Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > japanse nachtegaal MUTATIE Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : japanse nachtegaal MUTATIE
ANPER
Website Member
Posts :5

Website Member
2015-06-21 - 13:43:55 send message to ANPER

Hallo allemaal,

Ik heb dit jaar voor het eerst een koppel Japanse nachtegalen aangeschaft. Ze hebben nu hun eerste nest met 3 jongen die bijna gaan uitvliegen.
Het viel me sinds enkele dagen geleden op dat 1 van de 3 jongen een totaal andere kleur heeft dan de rest, het is zeer lichtbruin van kleur in plaats van de zeer donkere kleur die de andere jongen hebben.

Kan iemand me vertellen over wat voor mutatie het zou kunnen gaan, hoe deze overerft en hoe het mogelijk is dat zo een jong geboren wordt uit een ouderkoppel waarvan beide vogels afkomstig zijn van een wildkleur koppel? Het zou wel heel toevallig zijn als het hier over een de novo mutatie gaat.

Ik heb enkele foto's genomen van de jongen, zou iemand me kunnen vertellen hoe ik deze hier kan plaatsen?

Alvast bedankt


ANPER
Website Member
Posts :5

Website Member
2015-06-21 - 14:07:15 send message to ANPER

Dit bericht is 2 keer gewijzigd





g.j. van zuilen
Website Member
Posts :150

Website Member
2015-06-21 - 20:51:45 send message to g.j. van zuilen

Hallo,

Ik denk dat het een cinnamon is. Dan moet het een pop zijn.
Succes ermee

Gr William van Zuilen


ANPER
Website Member
Posts :5

Website Member
2015-06-21 - 21:38:29 send message to ANPER

Dag William,

Waarom zou het dan een pop moeten zijn?

Groetjes


g.j. van zuilen
Website Member
Posts :150

Website Member
2015-06-21 - 21:45:48 send message to g.j. van zuilen

Geslachtgebonden mutatie is cinnamon.
Dus als de lichte vogel een man is het geen cinnamon.
Maar pastel bijvoorbeeld.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-06-22 - 14:46:01 send message to Karel

quote
Het zou wel heel toevallig zijn als het hier over een de novo mutatie gaat.


Dat zou inderdaad erg toevallig zijn. Ervan uitgaande dat dat niet het geval is, lijkt mij de meest waarschijnlijke oorzaak, dat de vader split cinnamon is. Dat geeft namelijk al direct de kans dat 50% van de dochters cinnamon is. Overigens is er tevens een kans dat 50% van de zonen split voor cinnamon is. (zgn. kansspiltten dus).
Dit zou ook verklaren dat de ouders van de vader wildkleur tonen, terwijl in feite opa óók al split voor cinnamon is.

Wat dat betreft deel ik de visie van William, dat het zeer waarschijnlijk een geslachtsgebonden cinnamon-mutatie is.



Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2015-06-22 - 15:55:51 send message to Ramon

De cinnamon-mutant heeft bij de geboorte rode ogen, na een dag of zes is hier weinig tot niets meer van te zien. Is dit met deze vogel ook het geval?


ANPER
Website Member
Posts :5

Website Member
2015-06-23 - 17:51:28 send message to ANPER

Dag Ramon en Karel,

Ik heb er geen idee van of de vogel rode ogen had of niet, nu heeft hij zwarte ogen maar de jongen zijn ondertussen al 12 dagen oud dus dat helpt ons niet verder.

Hebben jullie enig voorstel van hoe ik best verder zou kweken met deze jongen? De mannen kruisen tegen wildkleur poppen en hopen dat ze split zijn voor cinnamon? En wat doen met de pop (indien het inderdaad om de cinnamon mutatie gaat en de vogel dus een pop is)? Is inteelt (in de zin van broer x zus) hier een optie of is dat volledig uit den boze?

Heeft er iemand van jullie een foto van een cinnamon nachtegaal of kennen jullie iemand die nachtegaal mutaties kweekt? Ik kan enkel foto's vinden van pastel vogels in Frankrijk.

Alvast bedankt


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2015-06-23 - 19:11:31 send message to Ramon

Als het een pop is, dan zou ik deze terug paren aan de vader. Zit er ook een man tussen de jongen, dan die terug op de moeder. Op die manier kun je het snelst zien, als je er uiteraard mee kweekt, hoe de kleur vererft. Mocht het een man zijn, kun je deze evt. terug zetten op de moeder, krijg je bij de evt. jongen deze kleur terug, en er zit een man tussen, dan kun je er bijna vanuit gaan dat de mutatie dominant is. Al hoewel v.w.b. de vererving heb je naar enkele jaren pas echt zekerheid.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-06-23 - 19:56:08 send message to Karel

Waarom Dominant, Ramon?


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2015-06-23 - 22:10:39 send message to Ramon

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Waarom Karel. Omdat als er plotseling een nieuwe kleur bij een vogelsoort ontstaat, dit niet in alle gevallen terug te koppelen is naar één van de ouders. bij het jong kan ook een "fout" zijn ontstaan bij de celdeling. dus dat er bij één van de negen paren chromosomen iets "mis" is gegaan. En dit kan dus dan net zo goed een kleur zijn die dominant vererft. Bij een geslachtsgebonden mutant zal er bij de jongen, als alleen de vader de kleur heeft of vererft, nooit een mannelijke mutant tussen liggen. Alleen de jonge poppen zullen dan de kleur van de vader zichtbaar laten zien. Maar ik denk, dat jij dat ook wel weet Karel.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2015-06-23 - 22:45:24 send message to P.Rooth

Hoe te verklaren dat in de natuur plotseling mutaties optreden ? Zag in de krant een foto van 2 witte boeren zwaluwen


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-06-24 - 23:58:52 send message to Karel

Ik heb die foto ook gezien Paul. Ik vermoed dat de vader spit voor wit is en de 2 jongen allebei poppen zijn.

Maar, het kan ook zo zijn dat, zoals Ramon al aangeeft, er sprake is van een Dominante mutatie, waarbij de ouders gewoon wildkleuren zijn.

Omdat er twee witte jongen zijn en niet één, geef ik echter optie 1 de meeste kans.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2015-06-25 - 13:58:59 send message to P.Rooth

Cinnamon is geslachtsgebonden zodat de Man split is voor anders krijg je geen cinnamon even ervan uitgaande dat het jong cinnamon is ( ) is het wel een prestatie dat direct gekweekt wordt met nachtegalen . Petje af


ANPER
Website Member
Posts :5

Website Member
2015-06-25 - 15:53:41 send message to ANPER

Dag Karel en Ramon,

Bedankt voor de info, ik zal de jongen dan terugkruisen op de ouders.

Paul: ik zit er voor niets tussen hoor, het is puur toeval dat er een mutatie in het nest lag!

De jongen zijn ondertussen uitgevlogen, ik zal hier regelmatig een foto plaatsen van hoe de kleur van het mutante jong evolueert.

Groetjes



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede