Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Positieflijst voor zoogdieren is er door. Eind volgend jaar de vogels aan de beurt! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-09-09 - 11:29:46 send message to rupicola



ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2015-09-13 - 17:00:01 send message to ineznick

Ik zit er over te denken om een koppel muisparkieten te kopen , is dit verstandig of kan ik beter afwachten tot zeker is dat je ze wel mag houden?

gr gerben


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2015-09-13 - 18:42:49 send message to Daniel

Zoals het er nu voorstaat komt deze soort (nog) niet op de lijst met alien invasieve soorten. Dit met name door lobbywerk in Duitsland van de bonden.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2015-09-14 - 01:24:28 send message to ineznick

Dank je Daniel, dus het is allemaal nog niet helemaal duidelijk.
Ik kijk wel wat ik ga doen. In ieder geval bedankt voor je reactie.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-09-14 - 12:29:25 send message to rupicola


De beleidsmakers zullen van bijzonder goede huize moeten komen om het instellen van een verbod op het houden van een prima in avicultuur gedijende soort (zoals b.v. de muisparkiet) te kunnen volharden.

met andere woorden, ook al zou een dergelijke soort op een verbodslijst kommen, dan is de strijd zeker nog niet gestreden.

Vooralsnog dus geen enkele reden om hier op voorhand (en op welke wijze dan ook) al rekening mee te gaan houden!

wink ;)


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2015-09-14 - 23:24:16 send message to ineznick

Dat geeft de burger weer moed! Bedankt Rupicola!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-11-23 - 11:52:43 send message to rupicola

even een kleine update:

Het hele verhaal rond de positieflijsten begint zowaar een meer dan gênante situatie (lees een slechte soap) te worden,
waarbij aangetekend dat een en ander op conto van het ministerie van Economische zaken mag worden bijgeschreven.

Reacties/beslissingen op ingediende klachten blijven(in strijd met het bestuursrecht) uit.
Het ministerie reageert/beantwoordt geen vragen vanuit de sector (kennelijke weigering)
en het ministerie lijkt zelfs terug te willen grijpen op kansloze en derhalve dan ook eerder van tafel geveegde pogingen om tot de zo begeerde positieflijsten te komen.

Een officiële presentatie/publicatie van positieflijsten voor vogels, vissen en reptielen kan naar verluid nog wel even gaan duren.
Een gang naar de rechter lijkt daarbij meer dan onvermijdelijk.

Zoals ondergetekende meer dan eens heeft aangegeven heeft het er alle schijn van dat 'het Haagse' zich onder druk van bloedfanatieke lobbypartijen en bijbehorende vertroebelde blik heeft vastgebeten in een veel te grote brok!

Een voorzichtige conclusie luidt dan ook dat we voorlopig nog wel even over kunnen gaan tot de orde van de dag.

We blijven de ontwikkelingen uiteraard wel in de gaten houden.


#


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2016-02-05 - 21:00:15 send message to ineznick

Nog weer updates Rupicola?

gr gerben


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-02-07 - 11:56:28 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Vooralsnog heb ik momenteel geen concrete ontwikkelingen rond positieflijsten kunnen ontwaren.

Wat ik wel steeds vaker hoor en zie (recent ook op televisie - nieuwsuur) is dat de terechte aandacht voor de mondiale illegale handel in allerlei levende fauna dan wel delen daarvan, steeds vaker in een adem wordt opgehangen aan de houders van exotische dieren.
Die lobby wordt overigens in merkbaar toenemende mate overgenomen door media, waarbij opgemerkt dat diezelfde media in het kader van waarheidsvinding dan ook even iets verder zou moeten kijken.


Voor wat betreft de lijst invasieve exoten kan ik melden dat de Europese commissie de inwerkingtreding van de eerste gepubliceerde lijst heeft uitgesteld.
Er blijken toch iets meer juridische haken en ogen aan te kleven dan de beleidsmakers hadden gehoopt.
Daarnaast zit met ook met het bijbehorende gedeelte handhaving in de maag. Dit zal in de praktijk vrijwel onmogelijk blijken, waarmee men zich de zin of onzin van dergelijke wetgeving kan afvragen.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2016-02-07 - 18:08:48 send message to ineznick

Dank je wel voor je toelichting Rupicola.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-03-30 - 00:54:00 send message to rupicola

In het kader van de positieflijst plannen van de Nederlandse overheid heb ik in de loop der tijd in tal van gesprekken (zo ook op dit forum) vergelijkingen getrokken met het Nederlands drugs- dan wel prostitutiebeleid, als het gaat om te zwaar aangezette verbodsbepalingen.

Zojuist een uitgebreid item in nieuwsuur aangaande het prostitutie beleid van de afgelopen jaren. Door het zo goed als structureel verbieden van raamprostitutie zijn bijbehorende activiteiten in alle hoeken en gaten (ook wel illegaliteit genoemd) verdwenen, waardoor met nu toch maar moet concluderen dat de regelgeving haar doel niet alleen volledig heeft gemist, maar ook de omstandigheden juist heeft verslechterd. Er is totaal geen zicht meer op omvang van activiteiten, laat staan op de misstanden binnen de sector en men ziet zich genoodzaakt een aantal maatregelen terug te draaien.

Terug naar de positieflijsten affaire:

Bovenstaande is een treffend inzicht van zaken, zo niet een blauwdruk van wat er staat te gebeuren als men de plannen ten aanzien van het houden van exotische dieren doordrukt op de rigoureuze wijze zoals dit thans voorligt.
De dierhouderij zal 'uit het zicht' gaan verdwijnen, hetgeen voor geen enkele partij voordeel zal opleveren en niet geheel in de laatste plaats komt die situatie vooral ook het dierwelzijn niet ten goede.

Het zou de beleidsmakers zowaar sieren om zich - juist op voorhand- dieper te buigen over haalbaarheid en effectiviteit.



ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2016-03-30 - 02:04:34 send message to ineznick

Is er ook zicht op een definitieve lijst of wanneer die er moet zijn?
Ik denk dat als het nog een jaar gaat duren er helemaal geen EU meer is. En we dus ook weer van dit probleem af zijn! happy :)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2016-03-30 - 10:39:51 send message to Daniel

Alleen de positieflijst is helemaal geen EU process, maar een landelijk voorstel. Op dit moment ligt er geen voorstel in Brussel om een positieflijst in te voeren.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-03-30 - 10:40:42 send message to rupicola

Nee, althans niet dat ik weet.
Het bepalen van juridische haalbaarheid en een gang naar de rechter zijn tijd- en geld rovende activiteiten.
Die energie kan wellicht beter worden besteed aan een onderzoek naar de te verwachten effectiviteit en haalbaarheid t.a.v. handhaving!

n.b. de positieflijsten soap komt uit de Haagse koker(MvEZ), de invasieve exotenaffaire komt vanuit Brussel.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-03-30 - 10:42:04 send message to rupicola

bedankt Daniel! wink ;)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede