Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kakariki vermoord Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kakariki vermoord
RBA
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-06-30 - 11:25:09 send message to RBA

Is het normaal dat kakarikies elkaar afmaken en vervolgen opvreten?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-06-30 - 11:47:13 send message to Karel

Nee, dat is niet normaal. Kun je er iets meer over vertellen? Gaat het om een koppel? Zitten er andere vogel bij? Hoe groot is de voliere? Heb je last van muizen, ratten of ander ongedierte?


RBA
Website Member
Posts :40

Website Member
2013-06-30 - 11:55:45 send message to RBA

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De volieriere is 2 bij 1. De bevolking bestaat uit 5 jonge kakarikies (begin 2013) en 2 jonge roodruggen. Gisteren nog niks kunnen merken dat er een vogel ziek was. Vanmorgen lag er een kakarikie dood op de grond. Ze waren druk bezig het beest op te vreten. Het leken wel aasgieren.
Ik vroeg mij gewoon af of dit vaker voorkomt bij papegaaiachtigen of dat ze iets in de voeding missen. Ik geef ze wel elke dag meelwormen, dus genoeg eiwitten krijgen ze dan wel binnen denk ik.
Ze hebben de kakariki nu bijna helemaal opgevreten trouwens.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-06-30 - 13:36:36 send message to P.Rooth

Is niet een normale gang van zaken bij kakarikis maar ik heb dit ook 1 keer meegemaakt

Jongen bij elkaar in 1 volière de ene dag had ik 12 vogels en de volgende morgen miste ik 1 lag er een karkas op de grond .

Paul


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-06-30 - 15:35:34 send message to Fonje

Kakarikies moorden geen andere Kakarikie om hem vervolgens op te eten. Het is wel zo als wanneer er eentje dood ligt dat daar aan geknabbelt wordt. De oorzaak moet je in ongedierte zoeken. Wanneer het hele lichaam aangevreten is komt dit door ratten. Wanneer alleen het hoofd ontbreekt dan gaat dit meestal om een wezeltje of muishondje. Die hebben echt geen grote doorgang nodig om in de voliere te komen.

Groetjes
Peter


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2013-06-30 - 19:25:45 send message to kamervoliere

muishondje?


koi13
Website Member
Posts :240

Website Member
2013-06-30 - 20:23:57 send message to koi13

Het kan ook zijn dat vogel gewoon is gestorven en dat toen pas er aan wordt gevreten. Heb dit ook weleens meegemaakt in volière waarin een aantal halsbanden en valken en collies zaten. Dan zijn het wel kannibalen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-06-30 - 20:56:39 send message to P.Rooth

Peter weet het beter sad :(

Waar haal je het vandaan dat alleen ratten zoiets kunnen doen ?

Halsbanden kunnen het ook flikken net als de forpussen en andere dwerg papagaaien en niet te vergeten de rosella's zijn niet altijd van die lievertjes


Zal even uitleggen waar en hoe ik het karkas van de kakariki vond : in het nachthok wat 's nachts afgesloten wordt waar alleen muizen kunnen komen op de grond zilverzand waar je alle sporen in vind van muis salamanders spinnen en natuurlijk vogelpoten .

Geen rattensporen gevonden wel heel veel sporen rond het karkas van vogelpoten en sleepsporen doordat het karkas heen en weer werd gesleurd .

Al de jonge kakarikis waren in heel goede conditie daags voor het " feestmaal " niets wees er op dat er 1 in een mindere conditie was en toch werd er 1 kaalgevreten .

Geef geen meelwormen levendig maar die zitten wel in het universeelvoer wat door het eivoer gemengd wordt dus ze moeten wel genoeg dierlijke eiwitten ter beschikking hebben .

Peter weet waar je het over hebt als je zelf er geen ervaring mee hebt ken je beter op de vlakte blijven ben n.l nog steeds kwaad omdat dit gebeurd was en ik er geen vat op heb waardoor .

Paul


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2013-06-30 - 21:04:25 send message to theelepeltje

Kakariki's hebben geen meelwormen nodig. Misschien krijgen ze juist teveel eiwitten binnen.

Ik had eens een koppel zebravinken in een kweekkooi welke ik iedere dag meelwormen gaf, de man begon toen de pop tot bloedens toe te plukken. Toen ik ben gestopt met meelwormen hield het plukken ook op.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-06-30 - 21:09:32 send message to P.Rooth

Nee weelmormen hebben ze ook niet per se nodig maar ik geef eivoer wat gemengd is met 1/5 universeelvoer waar die dingen in zitten of ze die eten moeten ze zelf bekijken

Maar dat ze ook de regenwormen uit de grond halen en die in 1 poot heerlijk op zitten te eten vooral wanneer ze jongen hebben zal toch ook te maken hebben dat ze eiwitten nodig hebben .

Paul


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-06-30 - 23:16:57 send message to Fonje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Paul ik heb hier wel ervaring mee daar ik die ratten zelf in levende lijve aan het werk gezien heb. Wat andere vogelsoorten aanrichten heb ik geen ervaring mee maar ik blijf er bij dat een Kakariki geen soortgenoten moord om op te eten. Wanneer je muizen hebt in de voliere dan heb je een verhoogde kans dat je vroeg of laat een wezeltje op bezoek krijgt. Waar een muis door kan hij ook door. Kakarikies zijn veel te nieuwsgierig en daarom een ideale prooi voor een roofdier. Zij gaan deze zo vlug mogelijk inspecteren met alle gevolgen vandien. Hoe denk je dat ze in Nieuw Zeeland zijn uitgeroeid?

Groetjes
Peter


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-07-01 - 12:59:42 send message to P.Rooth

Hallo Peter

Waar geen andere sporen dan de sporen van de vogels die in het nachthok aanwezig waren in een pas schoongemaakte en gezeefd zand waardoor het zilverzand zonder 1 spoor van een ander dier dan de vogels die in een nachthok zijn kan er niets anders dan de andere kakarikis de ene opgevreten hebben

Wezels en hermelijnen laten sporen na die zeer herkenbaar zijn vandaar ik zilverzand in de nachthokken heb om bij het minste of geringste vermoeden van ongedierte maatregelen te treffen en muizen laten ook zeer herkenbare sporen na.

Heb jammer genoeg wel de ervaring dat vogels elkander opvreten waaronder de kakariki en geloof me ik heb dagen lopen zoeken om iets anders te vinden wat de oorzaak kon zijn .

Kanibalisme onder vogels is bekend maar bij kakarikis gebeurd het zeer sporadisch en hopelijk krijg je er niet mee te maken dat je vogels elkander oppeuzelen .

Dat je ratten bezig gezien heb geloof ik graag maar heb je wel eens een kaketoe gezien die treurt om verlies partner ?
Die ziet er na een paar uur ook uit of die aangevreten wordt terwijl die niet snapt dat de ander dood is .

Paul


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2013-07-01 - 13:39:48 send message to henkdelaat

Wat dachten jullie van de Roodruggen die staan er om bekend dat ze hun jonge en elkaar kunnen afmaken.

Toen ik nog parkieten kweekte heb ik meegemaakt dat de ouder man de jonge mannen afmaakte en dat de ouder vogels elkaar ook afmaakte.

Toen ik dit met div koppels had meegemaakt ben ik met deze soort gestopt.

Henk.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2013-07-01 - 20:08:50 send message to P.Rooth

Praat me niet van roodruggen heb er een hoop ellende van gehad
man die pop(pen) vermoorde eerst dacht ik aan een wezel maar met de volgende pop kwam de man bebloed uit het broedblok en de pop kapot gevreten .

Goed kweekstel toen ik ze kocht jaja sad :(goede moordenaar die dat kunstje niet weer gefikt heeft want daar heb ik de snuifdoos voor want je kan een ander niet met zo'n mormel opzadelen

Wil ze ook nooit weer hebben

Paul


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2013-07-01 - 20:47:11 send message to arjandaf

leuke discussie maar vergeet ook niet dat 5 kakariken en 2 roodruggen op 2 x 1 meter best aan de volle kant is


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2013-07-01 - 21:17:28 send message to paintim



Website Member
2013-07-01 - 20:47:11 send message to arjandaf

--------------------------------------------------------------------------------


leuke discussie maar vergeet ook niet dat 5 kakariken en 2 roodruggen op 2 x 1 meter best aan de volle kant is ".

Waarschijnlijk is dat de oorzaak tezamen met te veel eiwitten.
Vr.gr.
ANTONI




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede