Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Witvis iemand ervaring ermee? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Witvis iemand ervaring ermee?
surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2015-01-03 - 21:15:51 send message to surveyor

Een circa 2 maanden geleden heb ik van iemand een koppel ara maracana's overgenomen. Deze beste man vertelde mij dat hij aan al zijn ara's witvis gaf. Omdat hierin veel dierlijke eiwitten in zitten dien je dit te geven voor de kweek zei hij.

Ik kan er maar vrij weinig over vinden, iemand ervaring mee?
Ik vind het nadeel dat er stukjes vis bij morsen vis op de bodem van de voliere ligt en wat gaat schimmelen, iedere dag schoonmaken is niet erg maar beetje overbodig..

Ik geef altijd aan mijn grijze zadenmengeling met noten (hazelnoot etc.) van zagers in Sint Willebrord en meng ik op met kiemzaad en zachtvoermix alsook van zagers en uiteraard x keer per week topvit eroverheen (vitaminepreparaat) en eens in de maand vitamine D van Davitamon en kalk..
En dan uiteraard dagelijks groente en fruit.
Hier doen mijn vogels het goed op, eieren en jongen..

Maar nu ben ik toch nieuwsgierig geworden naar het effect vN witvis.

Hoor graag of er iemand hier meer uitleg over kan geven.

Bedankt


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-01-04 - 00:15:00 send message to Karel

Ik kende een kweker die gedroogde visjes (in de dierenwinkel te koop voor katten) verstrekte aan kromsnavels.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2015-01-04 - 09:33:24 send message to surveyor

Bedankt Karel, het is idd ook vis wink ;) maar net een wat andere bereiding ondergaan..

Ben benieuwd, lijkt nu dat er niet veel liefhebbers dit geven aan de vogels..

Gr


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2015-01-04 - 12:01:19 send message to parrotmaniak

Ik ken wel liefhebbers die gekookte koolvis ( ook een witvis) door het eivoer mengen
Het heeft natuurlijk een hoog eiwitgehalte en is van dierlijke oorsprong
Als ze het opnemen is het volgens mij goed


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2015-01-04 - 14:22:44 send message to bva118

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Werd of wordt nog door EC liefhebbers gebruikt om percentage dierlijke eiwitten te verhogen.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2015-01-04 - 17:00:48 send message to surveyor

Bedankt allemaal,

Ik heb wat koolvis gehaald en dit doe ik koken en dan mengen door het eivoer. Opnemen doen ze het wel maar of het echt zoveel effect heeft weet ik niet. Ach het is wel gezond zeg maar wink ;) moet alleen wel opletten op het morsen want bederft op de grond en dat kan zeer schadelijk zijn. Of ik ermee doorga weet ik niet, zachtvoermix zit ook genoeg voedingstoffen in met de rest van hun maaltijd..

Nogmaals bedankt,

Gr. Tim


adjekant
Website Member
Posts :55

Website Member
2015-01-05 - 09:50:41 send message to adjekant

in sommige eivoermengsels zitten ook kleine garnaaltjes. Ik heb gezien dat het ene koppel ze wel eet en het andere koppel niet. Garnaaltjes zijn ook een vissoort dus wellicht een (goed) alternatief voor zelf witvis koken? happy :)

gr,

Ad


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2015-01-06 - 16:31:42 send message to Rogert

BVA118, wat is EC? Eclectus?

Misschien kan je spiering geven, hoef je niet te snijden en is makkelijk te verkrijgen bij b.v. Kiezebrink.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-01-06 - 17:24:50 send message to Karel

Europese Cultuurvogels........neem ik aan, want daar wordt vis idd aan diverse soorten gevoerd voor en tijdens de kweek.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2015-01-07 - 17:40:57 send message to Rogert

Mooi is dat, Karel ...... jij weet het dus ook niet zeker wink :)

Welke vogels betreft het dan, de lepelaars, reigers en watervogels?


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2015-01-07 - 19:08:04 send message to bva118

EC is inderdaad de afko van Europese Cultuur.
Dacht zelf dat het vroeger en misschien nu nog wel aan putters enz. gegeven werd. Ben zelf geen EC kweker.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2015-01-07 - 20:35:40 send message to surveyor

Bedankt allemaal voor jullie info. Ik heb nog wat witvis dus maak deze ook netjes op, slecht zal het niet zijn wink ;) en gevarieerde voeding is niet verkeerd..

Grtz


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-01-07 - 23:50:13 send message to Karel

Ik houd altijd een slag om de arm, Rogert. happy :)

Wat ik gezien en begrepen heb, zit vis soms in het voer voor "grotere" soorten zoals Gele kwikstaarten, wielewalen e.d.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-01-09 - 11:39:15 send message to rupicola

Vis is een prima aanvulling op de menukaart voor diverse soorten vogels en met name voor soorten met een verhoogde behoefte aan dierlijke proteïnen.

Diverse (wilde) vogelsoorten -waarvan men in eerste instantie wellicht niet zou verwachten dat ze ook vis eten- blijken bij gelegenheid wel degelijk gebruik te maken van deze voedselbron.
Gedurende mijn jarenlange zoektocht naar gegevens (facts & acts) omtrent 'predatie bij vogels' ben ik daar verschillende aantoonbare voorbeelden van tegengekomen.

Het gebruik van vis/visproducten als voedsel voor vogels in avicultuur wordt mogelijk niet grootschalig toegepast, maar vindt wel degelijk plaats, ook bij de EC vogels, hetgeen overigens inderdaad een gekende aanduiding voor Europese cultuurvogels betreft.

De in diverse diervoedingen voorkomende kleine garnaaltjes zijn doorgaans vlokreeftjes.
Dit zijn overigens geen vissen, maar ze vormen eveneens een prima aanvullende voedingsbron voor diverse vogelsoorten.

Voor wat betreft risico's bij het verstrekken van dit soort voedselcomponenten (bederft) geldt net als bij vele andere soorten (zacht)voer dat een goed en regelmatig hygiënebeleid uiteraard van cruciaal belang is.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 228 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede