Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Hoera eieren zoeken in Friesland is verboden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hoera eieren zoeken in Friesland is verboden
P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2015-01-14 - 13:57:13 send message to P.Rooth

Eindelijk een goede uitspraak bij de Raad van State er mag dit jaar en hopelijk nooit meer kievitseieren geraapt worden .
Eerst onderzoeken waarom de vogelstand zo dramatisch gedaald is

Paul


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2015-01-14 - 16:10:01 send message to blg

Eerst onderzoeken waarom de vogelstand zo dramatisch gedaald is

Vreemd is dat de kieviten stand minder gedaald is dan de rest van de weidevogels, wel is er een grote daling te zien nadat de vos beschermd werd.

https://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/Rapporten/Predatie%20bij%20weidevogels_rap2005_11.pdf


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2015-01-14 - 17:19:14 send message to J.ten Wolde

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

lang leve de natuurmonumenten en de politiek.
vroeger mochten de boeren nog gieren en zag je veel meer weide vogels.
nadat ze verplicht werden om te injecteren ging de vogelstand achteruit


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-01-14 - 18:45:18 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Gezien de status (dramatische achteruitgang) van weidevogels in het algemeen kun je stellen dat het traditionele zoeken en rapen van kievitseieren niet echt verantwoord meer is, laat staan uit te leggen aan de buitenwereld.

Dit gezegd hebbende ben ik echter stellig van mening dat het eieren zoeken niet behoort tot de achterliggende oorzaken van die achteruitgang.
dit geldt overigens ook voor de veel te gemakkelijke en bovendien achterhaalde uitweg door de schuld aan de vos toe te kennen!

Het kunstmatig (te) laag houden van grondwaterpeil, de intensieve landbouw, de inzet van bestrijdingsmiddelen, het eerder genoemde mestbeleid, het langdurig opstallen van vee en uiteindelijk ook de overbevolking en de daarbij behorende verschijnselen maken dat het percentage vliegvlugge jongen op jaarbasis al vele jaren ver onder de maat is.

Commerciële belangen maken op dominante wijze de dienst uit en daarmee zijn de vooruitzichten in deze niet echt veelbelovend.

Hier en daar een aardig subsidie projectje is natuurlijk wel leuk, maar per saldo (te) weinig effectief.




medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2015-01-14 - 18:57:58 send message to medaar

ik geniet van die zogenaamde natuurkiekens.
op papier kunnen ze alles .
ze weten altijd alles beter??
laat de boer zijn beir van zijn varkens, open en bloot op de weide uit gieten . zal zelf wel in de grond kruipen . wormen komen boven.
genieten zullen alle trekvogels doen .
wa stinken niet erg . das gezond .


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2015-01-14 - 20:53:18 send message to frehen

Hallo er zijn mensen die geld beuren voor de eieren.Als het nu zo word dat de eieren niet meer geraapt mogen worden dan zullen ze wel duurder worden,Dat werkt ook niet volgens mij.
We moeten gewoon de natuur zijn gang laten gaan zover het kan.Er is toch al zoveel verkloot veel weilanden worden onder water gezet en de weidevogels zijn daar vertrokken.Maar ja dat is weer een oase voor de eend en de gans.
Wij verschuiven de vogelstand waar we met onze vingers vanaf moeten blijven.
groetjes freek


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2015-01-15 - 14:07:45 send message to J.ten Wolde

De vos dood meer dan dat het eet en nemen het niet allemaal mee naar hun hol.
Waterpeil word telaag gehouden.
Wij hebben op een gegeven moment de kragge afgeplacht en er ook gelijk water opgepomt.
Moet er bij zeggen dat we als enige particulier tussen dat van de naruurmonumenten liggen.
Bij opdat van de natuur waren geen weidevogels te vinden bij ons nestelden toen een paar koppels kieviten en scholeksters.
Nu een paar jaar later zien we meer vossen als weidevogels.

Intensieve landbouw was er vroeger misschien nog wel meer al nu tegenwoordig alleen zijn de machines vele malen groter en zwaarder geworden.
De boeren mogen geen boer meer zijn.



Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2015-01-16 - 13:48:52 send message to Vogelen

dit geldt overigens ook voor de veel te gemakkelijke en bovendien achterhaalde uitweg door de schuld aan de vos toe te kennen!

En waar baseert Rupicola dit op?

De laatste jaren zijn er vele honderden hectaren natuurgebied bij gekomen in Nederland. Dan nog blijft Nederland een gecultiveerd tuintje. Wat vraagt om handhaving van het een en ander om dit in stand te houden. Veel "natuurbeschermers" willen dit niet inzien en zoeken altijd naar andere oorzaken.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-01-16 - 15:02:14 send message to rupicola

quote: 'Dan nog blijft Nederland een gecultiveerd tuintje. Wat vraagt om handhaving van het een en ander om dit in stand te houden.'

Op dit punt zijn we het gauw eens.

Voor wat betreft mijn stelling omtrent de vos baseer ik mij op jarenlange veldervaringen, eigen studie aan predatie en de vele onderzoeksresultaten over meerjarige gegevens ten aanzien van predatie in Nederland, die ik in de loop der jaren heb kunnen bemachtigen.

Bezoek bij gelegenheid eens mijn lezing over predatie dan toon ik u -aan de hand van het door mij gedurende vele jaren verzamelde beeldmateriaal- aan dat een en ander meer gecompliceerd ligt dan menigeen zou denken.

wink ;)


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2015-01-17 - 19:33:31 send message to kamervoliere

ach nog een paar jaar en we hebben de wolf.


jaje
Website Member
Posts :2

Website Member
2015-01-17 - 21:03:19 send message to jaje

je kunt wel roepen dat het goed is dat je geen eieren meer mag zoeken maar het is nog niet zo slecht dat de eerste eieren worden geraapt.
de jonge vogels leven van vliegje`s wormen ed maar als de eerste eieren worden gelegd soms al begin maart dan is er nog niet veel leven in de grond voor de jongen.
raap je de eieren legt de vogel nog een keer en hebben ze meer kans om te overleven.
komen de jongen wel uit dan legt hij niet weer.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-01-18 - 13:19:48 send message to henkdelaat

Vaak komen de eerste legsels niet uit en als ze wel uitkomen sterven vaak de jongen door de kou en het natte weer.

Het ligt niet alleen aan het eieren rapen dat er minder kieviten zijn wat dacht je van de infrastructuur die zo maar klakkeloos wegen aanleggen door bos en weide gebieden.

Ook de intensieve melkveehouderij heeft ervoor gezorgd dat de bloemrijke weides steeds zeldzamer geworden zijn.

Daardoor is sinds 1960 meer dan 60 procent van alle weidevogels verdwenen en dreigen ze uit te sterven in Nederland.

En zo zijn er nog wel meer oorzaken te vinden.

Henk.


OmeiJan
Website Member
Posts :35

Website Member
2015-01-18 - 20:23:56 send message to OmeiJan

Kievitseieren zoeken was mijn favoriete bezigheid , jammer dat het verboden is.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-01-18 - 21:52:31 send message to rupicola

Dat kan nog steeds hoor, maar dan als weidevogelbeschermer met een vergunning. wink ;)


OmeiJan
Website Member
Posts :35

Website Member
2015-01-18 - 22:49:36 send message to OmeiJan

Dat is ook wat ik doe


J.ten Wolde
Website Member
Posts :229

Website Member
2015-01-19 - 14:07:46 send message to J.ten Wolde

Vanwaar de intensievere landbouw?
Jullie geven de schuld daar aan de boeren worden daar toe gedwongen.
De overheid is er meer schuldig aan de intensievere landbouw daar er steeds meer woningen worden gebouwd



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 164 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede