Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > help. eerste ei blauwgele ara Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : help. eerste ei blauwgele ara
joossie1
Website Member
Posts :70

Website Member
2013-05-29 - 19:41:19 send message to joossie1

Hallo. Mijn koppel ara 's hebben gisteravond het eerste ei gekregen . De pop heeft de hele nacht in het blok gezeten . Vanmiddag was ze er even uit dus ging ik kijken en zag dat het ei op de grond lag. Wat kan ik doen?


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2013-05-29 - 20:34:05 send message to J.ten Wolde

koken of bakken en op eten.
Laten liggen of uitpakken en vervangen door een kunst ei.
Maar als het hun eerste legsel is en ze zijn onervaren ga er dan vanuit mochten de eieren bevrucht zijn de kans groot is dat het legsel verloren zou kunnen gaan.
Weet niet wat je wil gaan doen natuurbroed of zoals velen handopfok.
Bij mij is het eerste nest verloren gegaan door onervarenheid van de oude vogels
Het tweede legsel ging goed 1 jong ging na een paardagen dood
Tweede jong bleef achter geholpen met bij voeding maar na zelf standig te zijn ging het toch mis of eigenlijk wilden wij de mens toch jongen op stok krijgen.
Doods oorzaak tekleine maag en te dunne maagwand.
Derde jong was geheel goed totdat er nieuwe wilgetakken in de voliere gedaan werden.
Zat het jong op een gegeven moment dusdanig te hijgen net of het astma had dierenarts gebeld zei toen kijk het nog maar een dag aan.
Zo gezegt zo gedaan maar wel met de poten de lucht in de volgende dag had een stuk wilg in de keel zitten.
Die dierenarts had dat al eens eerder bij de hand gehad maar niks ondernemen naar aanleiding van de symtomen
Was een dierenarts tussen Zwolle en Almelo maar zoals altijd zijn dierenartsen niet thuis als ze zelf fouten maken.
En tot opheden geen jongen meer gehad nog wel een keer eieren.
Maar om de man weg tedoen nee dat doe ik niet is de man van Hawkey had hem de op geschonken en dat klikt vanaf de eerste dag erg goed.
Door omstandigheden zitten ze bij mij en heb de man van hem toen overgenomen.


joossie1
Website Member
Posts :70

Website Member
2013-05-29 - 21:23:25 send message to joossie1

Hallo j. Ik ben niet van plan om handopfok te doen en ga er ook van plan uit dat het dit legsel niets wordt . Toch wil ik het op deze manier proberen . Ze er zijn nog geen 6 jaar .


interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2013-05-31 - 06:11:03 send message to interactivet

Kunst ei in het blok leggen en als het eitje op de grond niet kapot is in het blok leggen. Als wel kapot met een klein barsje of zo, met wat nagellak herstellen en in het blok leggen. Ook een zak zaagsels gaan kopen, 10cm dik onder de sitstokken leggen ingeval het volgende eie ook van de stok gelegd word. En het proses hehalen.


joossie1
Website Member
Posts :70

Website Member
2013-05-31 - 08:29:27 send message to joossie1

ik heb het ei dezelfde avond weer teruggelegd. deze was onbeschadigd.de pop zit meer en meer in het blok en gisteravond zou het evt 2de ei gelegd zijn. ik kan dit niet controleren want het inspectieluik zit in de voliere. ze zouden me aanvliegen en ik vind dat hoe minder je ze stoord hoe beter het kan gaan. ook al zijn ze onbevrucht ik laat ze toch de broedcyclus afmaken zodat ze bij een volgend (bevrucht legsel) ook blijven broeden.


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2013-05-31 - 13:13:13 send message to vogeltje1000

Probeer na 14 dagen de eieren te schouwen het is onzinnig om vogels te laten broeden op onbevruchte eieren.
En de volgende keer als ze bevrucht zijn worden ze normaal uitgebroed.


joossie1
Website Member
Posts :70

Website Member
2013-05-31 - 13:17:59 send message to joossie1

geef mij een goeie reden waarom het onzinnig is om de broedtijd uit te zitten. het is de eerste keer van ze en ze zijn zo aggressief dat ik ze dan na 14dagen met geweld van het blok af moet krijgen, dat als ze wel bevrucht zijn ze misschien niet meer verdergaat met broeden. ik denk niet dat dit de eerste keer is dat dat gebeurt.


maewim
Website Member
Posts :159

Website Member
2013-05-31 - 13:36:57 send message to maewim

waarom iets vragen als je het al beter weet
dan de mensen die antwoord geven


joossie1
Website Member
Posts :70

Website Member
2013-05-31 - 14:20:06 send message to joossie1

hoi meawin.
als ik een goeie reden vraag wil dat niet zeggen dat ik eigenwijs ben.heb nl nog geen antwoordt op deze vraag gekregen dus stel ik een vraag terug dan krijg ik van jouw dit antwoord wat nergens op slaat. ik ben er weer een beetje klaar mee.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-05-31 - 15:27:31 send message to Karel

In principe heeft het, zoals vogeltje1000 al aangeeft, weinig zin om een vogel door te laten broeden op onbevruchte eieren.
Voorzover vogels al "teleurgesteld" kúnnen zijn, zal dat niet anders zijn als je onbevruchte eieren direct verwijderd, dan dat ze er zelf achterkomt.

Een voordeel van zelf weghalen kan zijn dat ze direct een nieuw nest begint met mogelijk wél bevruchte eieren. Als je haar laat doorbroeden zal ze het waarschijnlijk voor dit seizoen voor gezien houden.

quote
ze zijn zo aggressief dat ik ze dan na 14dagen met geweld van het blok af moet krijgen, dat als ze wel bevrucht zijn ze misschien niet meer verdergaat met broeden.


Dat is een goed argument. Denk er overigens eens aan om voor de volgende keer voorzienigen te maken die nestcontrole wél mogelijk maken.

Kortom, je zult zelf nu een keuze moeten maken.happy :)


joossie1
Website Member
Posts :70

Website Member
2013-05-31 - 16:00:45 send message to joossie1

hoi karel
hier kan ik wat mee. ik vind het heel leuk als ze jongen krijgen maar ik heb ze echt puur voor de hobby en of ze nu 1 of 10 nesten per jaar krijgen dat maakt mij niet uit. ik had het blok meegekregen van de vorige eigenaar niet wetende dat ze zo snel gingen broeden. als deze ronde is afgelopen ga ik zeker een inspectieluik aan de zijkant maken zodat ik nestcontrole buiten de voliere kan doen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2013-05-31 - 17:24:42 send message to dooren

Ach of je na 14 dagen weet dat het onbevrucht is, of dat de ouders stoppen na een maand broeden maakt in principe niet veel uit.

Laat de natuur zijn gang gaan en de ouders zelf ondervinden dat er iets niet goed is gegaan.
Gert


michatje
Website Member
Posts :119

Website Member
2013-05-31 - 18:49:26 send message to michatje

hallo,
bij mij hier hebben de blgle ara's ook dit jaar voor de eerste keer eieren,en ook hun eerste ei op 17 mei hadden ze op de grond (kapot) gelegd.de vogels zijn 8jaar oud.wat ik heb gedaan is op de dag dat ze hun eerste ei op de grond hebben gelegd ogenblikkelijk een "aquarium kei" in de blok gelegd,ze is er dan direct op gaan zitten en heb vorige week effe gekeken,zag dat ze ondertussen 2 eieren had bij gelegd en heb dan ook gelijk die "kei" weggenomen.hopelijk heb je hier iets aan want zo heb ik het toch geprobeerd.en zoals je zegt,ze zijn zeer aggressief.
groeten,
michatje


interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2013-06-01 - 07:02:34 send message to interactivet

Het is natuurlijk nog geriefliker en veiliger in geval van agressie om het inspeksie luikje van buiten de voliere te kunnen gebruiken. Ik vind het wel voordeliger vooral voor een eerste keer dat ze het volle termyn op de eitjes zitten al zijn ze onbevrucht.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-06-01 - 10:21:05 send message to henkdelaat

Als je een inspectie luikje maakt ga dan als je wil als volgt te werk.

In de nestkast een luikje van dik plexiglas maken en in de wand waar de nestkast tegen aan hangt een dicht luikje dan blijft het toch altijd donker in de nestkast en kunnen de vogels je niet aanvallen bij inspectie en zie je gelijk dat er eieren of jongen liggen dit werkt prima.

Henk.


joossie1
Website Member
Posts :70

Website Member
2013-06-03 - 08:45:08 send message to joossie1

hallo allemaal. ik kan met deze antwoorden wel wat doen om het in het vervolg makkelijker te maken wat inspectie betreft. het door laten broeden op evt onbevruchte eieren of wel bevrucht bekijk ik over 14 dagen wel even of dit lukt. ze komt s'middags laat even naar buiten om zich te ontlasten en uit te rekken. als ik alleen al de deur van mijn huis opendoe gaan de vleugels omhoog en vliegt gelijk naar het invliegluik. ik lok ze dan met een stukje appel en als ze dan ver genoeg is doe ik het luikje dicht en ga ik wel snel binnen kijken om de tijd zo kort mogelijk te houden. niet alleen dat ze dan weer snel terugkan maar het geluid wat ze dan maken is ook niet goed voor de buurt.
hou jullie wel op de hoogte van de ontwikkelingen. groet



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede