Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Op ziekte laten testen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Op ziekte laten testen
christian
Website Member
Posts :26

Website Member
2015-06-26 - 22:44:57 send message to christian

hoe is jullie ervaring met Parkieten te laten testen op de volgende ziektes, Polyoma en PDFD en PDD door middel van veren in plaats van bloed ?

Groeten Chris,


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2015-06-26 - 23:17:41 send message to Daniel

Wat testen ze dan? Testen ze dan niet het bloed in de veer? Dit omdat ik me afvraag of de virussen wel aanwezig zijn in de veercellen? Mijn voorkeur is om bloed op te sturen.


christian
Website Member
Posts :26

Website Member
2015-06-26 - 23:27:29 send message to christian

Het gaat om de veren met bloed, het lijkt mij eenvoudiger om een paar veren te trekken dan om bloed in een buisje te verkrijgen .. maar mijn vraag daarbij is , kan op deze manier vastgesteld worden of een vogel een ziekte bij zich draagt of niet .


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2015-06-27 - 02:37:17 send message to meyersam

Bij aankoop laats ik bij de DA altijd veren trekken bloedafname, endoscopisch eens nakijken cloaca swap.
Je hebt ook keuze uit elisa en pcr test. Voor pdd gaat dit altijd naar dorrestein in nederland, kan ook naar tauros, maar denk dat deze minder betrouwbaar zijn qua pdd test.


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2015-06-27 - 07:54:37 send message to bva118

Testen op ziekten is een schijnveiligheid. Neem de proef op de som en stuur je materiaal naar verschillende laboratoria. Heb dat zelf gedaan en inderdaad verschillende uitslagen. De laboratoria zijn uiteraard hiervan op de hoogte gesteld, een heeft de test gratis opnieuw gedaan, de ander wilde de test nog eens voor de helft van de prijs doen. Bij een was de uitslag hetzelfde, de tweede had nu een andere uitslag. Met dit gegeven voor mij geen testen meer.


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2015-06-27 - 11:03:12 send message to swanny

Chris
Gezien de reacties die je gekregen hebt testen deze mensen duidelijk niet, maar dat moet ieder voor zich weten. pdfb en polyoma kun je in Nederland laten doen via gendika, de uitslagen zijn betrouwbaar. voor pdd moet je bij tauros en niet bij Dorrestijn zijn, die uitslagen zijn niet betrouwbaar. dat komt door de soort test die gedaan wordt. je moet niet de elisa test hebben maar de pcr test. die is gebaseerd op DNA.
voor pdd kun je het beste veren gebruiken omdat datgene dat ze opsporen in bloed maar kort terug te traceren is. Taurus gebruikt van elke vogel trouwens een combinatie van veren, bloed en ontlasting via een swapje. in een veer wordt een bepaald gedeelte wat in de vogel zit elke dag "ververst" dit gebruiken ze voor de pdd test. ik laat het afnemen van de monsters altijd doen door de VA Hedwig v d Horst in Riel. Zij kan je natuurlijk precies vertellen hoe het zit, mijn samenvatting is maar kort en beknopt.
Ik ga hier dan ook niet meer op reageren. Degene die echt willen testen bel de H vd Horst


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2015-06-27 - 11:58:27 send message to meyersam

Volgens mijn dierenarts test dorrestein zowel elisa als pcr voor pdd?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2015-06-27 - 12:19:25 send message to Daniel

Dorresteijn test inderdaad Elisa en PCR. En Eric als je interesse hebt kan de test resultaten van mijn vogels inzien.


Dit bericht is door moderator Daniel aangepast

molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2015-06-27 - 14:05:14 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Even iets anders; men is al vele jaren bezig met onderzoek naar goede test methode voor de ziekte van lyme en q koorts.
De testen die eerder als betrouwbaar werden gezien blijken later toch niet zo betrouwbaar te zijn.
Mnsen die in nederland negatief op lyme werden getest,werden in Duitsland positief getest.
Mensen diein het verleden negatief op q koorts werden getest,worden met een nieuw ontwikkelde test positief getest.
Hier gaat het over menselijke ziekten,waarvoor heel veel geld aan onderzoek wordt uit gegeven al vele jaren lang.
Wat ik bedoel te zeggen: ik zeg niet dat de huidige testen onbetrouwbaar zijn ,maar om stellig te beweren dat ze voor 100procent betrouwbaar zijn gaat mij ook weer wat te ver,gezien de ervaringen van de menselijke testen.

Maar testen geeft natuurlijk wel meer zekerheid over een gezonde vogel,dan helemaal niets doen...


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2021-01-03 - 22:00:13 send message to bva118



wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2021-01-22 - 13:45:41 send message to wiechmann

testen is schijnveiligheid zowel pcr als Elisa test .nr 1 is moment opnamen NR 2 2 ara's testen op alles negatief .1 week later vertoon 1 van de 2 ziekte verschijnsel .vogel word steeds zieker .hub na dierenarts die zij de vogel he verwacht ik pdd .tot die conclusie was de persoon zelf ook al gekomen maar had duidelijk negatief test bij vrijdag na dierenarts maandag was hij dood .toch gelijk bloed afgenomen en zowel na gerrie als Taurus gestuurd . paar dagen uitslag Taurus test via pcr vogel was negatief maar wel overleden .bij gerrie op Eliza zwaar positief en op pcr positief .contact gehad met gerrie verhaal is te lang om hier te schrijven .thiely de moor had ik contact mee na aanleiding van dit verhaal . gerrie had al gezegd dat de testen die nu bekend zijn lang na niet waterdicht zijn toen heb thiely contact gehad met dhr kloet en die heb alles haar fijn uitgelegd en dat zij ook tot de conclusie waren dat er nog veel te weinig bekend was .ook rob van zon heb na dit verhaal ook heel goed uitgelegd waar de problemen in zitten .ik zelf vind het alleen dat ze zelf met de eer zijn gaan strijken .en mijn ervaring van de laatste jaren over testen van vogels hebben zij nooit vermeld .waar ik nog steeds teleurgesteld in ben thiely heb het toen 1 x vermeld en nadien nooit meer .de verhalen die ik uit eerste hand had .en ik nadien ook alleen maar ging testen als de klant het wilde .ik zelf heb voor mij zelf geen vogel meer laten testen .en alleen vogels van goede afkomst heb overgenomen .en altijd zelf ben gaan kijken .en dan zie je zelf wel wat je koop.


jason
Website Member
Posts :31

Website Member
2021-01-23 - 18:58:44 send message to jason

Ikzelf ooit eens dure vogel gekocht in haarlo,de maandag na aankoop weekend laten testen ,pdd positief ,verkoper zei kan besmet zyn in je auto ,dus als je niet zeker bent eerlyke verkoper zet alles op papier,by eerlyke gewone mensen niet nodig maar zyn ook ,al zyn ze gelukkig niet talryk andere ,vogel is er ook aan gestorven ,Ikzelf denk test positief zeker,negatief niet zeker,besmetting kan ook maar aangetoond worden 6 weken na overdracht en al vele negatieve toch gestorven kort na testen,dus testen en na 6 weken nog eens ,en by negatief is men nog niet zeker , ,


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2021-01-26 - 19:04:31 send message to parrotmaniak

testen van een aangekochte vogel is een momentopname ,maar als de test pos. is weet je wel dat je vogel niet oke is,en zou ik hem terug doen.
dit moet je wel op voorhand overleggen natuurlijk.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 140 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede