Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Parkieten eten kwartels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Parkieten eten kwartels
_Steven____
Website Member
Posts :204

Website Member
2013-11-03 - 21:12:35 send message to _Steven____

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag i.v.m. mijn chinese dwergkwartels.
Ik heb al een heel poosje chinese dwerkwartels onder mijn koningsparkieten lopen en dit ging altijd goed zelfs natuurbroed jongen van de kwartels gehad.
Zag ik eergisteren avond de kwartel pop er wat beteuterd bijzitten.
Kwam ik gisteren ochtend in het hok zag ik de kwartel pop dood liggen en vol bloed en lossen pluimen.
Haar pootjes, kop en vleugels waren erg verminkt.
Had al een groot vermoeden dat dit door de koningen gedaan was maar had de overgebleven haan laten zitten omdat ik dacht dat de koningen dit gedaan hadden omdat de kwartel pop in de nacht overleden zou zijn en ze dus de pop niet zelf gedood hadden alleen achteraf verminkt.
Nu zag ik deze morgend dat de kwartel haan zijn poot er zo goed als afgebeten was, heb deze dan ook direct uit het hok verwijdert.

Weet iemand soms waaraan dit gedrag van de koningsparkieten te weiten kan zijn?
Ik heb dit vroeger ook al eens meegemaakt met een koppel halsbandparkieten maar toen was er van de kwartels geen spoor meer.

Met vriendelijke groeten,

Steven


Bram Jansen
Website Member
Posts :46

Website Member
2013-11-03 - 22:29:02 send message to Bram Jansen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een vaker voorkomend verschijnsel.
Ik heb het zelfs gehad met kwartels bij kanaries. Het kan lang goed gaan en plotseling gaat het mis.
Het is niet helemaal duidelijk waarom dit gebeurt.
De conclusie is wel dat het leuk is om te zien, die kwartels in een volière maar dat het uiteindelijk toch niet samen gaat.
Wat zeker zo is, als ze eenmaal hebben gemoord er geen kwartel meer veilig is.


Bird brain
Website Member
Posts :46

Website Member
2013-11-04 - 11:05:51 send message to Bird brain

Kanaries die kwartels eten? Ik had het met een koppel sneeuwuilen, steeds de kwartels weg....


Bram Jansen
Website Member
Posts :46

Website Member
2013-11-04 - 13:59:28 send message to Bram Jansen

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Voor sneeuw uilen lijken mij kwartels mooi voer, dus hartstikke logisch dat ze steeds weg zijn.

En ja, kanaries, ze pikken ze ernstig aan. En vreemd genoeg beginnen ze met de poten.

Dus koop een paar kanaries, zet er kwartels bij en je gaat het zien. Kan lang goed gaan maar het gaat een keer fout. Ik had rode kanaries en gaf canthaxantine in het water dus had er geen erg in omdat ik dacht dat die bloedspatten de spatten van de canthaxantine waren


Bird brain
Website Member
Posts :46

Website Member
2013-11-04 - 15:49:00 send message to Bird brain

Was een grapje hoor, heb nooit sneeuwuilen gehad maar mijn buurman wel maar die heeft er nooit levende kwartels bij gehad voor wat ik weet.
Had niet verwacht dat kanaries zo bloeddorstig zouden zijn maar die heb ik dan ook nooit gehad. Bijzonder maar ik ga het toch maar niet uitproberen, ik kan niet goed tegen bloed.


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2013-11-04 - 17:31:37 send message to suk

ik heb het ook met grasparkieten gehad, .
ik heb ook gehad dat kwartels onderling aan elkaar gingen pikken , en ze bleven door gaan tot de dood, en dan pikkte ze hem helemaal leeg ,

onverklaarbaar !!!shocked 8O


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2013-11-04 - 17:49:32 send message to dooren

Een vogel die eenmaal bloed kan ooit verkeerde reacties uitlokken van andere vogels.

Bij batterijkippen bv. deze pikken elkaar ook dood als er eenmaal 1tje bloed.
Gert


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2013-11-04 - 18:07:02 send message to vogeltje1000

Waarschijnlijk een gevalletje van eiwit te kort bij de konings.
In ei voer zit te weinig dierlijk eiwit.
Er zijn zelfs soorten eivoer waar geen ei inzit.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2013-11-04 - 18:54:12 send message to Fonje

Steven, je zegt dat je die kwartels 's morgens zo aantrof. Dus neem ik aan dat 's nachts het kwade geschied is. Heb je nooit gedacht aan ongedierte zoals een wezeltje of een rat?

Groetjes
Peter


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-11-04 - 19:32:50 send message to Rogert

Opportunistisch gedrag. Veel zaad- en planteneters zullen bij aanbod van vlees ook vlees eten! Nu de kou er aan komt en de dieren zich aan het opmaken zijn voor de winter is makkelijk verteerbaar voedsel erg welkom om de vetreserves aan te vullen.

Wilde dieren die in de winter kadavers tegen komen zullen deze zeker aanvreten. Helemaal als hun natuurlijke voedsel bedolven ligt onder de sneeuw.

Dus heel vreemd gedrag is het niet maar het is wel typisch dat de parkieten aan levende dieren aan het eten zijn. Is het niet zo dat er ongedierte is dat de vogels gedood of aangevreten hebben en dat de parkieten aan de restanten zijn gaan eten?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-11-05 - 10:56:29 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Helemaal eens met voorgaande reactie en vraagstelling van Rogert.


Ongeveer 25-30 jaar geleden heb ik wel eens geprobeerd om kwartels bij (jonge) Pracht- en Stanley Rosella's te plaatsen, maar dat bleek geen goed plan!

De Rosella's doken onmiddellijk op de kwartels, dus die heb ik er toen meteen weer uit gehaald en anders gehuisvest.

de combinatie kwartels met Pyrrhurasoorten gaat overigens al jaren prima.

Van kanaries, zebravinken en een aantal andere soortjes is bekend dat de bij het minst en geringste gebrek aan nestmateriaal zelf gaan 'winkelen' en van het een komt (zeker in avicultuur) gemakkelijk het ander.
een en ander betekent niet dat dit voortraject van de problematiek niet redelijk goed is op te vangen door verstrekking van voldoende (gevarieerd) nest materiaal.

Op de behoefte aan dierlijke proteïnen kan uiteraard ook preventief worden ingespeeld, maar dit vormt toch een wat groter risico, zeker als de betreffende vogels bekend zijn met de mogelijkheid om gebruik te maken van medebewoners (zoals b.v. kwartels)
O.a. kanaries, diverse soorten hoenders, wevers en soms ook kromsnavels kunnen hardnekkig vasthouden aan deze voedselgewoonte.

Opnieuw geldt weer eens het belang van observeren/monitoren van eigen dieren. wink ;)


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-11-05 - 18:32:48 send message to medaar

ken dat: wanneer kwartels in je volié rond lopen.niks van stuikje of plantje of mini gras .
altijd zal je , dode kwartels hebben.
is altijd de , de ? van die grote vogel .
neen . baasje is mis. bodum is zoals bij een mens , eene kletskop.( geen haar op ziene kop, haha)

zet plantjes erin . zal nog veel mooier zijn.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2013-11-05 - 19:19:36 send message to gerrit1950

@ medaar: ik wil je danken voor je soms interessante inbreng, maar zou ik beleefd mogen vragen om met leesbare teksten naar buiten te komen a.u.b., ik denk dat heel wat Nederlandse vrienden je niet goed begrijpen ( Ook ik -ook West Vlaming -moet alles nog een paar keer lezen vooraleer ik het volledig begrijp, sorry)
Aanzie dit a.u.b. niet als een persoonlijke aanval, want je inbreng is zeer gewaardeerd.


renedeh
Website Member
Posts :4

Website Member
2013-11-05 - 21:08:29 send message to renedeh

Ik heb mijn konings een kee samen een muis zien opeten .
Heb mijn kwartels er toen maar uitgehaald , ze gingen ook nooit meer naar buiten , snapte toen waarom.


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2013-11-05 - 23:23:25 send message to arjandaf

grote of kleine parkieten die veel op de bodem van de voliere vertoeven als regel NIET samen met kwartels ( ook bodem bewoner) als voorbeeld , een kakariki tamelijk vriendelijk en rustig , zet er maar een kwartel bij.


abmarcel
Website Member
Posts :62

Website Member
2013-11-09 - 13:29:39 send message to abmarcel

mijn koningen hebben wel eens een kakarikie half op gefreten toen hij vast was komen te zitten tussen het gaas en zijn blok , zaten al erg lang samen ging altijd goed ....



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede