Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bakjes leeggooien en van de grond eten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : bakjes leeggooien en van de grond eten
jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2013-03-11 - 17:16:34 send message to jaap van de pol

Hallo,

Hoe kun je het verspillen van voer minimaliseren? Ik voer elke ochtend zaad, fruit, groenten, eivoer, kiemzaad, etc. allemaal door elkaar. Als ik aan het begin van de middag kijk zijn bij sommige vogels de bakjes helemaal leeg en zitten ze van de grond te eten. Daar ben ik niet zo kapot van. Het heeft te maken met het feit dat ze het fruit eruit kieperen en gelijk aan het zaad gaan.

Is het mogelijk om 's ochtends zachtvoer te geven en bijvoorbeeld 's avonds rond zes uur pas het zaad, zodat ze 's ochtends geen andere keus hebben en niet teveel verspillen / niet binnenkrijgen?

Het zou mooi zijn als ze meer fruit aten in plaats van op de grond gooien. Heb ook al geprobeerd om het zaad bovenop te leggen maar dan nog wordt er veel te veel verspild.

Het gaat om grijzen.

Bij voorbaat dank voor tips.

mvg


Ann*
Website Member
Posts :134

Website Member
2013-03-11 - 17:55:41 send message to Ann*

Hir krijgen de vogels, waaronder grijzen, 's morgens hun fruit/groenten/gekookte bonen/gekiemd zaad/eivoer-mengsel en zaad pas als avondeten.
Werkt heel goed op die manier happy :)


ej roelofs
Website Member
Posts :261

Website Member
2013-03-11 - 18:04:45 send message to ej roelofs

Hier idem maar dan precies andersom
Werkt goed
En vooral afgemeten voeren 10 %per lichaamsgewicht


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2013-03-11 - 18:24:56 send message to jaap van de pol

Bedankt voor jullie reacties. Vanaf morgen zal ik 's ochtends het zachtvoer geven en in de avond het zaad / noten. Kijken of dit minder verspilling oplevert.

Groeten,
Jaap


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-03-11 - 19:43:43 send message to henkdelaat

Jaap,

Waarom zaad en fruit,kiemzaad e.d. door elkaar in één bakje??

Als je het zachtvoer en het zaad in aparte bakjes doet heb je vanzelf minder verspilling.

Ook als de bakjes te klein zijn verspillen ze meer voer als met grotere eet bakjes.

Eet bak voor zaad is bij mij 15 cm drsn,en voor zachtvoer 12 cm.

Je weet ook wel Jaap dat grijzen altijd veel fruit e.d. morsen.

Ik heb er koppels bij die nog steeds bijna geen appel,roze bottel,wortel,erwten,bonen e.d.eten wat ik ook probeer ze eten er maar zeer weinig van en de rest ligt op de grond.

Let wel op met deze koude dagen en nachten dat je ze weinig of geen fruit geeft,omdat dit uit veel vocht bestaat en weinig energie geeft aan de vogels die dit nu hard nodig hebben om zich warm te houden.

De gevoels temperatuur ligt tussen de -8* en -10* onder nul dit is ook op vogels van toepassing.

Probeer wat Fruit zoals appel&peer e.d. te drogen op de verwarming zodat dit minder vocht afgeeft.

Henk.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2013-03-11 - 19:58:33 send message to jaap van de pol

Hoi Henk,

Ik heb al eens geprobeerd om het apart te geven maar merk dan dat de dominante vogel (vaak de man bij mij) het zaad gaat opeten en de pop niks krijgt. De pop kan dan alleen bij het zachtvoer en krijgt geen zaad binnen. Dat lijkt me niet goed. Daarom heb ik er toen weer voor gekozen om twee bakken neer te zetten met dezelfde inhoud zodat ze elkaar niet tekort doen.

Wat de temperatuur betreft, alles zit binnen bij zo'n 7 graden en heeft dus niet met koude te maken. Toch bedankt voor de tip.

Groeten,
Jaap


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-03-12 - 10:04:03 send message to Rogert

Ik denk dat je een goede keuze maakt, Jaap. Het heeft nog een ander voordeel om s'avonds zaad te voeren: de vogels gaan de nacht in met een volle krop/maag. Aangezien zaad langzamer verteerd dan het zachte voer kunnen ze de hele nacht doorkomen op een volle maag. Omgekeerd zullen je vogels veel honger hebben in de morgen.

Waar je wel op moet letten is dat je vogels wel voldoende balans hebben in hun dieet. Als je te veel zachtvoer geeft en ze daardoor minder zaad eten heb je kans dat er een verstoring in hun voedselbehoefte plaats vind. En dat kan weer invloed hebben op hun welzijn, gezondheid en voortplanting.

Waar je ook op moet letten, je schrijft dat je een dominante vogel hebt, dat beide vogels de kans hebben om te eten. Als de een alles weg kaapt voor de ander dan heeft de ander de hele dag honger.

Je zou ook met voerverrijking kunnen werken en de zaden in speciaal ontworpen speelgoed kunnen aanbieden. Houd je ze gelijk de hele dag bezig!


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2013-03-12 - 11:04:47 send message to vogeltje1000

Voer wordt hoofdzakelijk verspild doordat er te weinig voer aangeboden wordt wat op dat moment nodig is. Wat vaak niet begrepen wordt is dat vogels niet iedere dag de zelfde voerbehoefte hebben. Je komt hierachter door ieder soort voer apart aan te bieden gedurende 14 dagen.
Om vogels iedere dag 10% aan voer te geven doe je de vogels ernstig tekort.
Om vogels genoeg voedingsstoffen binnen te laten krijgen moet ieder dag royaal gevoerd worden en wel zoveel dat het de volgende dag niet op is.
Als de voerbakken leeg zijn is er te weinig gevoerd.
Een reden om te spitten is dat de voerbakken te klein zijn. Een grote badschaal b.v van 25 cm voor grijze doet wonderen.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2013-03-12 - 12:48:05 send message to jaap van de pol

Ben het hier niet helemaal mee eens. Het is bij mij het geval dat bepaalde vogels zo snel als ze kunnen al het fuit eruit kieperen om bij het zaad te kunnen en dit aan één stuk door op te eten. Daarom ben ik me aan het orienteren om zaad 's avonds pas te geven zodat ze eerst wel van het groenvoer moeten eten.

Een grote schaal zou inderdaad wel een goede optie zijn om verspilling tegen te gaan, alleen hoe bevestigen jullie deze zodat er niet mee gespeeld gaat worden. Ik weet zeker dat als ik deze neerzet hij binnen no time ondersteboven ligt. Hangen jullie hem op?

Groeten,
Jaap


bryan1994
Website Member
Posts :47

Website Member
2013-03-12 - 13:11:33 send message to bryan1994

Mijn pyrrhura's eten alles netjes uit de bakjes en schoon op.
Mijn patagonische rotsparkieten daarin tegen maken er een puinhoop van..
Ze gooien alles uit de bakjes (vooral zaad) en dat ligt allemaal op de grond en dan eten ze het pas op. En na een paar weken ligt er best veel dus moet het steeds weg halen.. Maar hierdoor gooi ik uiteindelijk best veel voer weg en dat is zonde..
En van het fruit en eivoer eten ze het meeste niet eens op van de 3 koppels is er maar 1 koppel dat alles opeet ..
Iemand tips?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-03-12 - 15:08:59 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Voor de goede orde: er is een groot verschil tussen gedoseerd voeren en (te) schraal voeren.

Gedoseerd voeren:
Als er de volgende dag nog voer over is, kun je er zeker van zijn dat ze genoeg hebben gegeten, maar dat ze voornamelijk hebben gegeten wat ze lekker vinden en dus op termijn té eenzijdig gevoerd worden. Ook al wordt er een gevarieerd menu verstrekt.
De kunst bij gedoseerd en dus effectief gevarieerd voeren, zit 'm erin dat bij de volgende voerbeurt het voer precies op is.
Het percentage van 10% is daarbij een goed uitgangspunt maar zeker geen vast percentage. Dat verschilt per vogel.

Begin dus met 10% en als het voer meerdere dagen volledig op is, kan men om de paar dagen steeds verhogen tot een percentage waarbij er nog nét iets over blijft. Bedraagt het percentage in dat geval 14%, dan kan dagelijks bijv. tussen 13 en 14% worden gevoerd.

Dat betekent overigens nog niet dat je dan achterover kunt gaan zitten. wink ;)
Blijf altijd de vinger aan de pols houden.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2013-03-12 - 15:29:36 send message to Vogelen

Overdag alleen zachtvoer vind ik (zeker bij grijze roodstaarten) erg schraal.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2013-03-12 - 15:53:41 send message to jaap van de pol

Ben ik het mee eens Vogelen, alleen zoek ik een manier om ze toch fruit te laten eten en niet gelijk overboord te kiepen. Jij weet om welke vogels het gaat.

Ook heb ik al eens geprobeerd om 'minder' te voeren maar dan zijn na een uur de beide bakjes al leeg en ligt alles op de grond. Van de grond eten ben ik geen fan van omdat dit zich een aantal dagen kan ophopen tot de volgende schoonmaakbeurt. Moet er niet aan denken dat er een schimmel op komt.

Groeten,
Jaap


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2013-03-12 - 18:33:00 send message to Vogelen

Wat verstaan jullie onder 10%, bij zaden gewogen met schil? Lijkt me voor grijze, die in verhouding tot amazones en kaketoes echt veel eten, te weinig. Heb vandaag even mijn dagelijkse zaadhoeveelheid gewogen, dit komt bij grijze op 70 a 80 gram per vogel. Dus ex zachtvoer.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2013-03-12 - 19:53:33 send message to jaap van de pol

10 % van het lichaamsgewicht neem ik aan. Grijzen hebben inderdaad meer behoefte aan vet. Meer dan zuid - amerikanen. Dat is overigens met de meeste afrikaanse vogels zo. Ze worden minder snel vet.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 252 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede