Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Eumaline bij bourks
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2013-02-26 - 12:09:16 send message to Daniel

@Enkeling kan je de auteurs van die onderzoeken doorsturen of hier op het forum plaatsen. Dan kunnen we die onderzoeken zelf nalezen. En graag ook in welk journal deze gepubliceerd zijn.


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-02-26 - 15:34:04 send message to enkeling

Colorful parrot feathers resist bacterial degradation.

De intensiteit van bepaalde kleuren, de helderheid van rood, geel, etc, worden beinvloed door de voeding. Zijn afhankelijk van de voeding, carotenoiden in de bloedkanalen.
Waar de lever een belangrijke rol in speelt.
Daar ligt het grote probleem.
Volgens diegene(n) die er vanuit gaan van de stelling dat voeding geen invloed hebben op de kleur van de veren. Zien dit, aanschouwen dit als een gezondheids probleem. Als een vorm van ziekte.
Voor diegene(n) die een andere veronderstelling, innemen, aannemen, Aanzien, bekijken, dit anders.
Die personen gaan er vanuit dat de voeding, carotenoiden, wel degelijk een invloed hebben op de kleur van de veren.
Langdurige slechte voeding, eenzijdige voeding zorgt ervoor dat de helderheid van bijvoorbeeld rood verminderd. Dat het visueel geen helder rood meer is, maar eerder een roze schijn.
Wanneer men zulke vogel langdurig rode kleurstof toedient. Dan verandert de roze schijn terug naar helder Rood. Dan evolueert het roze geleidelijk aan terug naar het helder rood.
Maar volgens sommigen heeft dit dan te maken met een "slechte" lever.

De belangrijkste functie van melanine is niet alleen UV.
Donkere melanine, eumelanine, beschermt mens, dier, vogel, tegen schadelijke stoffen.
Bij vogels heeft eumelanine nog een andere functie.
Het versterkt ondermeer de veren. Daardoor vindt men ook eumelanine (zwart) terug in de vleugels en de staart.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2013-02-26 - 15:50:01 send message to Daniel

Enkeling kan je de auteur en bron van deze info geven. Op dit moment is het voor niemand mogelijk om deze informatie die je aanhaalt te beoordelen.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2013-02-26 - 15:58:15 send message to Daniel

Enkeling de paper die je aanhaalt

Colourful parrot feathers resist bacterial degradation, Burt e.a. (gepubliseerd in 2010 in Biology letters)

heeft het niet over de invloed van voeding op veren van papegaaiachtigen. Ik vrees dat je gewoon uit je nog steeds onzin aan het uitkramen bent. Op dit moment heb ik nog geen onderzoek gezien waarin wordt aangetoond dat voeding van invloed is op de kleur van papegaaienveren. Voeding is wel van invloed op de conditie van papegaaien en heeft op deze manier ook invloed op de conditie van de veren maar dit is niet waar we het hier over hebben.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-02-26 - 16:52:09 send message to DirkD

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als een bourk in het bezit is van voorgrondeumaline en deze veroorzaakt de bruine waas, moet deze dan niet zichtbaar blijven bij de opalines.
Mvg
Dirk


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-02-26 - 18:46:09 send message to enkeling

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Wat is onzin?

Beweren dat de conditie van veren niks te maken heeft met het uiterlijke van de veer. Het visuele, de kleur van de veer.

Of betekent onzin:

Bericht(en), informatie die voor bepaalde organisatie(s), bepaalde persoon/personen, minder goed uitkomt/uitkomen.

Is dit onzin omdat men de informatie niet kan beoordelen via een of andere bron.
Ja dan is er, bestaat er, heel wat onzin van bepaalde organisatie(s), van bepaalde persoon/personen.
Of is de bron van info van die bepaalde organisatie(s), van die bepaalde persoon/personen, dan niet meer noodzakelijk.

Heeft men al een onderzoek gezien waarin wordt aangetoond dat voeding NIET van invloed is op de kleur van papegaaienveren.

Eigenlijk zijn het nog steeds allemaal veronderstellingen, hypothesen.

Jammer genoeg zien sommigen een bepaalde veronderstelling, hypothese, als waarheid. En een andere veronderstelling, hypothese, als onzin.

www.asknature.org/strategy/44d7acd5bc160474ece1f4ba31cc83a3


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2013-02-26 - 20:31:28 send message to Daniel

Je beweert dingen en haalt daarbij bronnen aan die niets te maken hebben met het onderwerp. Ja dan zeg ik dat je onzin verkoopt. Ik heb het geluk toegang te hebben tot veel wetenschappelijke publicaties maar ik heb er nog geen voorbij zien komen waarin bevestigd wordt dat voeding invloed heeft op de kleur van papegaaienveren. Daarom vraag ik je met onderbouwing te komen van je stelling. Zo niet ga dan geen dingen verzinnen.


enkeling
Oud Lid
Posts :355

Oud Lid
2013-02-26 - 21:29:05 send message to enkeling

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

Bekijk eens de volgende informatie.

Eclectus Diets

Pellets:

Als de voeding geen invloed heeft.
Hoe bekomt men dan gele strepen op roden veren?
Zelfs volledige gele veren.

www.avianweb.com/eclectusfood.htm


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-02-26 - 21:44:02 send message to DirkD


Voor de pigmentatie van een veer zijn vooral melanoblasten verantwoordelijk.
Deze melanineproducerende cellen bevinden zich in het veerfollikel.
De kleur wordt bepaald door het volume van de opgenomen melanine tijdens keratinisatie van de veer en varieert van zwart tot bruin maar kan ook roodachtig of grijs zijn.
Dit zijn de basiskleuren van de veer.
De waargenomen kleur van een veer is verder afhankelijk van de structuur en andere pigmentkleuren.
Voeding zal steeds invloed hebben op kleursterkte

We spreken over verschillende groepen.
1: Passeriformes: Hier worden de kleuren aangemaakt door het in het voedsel aanwezige carotenen die de vogel opneemt (eventueel omzet) en naar de veer transporteert.
De mogelijkheid om bepaalde van deze stoffen op te nemen die de kleur beďnvloeden verschild van vogel tot vogel en van soort tot soort.

2. Psittaciformes: Hier is het de vogel die de pigmenten (lipochromen)aanmaakt er zijn geen carotenen of metaboliet aanwezig in de veer,is dus niet afhankelijk van voeding.
In het bloed van deze zijn wel carotenen aanwezig maar worden niet in de veer opgenomen

Verder heeft men ook nog de Bucerotiformes (xanthophil en niet-carotenoďde pigmentstoffen), Pelecaniformes( dikte van de keratinelaag), Phoenicopteriformes (geoxideerde carotenen)

Mvg
Dirk


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-02-26 - 22:30:58 send message to Fonje

Enkeling, aangezien de bek van die vogels ook lichter kleurt bij gekleurde pellets denk ik dat je dat onrechtstreeks aan de voeding moet wijten. De huid van vogels alsook de stuitklier produceren een vetachtige substantie die de veren hun glanzende schijn geven. Vooral de kearatinocyten in de huid kunnen een geelachtig vet afgeven als gevolg van Biliverdin uria(leverziekte). Vooral Valkparkieten lijken hiervoor gevoelig te zijn. Het gevolg is dat veren een gele kleur krijgen. Deze kleur kan gewoon verdwijnen zonder rui wanneer de leverziekte behandelt wordt. Logisch gezien gaat die Edelpapegaai zijn bek tijdens het poetsen van zijn veren ook lichter kleuren.

Bron: Avian medicine

Groetjes
Peter


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-14 - 18:38:05 send message to pietjebel

quote
De foto die ik heb gezien is van een betrouwbare bron en de vogels is een blauwe opaline en is voornamelijk wit. Alle zwarte tekening is zwart. Een normale blauw mutant heeft verder niks te maken met de optisch blauwe vogels die we zien.


Leeft deze vogel nog wel gezien de foto al jaren oud is nageslacht hebben we nog niet gezien!De hoorn delen zijn blank is het wel blauw en geen bont?


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-14 - 18:40:07 send message to pietjebel

quote
Als er onderzoeken bestaan die een relatie aantonen tussen voeding en psittacofulvines dan wil ik die wel eens zien. Persoonlijk heb ik een theorie dat een bepaalde microstructuur in de veren mee verantwoordelijk is voor het tot stand komen van psittacofulvines. Waarom ik dit denk is omdat enkele jaren geleden een kweker in Australie een Blauwe Kakariki in zijn bezit kreeg. Het was echter geen echte Blauwmutant zoals wij die kennen want de Rode kroon was nog aanwezig. Een ander belangrijk kenmerk was dat de Blauwe veren in zeer slechte conditie waren. De vogel is kort daarna gestorven maar onlangs trok Thierry Duliere mijn aandacht toen hij de kweekresultaten van de Blauwe x Turquoise Roodrug bekend maakte. Alle nakomelingen waren split voor beide mutanten, wat aangeeft dat ze geen allelen zijn.
Frappant aan de Turquoise Roodrug is het feit dat zijn veren in zeer slechte conditie zijn. Iets wat me doet terug denken aan de voormalige Blauwe Kakariki. Daarom stel ik mij de vraag of er niet eerder een verandering in microstructuur moet verantwoordelijk zijn die verhinderd dat psittacofulvins worden afgezet/geproduceerd. De toekomst zal het uitwijzen.

Eiwitten worden verschilend gevouwen tot kluwens toe dus denk dat je aardig goed zit.


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-14 - 18:48:11 send message to pietjebel

quote
Er wordt alleen bevestigd dat het om zwarte Eumelanine gaat. De concentratie zal in ieder geval wel laag zijn. De bruine waas wordt hoogstwaarschijnlijk door rode psittacine veroorzaakt. Dit is een hypothese. Geen vaststelling. Meestal is er ook een bepaalde mengverhouding tussen rode en gele psittacine. Waarschijnlijk is rode psittacine in zijn pure expressie het rood dat we waarnemen bij de Rose Caccatoo wat Magenta is.
Ook moet de vederstructuur nog onderzocht worden.
Zie ook http://www.ornitho-genetics.info/?p=5137


is het wel onderzocht graag bewijzen hoe de veer is onderzocht van een europese Bourks parkiet wat moet doorgaan als wildkleur.


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-15 - 08:21:35 send message to pietjebel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat voeding invloed heeft is simpel te bewijzen voorbeelden tenover in de kweekruimte,s.
Heeft hormonen invloed zijn deze te sturen met voeding JA lutino pop word rood op de borst als ze in broed steming is ook zie je borst verkleuring bij aqua poppen kwestie van waarnemen . Dit gaat weer weg als de kippen zijn uitgevlogen hormonen hebben wel invloed op de veren deze zijn met voeding en licht te manipuleren dus indirect heeft voeding invloed.


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-16 - 08:56:32 send message to pietjebel

quote
Je beweert dingen en haalt daarbij bronnen aan die niets te maken hebben met het onderwerp. Ja dan zeg ik dat je onzin verkoopt. Ik heb het geluk toegang te hebben tot veel wetenschappelijke publicaties maar ik heb er nog geen voorbij zien komen waarin bevestigd wordt dat voeding invloed heeft op de kleur van papegaaienveren. Daarom vraag ik je met onderbouwing te komen van je stelling. Zo niet ga dan geen dingen verzinnen.

Wat denk u van praktijk ervaring het heeft invloed. Maar als men alleen aan bron vermelding doet ...word er eigenlijk niets onderzocht wat dus ook is gebleken .




Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 180 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede