

Nostalgisch en met heimwee denk ik nog altijd terug aan de jaren '60-'70. We haalden onze vinken uit de natuur, kweken was niet aan de orde want er vlogen er ieder jaar ettelijke rond en die waren gratis te verkrijgen hé, enkel de premie van je vangstverlof!!. Wat werd er dan overgehouden van vinken (poppen en mannen) eerst en vooral enkele jonge mannen de zogenaamde 'walen'. die moesten dan verleerd worden en opgeleid tot speelvogels. Welke popjes werden dan verder gehouden? Enkel de goede lokvogels, vogels die zeer goed konden 'pinken'. Juist daarom dat ik niet versta dat er toen al gekweekt werd. Na de vogelvangst hebben we nog een 30-tal jaar (tussen 1972 en 2002) mogen bevoorraden, weliswaar in afnemende aantallen. De eigenlijke kweek van botvinken is begonnen eind jaren '90 met als hoogtepunt het jaar 2004, het jaar dat er voor het eerst ringen werden uitgegeven met je eigen stamnummer op. Tot daar een kleine bloemlezing uit die voor de liefhebbers gouden jaren, daarom begrijp ik nog altijd die 50 jaren kweek niet bij medaar.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-01-29 - 00:08:17

De nostalgie die je beschrijft betreft alleen België. In Nederland hadden we destijds te maken met de Vogelwet 1936, die kortweg inhield dat vinken mochten worden gehouden, maar niet gevangen, vervoerd of verhandeld.

Met de komst van de Nederlandse Flora- en faunawet is alles (behalve het vangen) anders geworden.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-01-29 - 19:13:23

haha:ik geniet , vinkenkweken ( de suskewiet)

zo mijn idee van ?( pamperkwekers) .
jammer dat er in 1968 geen webcam was .
oja : ik had een schat van oma . kende alles van vogelkweek . ook kruiden , en het levend voer .
die maden , rood of wit .
het hoe doen . dat weet ik . want ik heb : de geneesheer der armen anno 1903.
wel aan jullie nu .angry


stamperke
Website Member
Posts :8

Website Member
2013-01-30 - 12:07:33

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

"Verwijderd conform forumregelement art. II"


"Fijne" binnenkomer, Stamperke......sad :(


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

bospoeper
Geroyeerd
Posts :80

Geroyeerd
2013-01-30 - 17:42:48

Wij mogen niet dus medaar mag toch ook geen desinformatie geven. Jullie kunnen of willen zijn patatout (zogezegd dialect) niet verstaan en begrijpen, als het al het plaatselijke dialect is? Hij legt ons ook op de rooster maar dat mag omdat jullie de diepgang van zijn woorden niet begrijpen. Moest iedereen zo beginnen schrijven het forum zou nogal op iets trekken.
Nu een vraag aan medaar, waar kon je in jaren '68 van die witte en rode maden kopen. Vernoem eens een winkel bij jouw in de buurt die dat verkocht. ZEg me ook eens hoe oud je was in 1968, dat zou al veel opklaren. Het is nu aan jouw!!


Jelke_x
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-01-30 - 17:57:03

Hmmmm, bospoeper, respect dat je nog zo rustig blijft...

Maar om even op je vraag te antwoorden, als je voor voldoende licht en de goede temperatuur zorgt zou dit zeker moeten lukken.

Veel succes verder (je snapt wel w


Jelke_x
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-01-30 - 17:57:27

wat ik bedoel) laugh :D



Pagina : 1 2
volgende >>>

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 220 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede