Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zinkvergiftiging Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-06-16 - 19:37:37 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zinkoxide onstaat door oxidatie van zink aan de (zuurstof uit de) lucht. "Oxide" geeft immers aan dat er sprake is van een binding met zuurstof.

Azijn(zuur) ontbindt het zinkoxide weer, waardoor de bestandelen, opgelost in water, kunnen worden afgenomen.

Voor de liefhebbers:



Zodra al de zinkoxide is verwijderd met azijn zal azijn(zuur) vervolgens inwerken op het zink(metaal). Hierdoor wordt zinkacetaat gevormd.
Zinkacetaat wordt als geneesmiddel gebruikt, maar kan bij flinke overdosis voor nierfalen zorgen.


interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2013-06-16 - 19:51:16 send message to interactivet

Ik wist niet dat aderlaten nog toegepast werd. Klinkt wat gevaarlijk, zo veel bloed is er al niet te vinden in de meeste vogels. Jp57 wat waren simptomen van vogels die dood gegaan zijn en die wat onder behandeling is? Mischien helpt het een van ons later het probleem te herkennen.


a.kooyman
Website Member
Posts :74

Website Member
2013-06-16 - 20:23:58 send message to a.kooyman

Mijn dank Johan dat je dit wil vragen en zou je dit dan toevoegen aan deze spannende uitspraken.
Calsium-edta voor stukjes, pindakaas, maagkiezel en aderlating wel spannend aan het worden.
Zou het niet wenselijk zijn eigen ervaring te melden en geen losse kreten van internet.
Veel artikelen en uitspraken er al zonder eigen ervaring naar zo maar gehoord overgenomen.
Arie Kooyman.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-06-16 - 23:01:59 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik ben het met Kooyman eens: hou je bij de feiten!

De opmerking van Vogeltje1000 over aderlating is echter geen fabeltje.

Ijzerstapeling betekent opstapeling van ijzer in de lever die door bepaalde vruchtenetende vogels, maar ook bijv. ara's(!) niet kan worden afgevoerd. Dit heeft uiteindelijk de dood tot gevolg.
Een snelle methode om het ijzerniveau omlaag te krijgen is het afnemen van bloed. De vogel zal dan nieuw bloed aanmaken en daarvoor ijzer gebruiken uit de lever, waardoor het ijzerniveau daalt. Om de toch al verzwakte vogel niet te zwaar te belasten worden kleine bloedafnamen gedurende een langere periode gedaan, zodat de vogels zich steeds voldoende kan herstellen.

Zoals overigens eerder al vermeld, heeft ijzerstapeling niets met vergiftiging, al dan niet met zware metalen, te maken.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2013-06-17 - 13:15:46 send message to P.Rooth

Soms zijn vogels net mensen


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2013-06-17 - 21:33:43 send message to jp57

De symptomen waren; minder aktief, wat dik zitten niet echt bol zitten, ogen droger, pupil kleiner, vooral de stoelgang was anders platter en veel donkerder groen en platter ook minder wit van de urine, als je de vogel dan pakt was deze ook wat vermagerd.
Dat de vogel anders begon te doen heb ik pas gezien als ik er +- 1/2 gaan voorzitten ben.
hopelijk hebben jullie hier iets aan.


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2013-07-30 - 22:30:28 send message to jp57

Ter info:
Dode grijze opgestuurd voor autopsie resultaat kans op KDS. Andere vogels bloed laten nemen en testen zijn binnen, het is KDS.
Ik had geen nieuwe vogels gekocht de laatste 6jaar. DA wist me te zeggen dat het tot 10 jaar in het lichaam kan zitten voor het uitbreekt.
Er blijven nu nog 3 grijzen over, die nooit meer in contact mogen komen met andere vogels.
Ik ga ze laten inslapen.
sad :(


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-07-30 - 23:05:28 send message to Karel

Dat is vervelend nieuws Johan, om zo je vogels te verliezen.

Het doet me echter weer eens achter de oren krabben waar het gaat om de oorspronkelijke diagnose van de VA. Ik vraag me dan ook al een tijdje af wat er nu eigenlijk waar is van "vastgestelde doodsoorzaken" als vergiftiging(?) door zink, andere metalen, cement, verf enz.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2013-07-31 - 09:49:29 send message to Vogelen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

KDS is een ramp onder grijze roodstaarten. 50% van de grijze is drager. Testen, testen en nog eens testen is in mijn ogen de enige oplossing. Kop op Johan!


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2013-07-31 - 11:50:50 send message to jp57

Dag Karel,

de symptomen zijn wat vergelijkbaar met zinkvergiftiging maar pas autopsie was er een aanwijziging van KDS nog geen bevestiging.
Maar na bloedstaal te hebben onderzocht van de overgebleven vogels was het duidelijk.

gr, johan


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-07-31 - 15:12:55 send message to Ton Koek

Wat een rotbericht voor je, sterkte!


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2013-07-31 - 19:51:01 send message to P.Rooth

Blijkt de dierenarts met een foute diagnose nu een juiste gemaakt te hebben en er geen sprake was van een zinkvergiftiging

Sterkte Johan dit gaat je niet in de koude kleren zitten


Hubert
Website Member
Posts :63

Website Member
2013-08-02 - 11:38:56 send message to Hubert

Sterkte de komende tijd, dit is mij ook overkomen in 2010. Mijn hele papegaaienbestand(kaketoes, edelpapegaaien, dwergara's en caiques is in dat jaar ten onder gegaan aan KDS. Binnen een tijdsbestek van 8 maanden was het gebeurd.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 155 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede