Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > UBN nummer nodig voor het bedrijfsmatig houden van huisdieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : UBN nummer nodig voor het bedrijfsmatig houden van huisdieren
parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2014-11-01 - 11:02:37 send message to parrotmaniak

Wie weet hier meer van?
Het gaat over het voormalig honden en katten besluit
De kenmerken voor bedrijfsmatig zijn o.a, het adverteren, en verkopen aan anderen dan familie
Ik hoorde dit vanmorgen
Aanvraag voor zo n nummer zou kunnen tot 1 nov.
Daarna is een vakbekwaamheids diplomo nodig
Grote onzin ? Of toch waar,je weet het hier maar nooit


arakweker
Website Member
Posts :45

Website Member
2014-11-01 - 13:01:03 send message to arakweker

Yep, klopt. Dat komt uit de nieuwe wet 'Besluit houders van dieren' die afgelopen 1 juli 2014 is ingegaan.

Die term 'bedrijfsmatig' is bijzonder ongelukkig gekozen... je denkt dat je als hobbyist niet 'bedrijfsmatig' bezig bent. Maar volgens de definitie van onze (r)overheid is zo'n beetje iedereen bedrijfsmatig.


arakweker
Website Member
Posts :45

Website Member
2014-11-01 - 13:09:38 send message to arakweker

Er staan behoorlijk wat verplichtingen in die nieuwe wet, maar er is ook flink wat ruimte voor interpretatie. De tijd zal leren hoe 'streng' de (r)overheid die uitlegt en toepast (of misschien is de rechter wel degene die voor invulling moet gaan zorgen).

Eén van die dingen... Voor de huidige houders van gezelschapsdieren geldt een overgangsperiode van 5 jaar om een vakbekwaamheidsdiploma te halen. Voor katten en honden is dit allemaal ook nog niet geregeld... ben benieuwd hoe ze zo'n traject opzetten voor vogels.


arakweker
Website Member
Posts :45

Website Member
2014-11-01 - 13:11:20 send message to arakweker

Afgelopen week om een toelichting gevraagd bij de NBVV... Die kwamen niet verder dan dat ik eens met een fiscalist moet gaan praten.

Heb zwaar het gevoel dat onze belangen verkwanseld worden.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2014-11-01 - 14:49:13 send message to hj de graaf



arakweker
Website Member
Posts :45

Website Member
2014-11-01 - 15:12:42 send message to arakweker

Daar slaan ze de plank behoorlijk mis. Heel genant.

Het volgende komt uit een juridisch rapport over de impact van de nieuwe wet:

<citaat>

Wat onder bedrijfsmatig handelen dient te worden verstaan wordt niet duidelijk gemaakt in het Besluit. Van bedrijfsmatig handelen is in ieder geval sprake indien de betreffende dieren worden verkocht in een dierenwinkel of een tuincentrum. Daarvan zal geen sprake zijn indien een gezin een nestje pups fokt van de enige hond die het heeft. Tussencategorieën zijn uiteraard de hobbyfokkers die thuis een groot aantal nestjes fokken en voor marktconforme prijzen verkopen. Uit de jurisprudentie blijkt dat de volgende punten aanleiding geven tot het aannemen van bedrijfsmatig handelen:

• U bent bedrijfsmatig bezig als u de activiteiten met huisdieren met een zekere omvang en regelmaat uitoefent.
• U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
• U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.
• U vangt de dieren op tegen een vergoeding en u plaatst hiervoor advertenties.
• U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of het fokken van de dieren.
• U bent geregistreerd bij de Kamer van Koophandel of u heeft een BTW-nummer.
• U adverteert.
• U oefent de activiteiten uit om winst te maken.

Deze indicaties hoeven niet allemaal van toepassing te zijn om uw handelen als bedrijfsmatig te beschouwen. Voor honden en katten is er ook nog een getalsmatige indicatie die kan meetellen. Indien u in een aaneengesloten periode van twaalf maanden in totaal meer dan twintig honden of katten hebt verkocht, afgeleverd, opgevangen of gefokt dan geldt dat u bedrijfsmatig handelt. Daarnaast zullen echter ook de bovenstaande omstandigheden een rol spelen. Bent u dus voorzichtig. Voor zover u niet bedrijfsmatig handelt geldt “slechts” het verbod op mishandeling en verwaarlozing.

<einde citaat>



Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2014-11-01 - 16:13:21 send message to Antonia

Best tegenstrijdig..


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-11-01 - 17:43:20 send message to rupicola

zie vooral de link van de Graaf naar de site van NBvV.


dan nog dit:

Als er al één van de indicaties van toepassing is, dan KAN er al sprake zijn van bedrijfsmatig bezig zijn.

KAN levert hier al de eerste vage invulling op.

Weet daarnaast dat de belastingdienst geen voldoende controlecapaciteit heeft om alle hobbydierhouders te gaan controleren en zeker niet op basis van eventuele bedrijfsvoering.

Ze hebben nu al de grootste moeite met de gewone jaarlijkse aangiftegolf!

Verder denk ik niet dat we hier erg van onder de (negatieve) indruk moeten zijn, want als uw en mijn hobby op basis van een van de genoemde criteria als bedrijf wordt aangemerkt
en daaruit voortvloeiend BTW moet worden afgedragen dan betekent dit vooral ook dat er dus ook onkosten opgevoerd kunnen worden.
(dit zal naar schatting al gauw gaan om vele honderden duizenden doorgaans relatief kleine onkostenpostjes per jaar, allemaal te controleren voor een in verhouding veel te lage opbrengst)


Anderzijds kan een en ander natuurlijk ook nog wel eens heel leuk uitvallen in de vorm van teruggave van de belasting!

Ik zou zeggen: Kom maar op!


N.B. Mocht een en ander daadwerkelijk doorgedrukt worden dan lijkt het mij een goed plan om hier en op alle andere hobbydier-fora ruim aandacht te gaan besteden aan alle mogelijke vormen en tips omtrent kosten/aftrekposten.



bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2014-11-01 - 17:46:47 send message to bva118

Is een mooi voorbeeld van eigen winkelnering creeren. Liefhebbers worden eerst bang gemaakt met een deadline, registreren voor 1 nov.
Daarna cursus volgen. Laat zich raden waar dat moet. Gewoon gezond verstand gebruiken en aan die paniekzaaierij niet meedoen. Kijk ook even naar de nieuwsbrief van de NBVV.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2014-11-01 - 18:14:02 send message to P.Rooth

Even een citaat van Arakweker :
U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.

Vrienden is nooit te controleren zodat de vriendenkring alleen maar groter wordt

Paul


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2014-11-01 - 19:21:52 send message to parrotmaniak

Wat ik wel vreemd vind is dat dit dus al wel bekend is bij div .kwekers. Ik heb nooit ergens iets gelezen ,ook bij PS niet ,wat je toch zou mogen verwachten


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2014-11-02 - 06:40:50 send message to bva118

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Een paar weken terug is het op facebook een hype geweest. Verwijt van een aantal mensen was dat de vogelorganisaties de leden er niet van op de hoogte gesteld had. Wellicht zijn de vogelorganisaties er door de LIGC van hun voorstel niet van op de hoogte gesteld, in dat geval kan je de leden dus ook niet informeren.
In ieder geval heeft de bondsvoorzitter van de NBVV kort daarop al een reactie gegeven op de facebookpagina van de bond zelf. Daarna is er nog een nieuwsbrief aan gewijd. Of de andere vogel- c.q. dierenorganisaties al een reactie naar hun leden hebben gegeven is mij niet bekend.


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2014-11-02 - 11:01:23 send message to vogeltje1000

Het zal wel net zo gaan als bij de professionele poker spelers met de aftrek van kosten.
Het inschrijf geld voor een toernooi worden niet als bedrijfskosten gezien maar als je iets wint mag je daarvoor wel afrekenen.
De roverheid zal je linksom of rechtsom een poot uit draaien.


rita52
Website Member
Posts :10

Website Member
2014-11-15 - 14:32:36 send message to rita52

waar is dit land mee bezig je mag straks 3 weken op vakantie meer niet hobby is verboden laat me niet lachen stem vooral op de partij voor de dieren en over is de hobby kan je lekker op vakantie


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2014-11-15 - 20:27:47 send message to rajar

Gaat alleen om geld voor de overheid.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 265 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede