Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > zingen als een nachtegaaltje Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zingen als een nachtegaaltje
Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2014-05-05 - 11:52:13 send message to Richard V



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-05-06 - 11:33:35 send message to Karel

Interessant stuk! Weer wat geleerd. happy :)


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-05-06 - 14:50:41 send message to rupicola

Het is ook niet ondenkbaar dat deze 'kwaliteit' c.q. samenstelling van hersenen bijdraagt aan het feit dat deze trekvogels na een flinke reis naar midden- of soms zelfs Zuid Afrika (en dus ook weer helemaal terug) er in slagen om -letterlijk tot op de vierkante meter- terug te keren naar hun broedterritorium in West Europa.

Nog interessanter wordt het als blijkt (ringonderzoek) dat ze dit kunstje ZELFS bij herhaling (dus meerjarig) kunnen uitvoeren!

wink ;)




Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-05-07 - 10:52:28 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De werking van de hersenen van vogels is op vele vlakken nog steeds een raadsel.
Opvallend in het "nachtegalenstuk" vind ik de beschrijving van de werking van het bovenste en de onderste helft van de hersenen. Tot nu toe had ik alleen over verschillen in de linker en rechter hersenhelft gelezen.

Over het terugvinden van bepaalde bestemmingen door trekvogels maar ook door bijv. postduiven is vaak geschreven, maar veel verklaringen lijken toch erg op het aannemelijk maken van hypotheses.
Ik denk daarbij aan de theorie van de "ingebouwde kompas" c.q. de magnetische gevoeligheid van de hersenen(?) en de theorie dat vogels gebruik zouden maken van kenmerken in het landschap.

Ik denk dat er nog veel serieus onderzoek nodig is, voordat er conclusies kunnen worden getrokken.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 260 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede