Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kauw gevonden, wil hem opvoeden totdat hij wegvliegt - hoe doe ik dat? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kauw gevonden, wil hem opvoeden totdat hij wegvliegt - hoe doe ik dat?
nidla
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-06-06 - 19:37:31 send message to nidla

Ik heb gisteren een jonge kauw (daar lijkt het tenminste op) op het nippertje gered van zijn of haar dood. Op de laatste halve meter tussen jonge vogel en grote kat is het mij gelukt de kat te verjagen.

Katten zijn hier een groot probleem voor vogels, met name vogels die net beginnen - of proberen - met vliegen.

Ik heb dus nu een jonge kauw. Aangezien ik een gruwelijke hekel heb aan katten zal ik het niet toelaten katten nog een kans te geven om de vogel te pakken.
Ik wil hem beschermen totdat hij uiteindeljk weer zelf wegvliegt.

Ik denk dat het hier gaat om een jonge kauw die nog niet kan vliegen, want hij kan nog net niet vliegen. Hij komt tot ongeveer een halve meter van de grond. Ik heb hem nagekeken en hij lijkt niet gewond te zijn,ik kan zijn vleugels spreiden zonder problemen en hij reageert goed op de omgeving. Hij probeert zichzelf te beschermen door te bijten en hij loopt/huppelt vanzelf weg zodra ik hem loslaat in de tuin. Wat wel opmerkelijk is dat hij gelijk richting de struiken gaat en beschutting zoekt zodra ik hem los laat.

Daarnaast vliegt één van zijn ouders hier nog rond en zodra het jongen los loopt komt de ouder ook kijken. Hij/Zij doet echter niets; hij kijkt alleen toe en kraait erop los.

Ik heb hem gisteren met de tuinslang nat gemaakt en toen begon hij te drinken. Gisteren wilde hij niet eten, maar ik kan zijn borstbeen goed voelen, dus ik denk dat hij te mager is. Ik heb hem brood gegeven, maar daarvan at hij alleen maar één stukje van.

Mijn vragen:

- wat kan ik hem het beste te eten geven en hoe zorg ik ervoor dat hij dat ook opeet?

- wat kan ik verder doen om ervoor te zorgen dat hij (al dan niet vanzelf) gaat vliegen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Bij voorbaat dank.



KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2015-06-06 - 22:29:11 send message to KeesdeJongh

Beste, het beste wat je had kunnen doen was de kat weg jagen en het jong verder met rust laten dan gaan de ouders zeker zelf het jong weer voeren.
Kauwen kunnen heel goed hun jongen beschermen, ook katten zullen ze met schijnaanvallen proberen te verjagen.
Ik weet niet wanneer je de kauw gepakt hebt maar als dat gisteren is gebeurd dan kun je het best deze jonge Kauw weer loslaten op de plaats waar je hem hebt gevonden.
Wil je dit liever niet doen, dan zal je hem zelf moeten voren, dit kan met vochtig gemaakt bolletjes brood vermengd met zacht voer (eivoeren universeel voer).
In het begin zal je de snavel zelf moeten openen en het voer achter in de snavel moeten duwen.
Het beste blijft echter de vogel terug zetten waar je hem hebt gevonden.




gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2015-06-06 - 22:41:26 send message to gerrit1950

heel juist Kees. zijn lokroep zaal de ouders terugroepen.


nidla
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-06-07 - 00:01:13 send message to nidla

Het liefst wil ik hem zo snel mogelijk loslaten, maar door de grote hoeveelheid katten (ongeveer tien katten altijd in de buurt) is dat niet mogelijk. Ik heb eerder gezien hoe andere dieren ten prooi vielen aan deze katten.

Vandaag heb ik een konijnenkooi aangeschaft en met de vogel erin midden in de tuin geplaatst. Na een lange tijd kwam gelukkig een van de ouders de jong voeren. Dat is meerdere malen gebeurd, dus dat is goed. Morgen laat ik hem even helemaal in de tuin los zodat hij zijn vleugels kan strekken en dan doe ik hem weer in de kooi midden in de tuin. Zo hoef ik er niet de hele tijd op te letten.

Hij ziet er nog steeds goed en levendig eruit. Zojuist heb ik gezien dat hij zijn kop in zijn vleugels doet en staand (op beide poten) gaat slapen (denk ik).

Bedankt voor de tips voor het voeden, dat zal ik morgen even doen.

Ik zie hem weinig tot niet drinken. Er staat wel een bak met water. Drinkt hij terwijl ik er niet bij ben of kunnen ze ook niet alleen drinken?

Tot slot heb ik vandaag gemerkt dat hij nog steeds niet hoger dan een halve meter kan vliegen, maar wel veel verder dan gisteren. Dat is dus ook goed nieuws.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2015-06-07 - 22:58:27 send message to Antonia

Fijn dat het goed gaat met de vogel happy :)

Ik vraag me wel af waarom een hekel aan katten ???
Wees tegen de eigenaren die de katten los laten rondlopen, de katten volgen alleen hun instinct, niks mis mee wink :)


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2015-06-08 - 14:00:55 send message to medaar

Medaar, als iemand volgens jou verkeerde informatie verstrekt dan graag inhoudelijk reageren. Je kennis is gewenst alleen niet op de man spelen aub .


Dit bericht is door moderator Daniel aangepast

nidla
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-06-09 - 11:24:51 send message to nidla

Ik heb gewoon helemaal niets met die beesten, met name door de aard van hun karakter.

De vogel drinkt veel en eet heel erg veel. Ik merk wel dat hij zich vaak strekt (de vleugels), ook al laat ik hem vaak buiten de kooi.

Ik ben benieuwd of ik voer voor hem kan kopen waarin al het voer in zit zodat hij voldoende gevarieerd eet.


nidla
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-06-09 - 13:30:23 send message to nidla

Het is gebeurd: ondanks dat ik hem in zooi kooi had en boven de grond had hangen, is het een kat toch gelukt om in de schuur de komen en de vogel te grazen te nemen.

Ik zie (denk ik) een wond op de linker poot, op het 'tarsus'. Als ik zachtjes op die bloedplek druk, dan drukt hij zijn poot in zijn verenkleed. Daarnaast staat hij op zijn rechter poot met zijn hele gewicht.

Wat moet ik doen ik verdere problemen en mogelijke ontstekingen te voorkomen? Zalf of iets dergelijks? Pleister erop zodat hij er niet meer aan zit?



Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2015-06-09 - 16:17:33 send message to Antonia

Mss was het wel een rat ???


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-06-09 - 16:47:14 send message to Karel

Het beste voor de vogel is om de dierenambulance te bellen of de vogel direct zelf naar een vogelopvang te brengen. Daar weten ze precies wat ze moeten doen!


nidla
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-06-09 - 20:02:45 send message to nidla

Het was gern rat, doordat ik de kat in de schuur betrapte nadat ik naar buiten liep naar aanleiding van veel gekrijs van vogels.

In de ochtend had ik vóór het voorval zijn kooi schoongemaakt en toen was er niets aan de hand.

Ik kan pas in het weekend naar ern kliniek die wordt gerund door vrijwilligers.

Hoe zit het met ziektes? Is mijn eigen gezondheid in gevaar als ik omga met een zieke/gewonde vogel?

Vanavond doe ik er zo een gele zalf op de wond die ik een tijd geleden bij de apotheek of Kruidvat heb gekocht en snelle genezing van wonden bevordert. Daarna doe ik een pleister om zijn poot, zodat hij niet zalf niet kan opeten.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2015-06-09 - 20:44:53 send message to Antonia

Zalfjes die je voor jezelf koopt/ gebruikt, kan je niet zomaar altijd bij vogels gebruiken.
Als je alleen weekend tijd hebt om hem ergens te brengen had je dat beter meteen kunnen doen, je bent nu al een paar dagen verder en weet nog steeds niet wat je hem moet voeren. Misschien even een dierenarts bellen...


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2015-06-09 - 21:39:21 send message to KeesdeJongh

Je kunt er wat Epitol wondzalf op smeren.
Hieronder een link met info.
http://www.agradi.nl/beaphar-epithol-en-wondzalf-25g.htm


nidla
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-06-09 - 22:38:29 send message to nidla

Ik zal morgen in de pauze even kijken of ik dat zalfje kan bemachtigen.


nidla
Website Member
Posts :9

Website Member
2015-06-10 - 13:20:22 send message to nidla

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Vanmorgen heb ik hem even los gelaten voordat ik weg ging. Hij liep stukken beter dan gisteren. Ik ben even naar binnen gelopen en net voordat ik naar binnen liep sprong en vloog de kauw op één van van de stoelen die buiten staan.
Ongeveer vijf minuten later hoorde ik heel veel geschreeuw, van zowel het jong als van een andere, oudere kauw. Ik liep snel naar buiten, want ik had het vermoeden dat de kat hem weer te pakken had gekregen, maar eenmaal buiten was het jong weg. In eerste instantie dacht ik dat mijn vogel (waarschijnlijk) was weggevlogen. Ik vond en vind dat nog steeds opmerkelijk, want hij kon nog niet vliegen; het was nog steeds gebrekkig hij kon nog nog steeds niet hoger dan een anderhalve meter komen.
Daarnaast zag ik een aantal kauw links van mijn tuin een eind verderop veel schreeuwen en ze stonden op de rand van een appartementendak richting een boom te schreeuwen. In die boom zat ook een vogel. Ik dacht toen dat mijn vogel in die boom was gevlogen.

Het is nodig te vermelden dat in de eerste twee of drie dagen nadat ik de vogel in mijn bezit kreeg een oudere kauw altijd op het heg of op de dakgoot stond toe te schreeuwen en in het begin kwam hij meerdere malen naar beneden om hem waarchijnlijk te voeren. De laatste drie dagen bleef die oudere vogel enkel op afstand mijn vogel toe te schreeuwen. Mijn vogel reageerde daar niet meer op qua geluid, maar zodra hij het geschreeuw hoorde ging hij gelijk richting de struiken of onder de tafel. Pas sinds vanmorgen begon het jong weer te reageren op de oudere kauw.
Nu zijn wij drie uur verder en normaliter stond altijd die oudere kauw toe te kijken en te schreeuwen terwijl op de dakrand van ons huis of op het heg stond. Nu is ook die oudere kauw er niet meer. Mag ik daaruit opmaken dat het jong daadwerkelijk is weggevlogen? Of heeft de kat hem te pakken gekregen? Toen ik naar buiten ging toen ik al het geschreeuw hoorde zag ik geen tekenen van een kat. Hij kon hem immers niet zo snel te pakken krijgen en gelijk ermee wegvluchten. toch?



miserlou
Website Member
Posts :3

Website Member
2015-06-14 - 12:09:55 send message to miserlou

Ik vind het enorm spijtig dat er nog steeds foute informatie wordt gegeven omtrent kraai-achtigen.

Brood is zowat het slechtste dat je kan geven. Van geraffineerde tarwe krijgen ze zogenaamde broodpluimen. Zwakke, broze witte pluimen... je kan de jonge kauw geen slechtere start geven door brood te voederen. Kauwen zijn omnivoren, ze eten dus ook granen maar onze geraffineerde rommel is slecht voor ze. Jonge kauwen (en andere kraai-achtigen) hebben nood aan hoog gedoseerde dierlijke eiwitten.

Alle kraai-achtigen voederen hun jong voort op de grond, dit is zelfs een normaal stadium in hun ontwikkeling. Uitzondering hierop is de kauw. Jongen die vroegtijdig het nest verlaten worden meestal aan de hongersdood overgelaten. Het beste wat je had kunnen doen is het jong naar een vogelopvang brengen. Ze krijgen daar de juiste voeding, hebben soortgenoten en leren terug de natuur in te gaan.

Jonge kauwen blijven tot hun jeugdrui bij de ouders waar ze leren foerageren, communiceren, enz. Daarna sluiten ze zich bij een juvenielengroep aan tot ze geslachtsrijp zijn. Dit zijn allemaal zaken die we zelf niet kunnen bij een gevonden jong. Bij het zelf grootbrengen van een jonge kauw geef je het dier een verkeerde inprenting, het jong ziet zijn verzorger als soortgenoot. Het daarna terug laten uitvliegen in de hoop dat hij zijn soortgenoten herkent en aanvaard zal worden is vreselijk. De kans dat het jonge kauwtje zich niet volledig 'normaal' gedraagt in de soortgenoten hun ogen is zeer reëel. Het kan zeer lang duren voordat hij aanvaard wordt en dit heeft tot gevolg dat het laag in hiërarchie zal eindigen.

Aan alle mensen hier die goedbedoeld informatie over kauwen willen verschaffen, raad ik aan de lectuur van Achilles Cools erop na te slaan.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede