Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Eerste ei Rosé kaketoe Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Eerste ei Rosé kaketoe
Kakhetoe
Website Member
Posts :9

Website Member
2013-02-07 - 19:20:24 send message to Kakhetoe

Ik heb een goed klikkend jong koppel Rosé kaketoes (bijna 3 jaar oud) die vandaag het allereerste ei hebben gelegd. Ze waren al druk in de weer met het bouwen van een nest en ik had ze al een aantal ker zien paren. Vandaag dus het eerste ei maar het ei was ook gelijk gebroken en aangevroten. Ik was net te laat want de resten waren nog vers.

Mijn vraag is wat te doen nu? Moet ik alsnog een kunstei in het blok leggen of nu maar wachten op het tweede en derde ei (als deze nog komen)? Mijn voornemen is om te wachten op de eieren die nog komen gaan en deze tijdig te vervangen voor kunsteieren. Dit blijft natuurlijk een gok.

Is het overigens bekend wanneer rosé's doorgaans hun eieren leggen? (in de ochtend, middag of avond) Valt hier uberhaupt een pijl op te trekken?

Wanneer dit nest niet goed gaat en alle eieren stuk gaan heb ik dan nog kans dat ze binnen enkele weken opnieuw gaan leggen?

Kortom, veel vragen maar eigenlijk één grote vraag: Wat is wijsheid in deze?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Maarten


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2013-02-07 - 19:43:50 send message to P.Rooth

Hallo Maarten

Een bekend probleem dat Rose's eieren in no time mollen heb ook zo'n paar maar dat ligt aan ernstige verstoringen in het verleden

Dat ei is kapot doe je niks meer aan maar leg een kunstei in het blok en dan is het afwachten geblazen .

Mijn Rose ligt het ei 's morgens en enkele dagen later het volgende is echt opletten wanneer dit gelegd wordt

Heb je een ei dat heel gebleven is leg die dan in een bakje zaad rechtop en zeker 2 maal daags keren en mik er een kunstei voor in de plaats tot er een 3 á 4 liggen leg je de echte eireren terug en dan is het weer afwachten geblazen .

Rose's kunnen 2 of nog meer nesten per jaar brengen maar ga daar in de eerste instantie niet van uit is geduld hebben met dit stel .

Anders kan je ook nog in de forum geschiedenis zoeken staan veel tips in

Paul


Kakhetoe
Website Member
Posts :9

Website Member
2013-02-07 - 20:09:37 send message to Kakhetoe

Paul, bedankt voor je snelle reactie. Ik zal er straks in ieder geval een kunstei bij leggen en dan maar afwachten en het nest goed ik de gaten houden.

Maarten


Patrick
Website Member
Posts :80

Website Member
2013-02-07 - 21:33:49 send message to Patrick

@p.rooth: Heb je een ei dat heel gebleven is leg die dan in een bakje zaad rechtop.

Rechtop..?? nee, vlak leggen en het beste is nog s,morgens een halve slag linksom te draaien en s,avonds een halve slag rechtsom.


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2013-02-08 - 08:24:32 send message to Martien Strijdveen

Hallo

ik heb ooit eens een lezing gehad en daar vertelden ze mij dat je een ei met de bolle kant naar boven moet leggen en je ze zo lang kunt bewaren (zonder te draaien) als ze zelf eieren leggen dus een Kaketoe bvb 4 eieren en een eend 15 eieren (dus 4 dagen en 15 dagen bewaren)

Hoe bewaar je eieren?

Leg de eieren met de punt naar beneden. De dooier blijft zo het best op zijn plaats en de luchtkamer, die aan de brede, bolle kant hoort, wordt zo niet samengedrukt.

mvg Martien


clauwdia
Website Member
Posts :53

Website Member
2013-02-08 - 10:40:56 send message to clauwdia

hallo
wat ik altijd doe is het ei gewoon in een bakje
met houtsnippers leggen ik schrijf met potlood
een + en een - er op en ik geef elk ei een nr
zo is he makkelijk om de eitjes te draaien ik draai ze 2 x per dag je kan de eitjes zeker 10 dagen bewaren hoop dat je er wat aan heb
grhappy :)


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2013-02-08 - 13:13:10 send message to P.Rooth

Leuk bedacht Patrick maar vergeet je een keer te keren dan zal er schade aan de kiem die op de dooier zit ( dooier is het voedsel voor een kuiken ) kunnen ontstaan vandaar of op de punt of op de bolle kant het ei .

Paul


Patrick
Website Member
Posts :80

Website Member
2013-02-08 - 18:04:49 send message to Patrick

leuk bedacht? Als je hem juist op de kop zet krijgen de hagelsnoeren een opdonder. en bij een keer vergeten te draaien is het embryo niet gelijk kapot hoor. Maar goed ieder zijn ding, gewoon lekker op de kop blijven leggen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2013-02-08 - 19:32:37 send message to P.Rooth

Hallo Patrick zoals je lezen ken heb Martien op een lezing te horen gekregen dat eieren op de punt geplaatst moeten worden indien die geraapt zijn en enkele dagen bewaard moeten worden .

Nu raap ik amper eieren omdat ik de vogels d'r gang laat gaan maar in het geval van mijn Rose's heb ik wel geraapt en bedacht me dat een hele oude vogelliefhebber/kweker dit Jaaaaaaaren geleden mij op het hart gedrukt had om het zo te doen zoals ik aangaf wat ik 9 ( ) ook gedaan heb met mijn destijds gehouden Halsbanden tot ik er zo flauw van was en ze liet liggen en dat ging ook prima .

Is dit helemaal fout ??

Dacht het niet want ik keer de eieren met enige regelmaat en ja er zit wat in dat zo'n ei platgelegd zou moeten worden want zo liggen ze ook in het nest alleen heb je daar geen oog op hoevaak zo'n vogel de eieren keert .

Als de resultaten er niet onder lijen moet een ieder dat doen wat hem/haar het beste lijkt er zijn tenslotte meer wegen die naar Rome leiden

Paul


Kakhetoe
Website Member
Posts :9

Website Member
2013-02-08 - 21:02:05 send message to Kakhetoe

Bedankt voor jullie reacties allemaal. De meningen lopen nogal uiteen m.b.t. het draaien van de geraapte eieren happy :) Aan mij dus om hierin een keuze te maken.

Vandaag heb ik nl het tweede ei in het blok aangetroffen. Het was nog warm en helemaal intact. Ik weet overigens precies hoe laat het gelegd is. Om 17:00 kwam ik van mijn werk thuis. Gelijk gekeken en alleen het kunstei lag er toen nog. Om 18:30 uur een laatste check gedaan en warempel... het tweede ei lag erbij.

Het ei ligt nu in het zaad op een donkere koele plek. Aangezien ik gevoelig ben voor lezingen en wetenschappelijk onderzoek heb ik gekozen voor de optie de eieren rechtop in het zaad te zetten. Ik denk erover morgen een broedmachine te kopen en de eieren (mochten er nog meer komen) hierin te leggen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties,

Groet, Maarten


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-02-08 - 23:14:11 send message to Ton Koek

Ieder zijn keus, maar met een machine ontneem je de vogels een prachtige kans om het te leren...
Dat wordt dan het zoveelste "gegarandeerde koppel" dat geen jongen kan grootbrengen.


Kakhetoe
Website Member
Posts :9

Website Member
2013-02-09 - 00:12:17 send message to Kakhetoe

Dag Ton,

Ik was inderdaad misschien iets te voorbarig. Wanneer de rosé's uitgelegd zijn en het blijkt dat ze vast gaan broeden dan wil ik ze een serieuze kans geven. Wanneer dit niet het geval is dan ga ik ze door een machine uit laten broeden en kan ik misschien een paar mooie jonge vogels 'redden'. Dat is toch ook een mooi streven?


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2013-02-09 - 10:36:52 send message to mreyder

Maarten, ik wil niet betweterig overkomen, maar ik denk, dat je ze de kans moet geven om (als ze op de kunsteieren gaan broeden) te leren, zelfs al zou dat betekenen dat ze 1 of 2 keer toch de eieren vernielen. Als het na 2 keer nog niet goed gegaan is, kun je altijd nog je toevlucht nemen tot een broedmachine. Vaak zijn papagaaien tijd en gelegenheid nodig om het te leren. Bovendien: als je handopfok jongen krijgt: wat heb je daar eigenlijk aan? Er worden tegenwoordig zoveel Rose's aangeboden, dat iemand die kweekvogels zoekt voor natuurbroed zal gaan. Dus: je handopfokvogels zullen naar alle waarschijnlijkheid in de huiskamer belanden.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2013-02-09 - 16:49:58 send message to P.Rooth

Hallo

Even een topic melden met dezelfde problematiek opeten eieren

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=11356

Scheelt een hoop zoeken en liever nog vogelellende

Paul


Kakhetoe
Website Member
Posts :9

Website Member
2013-02-11 - 21:50:10 send message to Kakhetoe

Even een update...

Vandaag weer een ei kunnen onderscheppen. Vlak voordat ze het ei legde hoorde ik haar in het blok ontzettend te keer gaan. Meer het geluid van krassen en graven. Ook hoorde ik de twee kunsteieren letterlijk het blok doorvliegen. Een uur erna lag er dus een nieuw vers ei. Dit ei heb ik gelijk vervangen door een kunstei. Stand van zaken. Drie kunsteieren in het blok en twee echte eieren in het zaad happy :) Nu maar wachten op het moment dat ze gaan broeden zodat ik de eieren weer terug kan leggen. Moet natuurlijk niet te lang duren anders sterven de kiemen af lijkt me.

Maarten




henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-02-12 - 10:25:01 send message to henkdelaat

Dat wordt dan het zoveelste "gegarandeerde koppel" dat geen jongen kan grootbrengen.

Wat een gezeur steeds over hetzelfde probleem bij vogels die niet willen broeden.

Geef deze persoon gewoon een antwoord op zijn vraag wat hij/zij het beste kan doen.

Een beetje respect naar collega kwekers die met een probleem zitten is wel normaal.

Henk.




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 162 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede