Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ontwormen met Topet Ovo Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ontwormen met Topet Ovo
Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2014-07-04 - 12:45:07

Vraag: ik wil mijn vogels (poicephalussen) ontwormen met Topet Ovo. Het spul zit in een flesje met een glazen pipet.

Waar ik altijd huiverig voor ben:

- Bestaat de kans dat de glazen pipet kapot wordt gebeten?
- Bestaat de kand dat de vogel op de pipet bijt en zijn snavel kapot bijt?
- De hele dosis in één keer geven of druppel voor druppel. Betaat de kans dat de vogel in het middel stikt?


h.hulshof
Website Member
Posts :16

Website Member
2014-07-04 - 13:37:27

hallo, weet je hoe ik het al 36 jaar doe
# heb een waterbakje van 100 ml
# daar doe ik 1 volle pipet topet ovo in
# heel goed roeren
# dat laat ik 24 uur staan
# dan weer schoon water geven

heb nog nooit vogels gehad die dood gaan aan worm infectie zo hoef je ook geen vogels te vangen.......geen stres voor de vogel en voor u zelf ... en... ik laat 1 keer in de half jaar de mest van de vogels onderzoeken bij dierenarts
( de onkosten zijn 17 euro per onderzoek )
dan weet je direct of ze wormen hebben of niet
maar zo doe ik het (ik kan niet voor een ander spreken)


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2014-07-04 - 14:20:32

In water een wormmiddel verstrekken ?

Doe het asjeblief door het eivoer wat ze normaal krijgen even tellen hoeveel druppels per vogel + 50% en al het gewone droge zaad weghalen of niet verstrekken tot eivoermengsel op is ben je een stuk zekerder dan in water en je gooit niets weg


h.hulshof
Website Member
Posts :16

Website Member
2014-07-04 - 15:25:49

hallo meneer rooth, daarom zet ik er ook bij van ( zo doe ik het )en rik wil graag een mening
en ik heb er al 36 jaar baat bij om het zo te doen.... nooit geen wormen .....


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2014-07-04 - 15:36:42

In ieder geval heb ik nu twee opties die ik beter vele malen beter vind dan de optie die in gebruiksaanwijzing staat (rechstreeks in de bek toedienen). Geeft inderdaad minder stress. Bij kleine vogeltjes durf ik het wel aan. Bij grotere exemplaren minder.

Harstikke bedankt voor jullie reacties.


koi13
Website Member
Posts :240

Website Member
2014-07-04 - 17:16:30

met alle respect. loop zelf nog niet zolang mee maar direct toedienen zal het beste resultaat geven. Tuurlijk stress is een factor om rekening mee te houden.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2014-07-04 - 21:04:42

Hallo

h.hulshof Ik ontwormde eerst met pipet
( ovorotol) in de vloeibare vorm wat later gedaan werd met een kropnaald ben je100% zeker dat al wat je verstrekt in de vogel komt . Na een verkeerd uitgepakte ontworming ( dode elegant) was er de gelegenheid om Panacur in poedervorm te verkrijgen wat als een vloeibare vorm aangemaakt kon worden of in afgepaste hoeveelheid door het eivoer te doen wat ik het meest diervriendelijke beschouw .
Vangen van dik 100 vogels die stuk voor stuk ontwormd werden was voor alle partijen niet fijn .
Sindsdien doe ik het wormmiddel door het eivoer en heb ik geen gestreste vogels omdat ik ze niet hoef te vangen en is het erg zeker dat ze voldoende wormmiddel binnen krijgen zodat ik geen uitval door een wormbesmetting meer heb .

( ) houd ik nu 42 jaar vogels

Paul


h.hulshof
Website Member
Posts :16

Website Member
2014-07-04 - 22:22:03

meneer rooth.... ik respecteer uw mening over hoe u erover denkt en hoe u het doet...
dat zo u met een ander ook moeten doen

ik hoop voor de vragen steller dat hij wat heeft aan onze ervaringen hoe wij het doen (en ieder op zijn manier )
hier wou ik het bij latenwink ;)wink ;)wink ;)wink ;)wink ;)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2014-07-04 - 23:01:47

Nogmaals dank. Ik kan hier absoluut wat mee.

Ik heb eens meegemaakt dat een grasparkiet erin bleef na het ontwormen. Verder een Bonte Boer een schilfertje van de snavel af na op de pipet gebeten te hebben. Bovendien ben in niet de handigste in het vasthouden van vogels.

Ik heb een koppel Meyers waar ik een jaar over gedaan heb om ze te koppelen. Een huiskamervogel x een wilde vogel. Mooie vogels waar ik trots op ben.

Risico's met ontwormen wil ik daarom zoveel mogelijk vermijden.


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2014-07-05 - 10:35:44

ik ontworm nu sinds een tijdje in de bek geen gedoe met opsluiten en je afvragen of ze wel wat binnen krijgen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2014-07-05 - 12:30:09

Hulshof
Ik respecteer de wijze van ontwormen door een ander ik geef aan hoe ik dat doe wat een ander daarmee doet is aan haar/hem
Wat bij mij voorop staat is de vogel om die geen onnodige stress te bezorgen
Vangst en vasthouden om met een pipet of kropnaald wormmiddel toe te dienen geeft soms zoveel stress dat ze daaraan doodgaan

In water wormmiddel geven is mij altijd ontraden om reden dat een parkietachtige niet drinkt als er een smaakje of geur aan water zit dan drinken ze liever niet zodat het niet zeker is dat ze wel voldoende binnen krijgen .

Wat een ander met mijn idee van ontwormen doet is niet aan mij .

Trouwens boerenwormkruid als plant werkt ook tegen wormen bij vogels en dan is er ook nog enige afleiding .
Boerenwormkruid helpt echter niet tegen alle wormsoorten die onze vogels bedreigen

Paul


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2014-07-05 - 14:02:10

Rik
Ik kweek ook met poicephalussen en doe het altijd door het drinkwater (oramec). Als ik een vogel MOET vangen, om hem te verplaatsen om wat voor reden dan ook, doe ik het rechtstreeks in de bek, als het ongeveer 6 maanden is geleden. Ik gebruik dan wel een zogenaamd wegwerpspuitje met panacur waar een arts een injectie mee geeft. Daar kun je goed de ml op af lezen die je moet geven. Ze bijten er wel op, maar nooit een probleem mee gehad. Mijn voorkeur gaat uit naar het verstrekken door het drinkwater. ze drinken net zo makkelijk met als zonder oramec erin.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2014-07-06 - 13:19:46

Hallo Swanny

Gooi je dan niet veel wormmiddel weg met het restant water/oramec ?

Heb even gezocht en het schijnt zoiets te zijn als panacur wat bedacht is voor schapen .

Is het geen gedoe om aan dat spul te komen of geeft een winkel of dierenarts het zo mee zonder consult of recept ?

Kan n.l een alternatief zijn voor Topet Ovo wat ik prijzig vind net zoals vroeger ovorotol prijzig was en uitsluitend bij een dierenarts verkrijgbaar of op verenigingsavonden van vogelvereniging .

Paul


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2014-07-06 - 13:23:09

Heb je getest of ze wormen hebben?
Zoja geven en dan alleen de vogels die wormen hebben.
Zo nee eerst testen.
Je neemt ook niet preventief een pijnstiller of AB


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2014-07-06 - 21:35:14

Er bestaan ook Topet Ovo pellets.

Deze pellets zijn helaas alleen in grote hoeveelheden te krijgen (750 gram voor +/- 40 euro).
Afgezien van de grote hoeveelheid en de prijs zou dit normaliter erg handig zijn.

Weet iemand waarom deze ontwormings-pellets niet meer leverbaar zijn?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede