Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > energiebron Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : energiebron
gerardvries
Website Member
Posts :58

Website Member
2013-02-07 - 15:00:58 send message to gerardvries

vogel vrienden ik heb twee vragen vraag een is vetten en koolhydraten vormen een belangrijke energiriebron voor vogels in vetten zit dedragers van vitaminene A D en E en K waar zit dat nu in in groen voer of in zaad of bijde nu vraag twee het soort neophema lust graag levend voer hoort dat daagelijks op het menu het zit ook in eikrachtvoer dat krijgen ze wel daagelijks kun je ze een a twee keer levendvoer geven in de week vooralsnog bedankt voor het andwoord


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-02-07 - 20:00:20 send message to P.Rooth

Hallo Gerard

Je ken van alles willen weten wat er in voer zit voor neophema's maar persoonlijk heb ik me niet bezig gehouden met al die vitamientjes .
Geef Neophema's een goed zaadmengsel ( liefst zonder zonnepitten ) voor parkieten met dagelijks een goed eivoer met eventueel kiemzaden in aanloop naar het broedseizoen en tijdens de opfok en zo nu en dan wat groenvoer en dan geen rommel uit de winkel maar simpel dat wat in de tuin groeit zoals paardebloemen en fruit zoals appel
Zitten ze koud dan een zaadmengsel met safloorpitten en vriest het kan je aanvullen met extra zonnepitten kom je al een heel eind de winter door en pas op met hennep worden ze erg wild van .

Paul


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-02-07 - 20:32:51 send message to Karel

"Alle reacties (dus ook de mijne) betreffende taalgebruik zijn/worden verwijderd, zodat we door kunnen met de vragen van de topicstarter."


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2013-02-08 - 18:18:10 send message to arjandaf

probeer eens het boek van Alois van Mingeroet : onkruiden /zaden,insecten en bessen voor vogels. volgens mij een bijna alles omvattend boek . over bovengenoemde natuurlijke voer mogelijkheden.

en kom nu aub niet met verwijder of censuur , een boeken tip moet kunnen.

gr arjan


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-02-08 - 19:10:18 send message to enkeling

Dit bericht is 7 keer gewijzigd

Eigenlijk is er te weinig geweten wat de voeding van vogels betreft.
Wie houdt zich bezig met:
Energiebehoefte berekeningen van hun vogels.
Het basaal metabolisme (BMR)
Voor zangvogels: K = 129
Voor niet zangvogels: K = 78
Voor zoogdieren: K = 70
Onderhoud energie (ME)
Bijvoorbeeld onderhoud lichaamstemperatuur.
Productieve energie:
Bijvoorbeeld groei, herstel, etc.
Wie kent de CA:P ratio/verhouding van hun vogels.
Bij de meeste vogelsoorten ligt de CA:P ratio tussen de 1,8:1 en 1,9:1
Kloppen de verhoudingen niet, dan mag men om het even welke voeding verschaffen. Problemen zullen er altijd zijn.
Energie en eiwit in de voeding van siervogels.
Eiwit-voorziening richt zich vooral naar de hoeveelheid en niet tot de kwaliteit van het eiwit, het geen bepaald wordt door de beschikbaarheid van eiwit en aminozuren in diverse voedermiddelen.

www.lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/459/869//RUG01-001459869_2011_0001_AC.pdf

www.thebestbirdfood.com


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-02-08 - 23:04:08 send message to Karel

quote
en kom nu aub niet met verwijder of censuur , een boeken tip moet kunnen.



Tips mogen altijd, Arjan. Graag zelfs!
Zolang jij niet "toevallig" dit boek in de aanbieding hebt natuurlijk. wink ;)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-02-08 - 23:10:25 send message to Ton Koek

Dan nog over de vraag waar het in zit, eiwitten vetten zitten vooral in de zaden en in het eivoer, in groenvoer zitten weer andere bouwstoffen.
Afwisseling en variatie is bijna altijd het beste.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2013-02-08 - 23:15:27 send message to arjandaf

vergeet niet te vertellen dat elk jaar getij of toestand een ander soort voer vereist. kom op nu wil ik ook een schema zien, en nee helaas heb maar 1 boek en die hou ik zelf :P


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-02-09 - 13:58:21 send message to P.Rooth

Hallo

Boeken zijn er volgens mij in overvloed is een kwestie van zoeken .

Ben je bij de een of andere bond aangesloten ken je daar ook goede lectuur vinden .

Zelf ben ik aangesloten bij de Parkieten Sociëteit en die hebben net als de andere bonden een speciale afd met boeken anders op rommelmarkten of "concurrent"
Succes

Paul


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-02-09 - 16:47:13 send message to Ton Koek

Het nadeel van veel boeken vind ik dat het vaak uitsluitend de mening van de auteur weergeeft en dat vaak als enige waarheid verpakt. Op forums krijg je meer meningen en ervaringen vaak.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2013-02-09 - 19:18:24 send message to arjandaf

boek of forum het is denk ik toch in beide gevallen aan de lezer om selectief te zijn in wat hij of zij op zijn/haar vogels toe wilt en gaat passen


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2013-02-10 - 11:24:51 send message to Henk57

Enkeling weet je nu ook wat je schrijft en zegt of is dit internet wijsheid. Kortom wat doe je er nu zelf mee.

Henk


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-02-10 - 14:03:22 send message to P.Rooth

Excuus Karel

Had in me enthousiasme niet in de gaten dat ik de concurent een veer in de k.... gestoken had sad :(

Op de vogelarena is als je aan de linkerzijde van de inhoud kijkt een link Boeken kijk daar eens wie weet zit er wat tussen .wink ;)

Boeken is wat al aangegeven is , dat wat de auteur beweert en is niet altijd wat de ervaren kweker ervaren heeft en hoe het "moet" ik zeg altijd hoe ik het doe en dat is dan mijn ervaring .

Paul


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-02-11 - 19:27:04 send message to enkeling

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Ik denk dat de fabrikanten zelf al het antwoord geven.
Bekijk de verschillende soorten vogelvoeding(en). Afgestemd op een bepaalde vogelsoort(en), zelfs bepaalde ondersoorten. Denk maar aan soorten, ondersoorten, kruisbekken.
Tevens afgestemd op bepaalde periode(s), bepaalde omstandigheden. Zoals: kweek, rui, rust, huisvesting , etc.
Neem nu de kanaries.
Hoeveel soorten kanarie voeder samenstellingen bestaan er tegenwoordig niet van een bepaalde fabrikant. Hoeveel soorten bestonden er van die zelfde fabrikant in het verleden.
Men hoeft zelfs niet ver terug te keren in het verleden.
Heb het eens opgezocht van een bepaalde fabrikant.
Ongeveer tien jaar geleden waren er twee soorten, twee basis, kanarie samenstellingen en twee soorten kanarie eivoer.
Nu zijn er tien soorten kanarie samenstellingen, en zes soorten kanarie eivoer.
Vogel(s) in "kleine" kooien, en waar de voerbak zich naast het nest bevindt, verbruiken minder energie dan vogel(s) in "grote" volieres,en met een "ruime" afstand tussen nest en voederbak.
Ondanks het verschil in energie verbruik, moeten de vogels wel bezitten over de zelfde voedingsstoffen: vitaminen, mineralen, etc.
Gebeurd dit niet, dan bekomt men geen ideale weerstand.
Minder weerstand zorgt voor een grotere kans van ziekte(s), stress, etc.
Stress staat onder andere voor:
(1) Veren plukken.
(2) Agressie.
(3) Opeten eieren.
(4) Uitwerpen jongen.
Sommige van die symptomen beschouwd men als erfelijk.
Dit is eigenlijk een verkeerde redenering.
Over het algemeen ligt de fout, ligt de oorzaak, bij de vogelliefhebber zelf.
Een van de meest voorkomende groep van ziekte(s) zijn schimmelziektes.
Schimmelziekte toont zich uiterlijk meestal in combinatie met andere ziekte.
Maar er is nog een ander probleem.
In het verleden had men basisvoeding, aangevuld met supplementen. de meeste van die supplementen bestaan uit chemische stoffen.
Verschillende van die chemische stoffen zijn tegenwoordig verboden, of zullen in de toekomst verboden worden. Dus moet men op zoek naar alternatieven. Een van die alternatieven is voeding met een zeker % zwavel. Zwavel komt in veel minder mate voor in gedroogde voedingsproducten. Waar de meeste graansoorten (gedroogde) bij horen.
Zwavel, zwavel(ver)bindingen, spelen een belangrijke rol bij het opbouwen van weerstand. Zowel bij mens, dier, vogel.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-02-11 - 20:47:44 send message to medaar

vraagje aan enkeling ; kweek je kruisbekken .? laat ens weten aub .


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-02-15 - 19:46:07 send message to enkeling

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

@ Medaar:
Op het moment bezit ik geen kruisbekken. In het verleden wel enkele soorten-ondersoorten kruisbekken gekweekt.
Trouwens het huidige vogelbestand is vanwege gezondheid zo goed als nihil.

Voor diegenen die interesse hebben wat betreft voedingswaarden van planten, fruit, etc. De volgende waarschijnlijk meest betrouwbare informatie binnen de EU. Al moet men rekening houden dat planten ook voedingsstoffen vandoen hebben. Dus de basis gegevens kunnen soms wel verschillen.

Vlierbes:

www.fineli.fi/food.php?foodid=444&lang=en

Lijsterbes:

www.fineli.fi/food.php?foodid=457&lang=en

www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&lang=en



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 248 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede