Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > appelazijn Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : appelazijn
star51
Website Member
Posts :36

Website Member
2013-07-22 - 09:57:17 send message to star51

halllo
mijn neef die al van jongs af met het houden van vogels heeft me aangeraden om een dopje appelazijn op 1L water aan de vogels te geven iets tegen de darm infectie
wat denken jullie daarvan? het zijn nog jonge vogels die ik heb,je leest het ik ben nog maar een beginneling 61j en nu heb ik tijd
groetjes roger


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-07-22 - 10:06:53 send message to Ton Koek

Er zijn heel veel discussies geweest al over het nut van aanzuren van drinkwater.
Volgens velen heeft het geen enkele zin, anderen zweren erbij.
Aanzuren tot een PH-waarde van 5,5 kan in elk geval geen kwaad, zolang de vogels maar voldoende blijven drinken. Zuurder zou ik zelf niet gaan.


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2013-07-22 - 22:19:24 send message to jp57

ik zuur het water ook maar niet elke dag ongeveer 2 x per week.
gr, johan


ArieM
Website Member
Posts :10

Website Member
2013-07-23 - 20:22:34 send message to ArieM

Ik geef mijn vogels 2x per week appelazijn. Zeer tevreden over. Wel eerst ph eigen water uitzoeken om juiste dosering te maken


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2013-07-23 - 21:29:26 send message to paintim

Ik geef de Spaanse Timbrado's elke dag zuiver
drinkwater zonder enige toevoeging.
Daar heeft m.i. elke vogel recht op.

Vr.groeten,
ANTONI


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-07-23 - 22:06:12 send message to DirkD

In aangezuurd water hebben bacteriën minder kans.
Voor de vogel zelf heeft het weinig nut.

Mvg
Dirk


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2013-07-23 - 22:17:58 send message to gerrit1950

als dat zo is, kan dat dan ook met een scheutje javel????


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-07-23 - 23:32:43 send message to Karel

En wat gebeurt er als een andere liefhebber vogels koopt die bacterievrij water gewend zijn. Moet hij dan ook aangezuurd water gaan geven?


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2013-07-24 - 08:03:02 send message to vogeltje1000

Is dan het water bacterie vrij door de lage PH of groeien de bacteriën niet of langzamer ?

Als de vogel slechts 1 drinkt zitten er al bacteriën in het water.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-07-24 - 10:12:14 send message to Fonje

Bij onderzoek met kippen is aangetoond dat men tot een ph 3 mag gaan zonder dat ze er last van hadden. Alleen de krop en de spiermaag vertoonden een verlaagde ph.
Wanneer een zuur in water gedaan wordt gaan de zuurmoleculen zich ontbinden(dissocieren). Bij de bestrijding van micro-organismen is de niet-gedissocieerde vorm belangrijk. Hoe lager de ph hoe hoger het gehalte van de niet-gedissocieerde vorm. Dit hangt ook af van welk zuur er gebruikt wordt.
Een voorbeeld: Azijnzuur geeft bij een ph van 5 een niet-gedissocieerd gehalte van 34,9 terwijl dit bij citroenzuur 0,41 is.
Het is de niet-gedissocieerde vorm die door de bacteriewand dringt en vervolgens de kern verzuurd waardoor de bacterie afsterft.
Doorgaans worden er combinaties van zuren toegepast die synergetisch werken. Zoek maar eens in de duivenafdeling.
Eterische olie van oregano kan ook toegevoegd worden. Dit heeft een zeer brede werking naar zowel schimmels als bacterien.
Kers op de taart is overschakelen naar hamsterflesjes. Sinds ik die gebruik (3 jaar) heb ik geen enkel geval van darminfectie gehad.

Groetjes
Peter


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-07-24 - 18:19:03 send message to DirkD

Indien je wil aanzuren kan je beter tafelazijn gebruiken. Goedkoper en efficiënter.

Drinkwater wordt vooral gevaarlijk bij warm weer en indien er uitwerpselen in het water komen.

Moet je maar eens water besmet door flagalaten onder een microscoop bekijken wanneer je hieraan azijn toevoegt is het resultaat onmiddellijk waarneembaar.
Je kan ook zelf de proef doen door een flesje aangezuurd en niet aangezuurd water met uitwerpselen te besmetten, in de zon te plaatsen en nadien onder een microscoop te bekijken.

Net zoals peter verstrek ik altijd drinkwater in hamsterflesjes en badwater werd nadat de vogels de kans gekregen om te badderen verwijderd.

Aangezuurd water gebruik ik om het zaad te laten weken voor het kiemen. Je zal zien dat dit zaad veel minder snel gaat schimmelen.

Bij honden wordt er door sommigen inderdaad wat javel bij het drinkwater gedaan.
Mvg
Dirk


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-07-24 - 19:09:00 send message to Fonje

Wat Javel of bleekwater betreft, dat heeft het tegengestelde effekt van aanzuren. Ik werk zelf in de voeding. Het gebruik van Javel is daar ten strengste verboden wegens het aanwezige Chloor. Toch is het het enige product waarmee we bijvoorbeeld een tafeloppervlak volledig steriel kunnen krijgen. Geweldig effektief dus om ziektekiemen te doden maar niet voor consumptie.

Groetjes
Peter


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-07-24 - 19:41:44 send message to DirkD

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Chloor wordt volgens mij nog altijd aan drinkwater toegevoegd om het tijdens het transport naar de woning bacterie en ziektekiemvrij te houden
http://www.dewatergroep.be/nl/faqs-qa/92/52/waarom-zit-er-chloor-in-het-leidingwater.html

Met een zuur mag je het niet combineren omdat dan giftige dampen ontstaan.

Mvg
Dirk


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-07-24 - 20:00:24 send message to DirkD

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
En wat gebeurt er als een andere liefhebber vogels koopt die bacterievrij water gewend zijn. Moet hij dan ook aangezuurd water gaan geven?


Hoe meer hygiene hoe minder de weerstand wordt.
Als je in documentaires ziet van welk water deze dieren drinken.
Vallen ze bij ons binnen het uur steendood.

Mvg
Dirk


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2013-07-25 - 20:59:54 send message to jp57

Dirk het water enz waar de dieren zich in het wild aan te goed doen, inderdaad vuil en vies.
maar hoeveel sterven er of worden ziek en worden zo de prooi van een ander en de cirkel gaat zo maar door, maar we proberen toch allen het beste voor onze dieren. Maar mogen er zeker geen glazen bol rond zetten.razz :p


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2013-07-25 - 22:53:23 send message to DirkD

Ook ik verzorg mijn vogels zo goed mogelijk, geef elke dag min 2X vers drinkwater en zaad, kiemzaad, trosgiers ,eivoer, grit, jodiumblok, sepia,houtskool, biggencompost, enz wanneer nodig.

Toch probeer ik ook de natuurlijke weerstand zo hoog mogelijk te houden door niet overdreven te gaan poetsen en ontsmetten en op een druppel ivernectine na nooit medicatie te geven.

Indien je water wil aanzuren kan dit evengoed met tafel ipv appelazijn.
Persoonlijk vind ik dat hamsterflesjes en regelmatig drink en badwater verversen efficiënter is.

Mvg
Dirk




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 218 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede