Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Samenstelling nieuwe volière Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Samenstelling nieuwe volière
Carl1991
Website Member
Posts :7

Website Member
2015-08-05 - 11:31:12 send message to Carl1991

Hallo allemaal. Dit najaar begin ik aan de bouw van een nieuwe volière. Het doel is NIET om te kweken, maar gewoon te genieten van het gedrag van de vogels. Er komt ook een terras voor te staan.
Ze wordt 30m lang, 10m breed en 6m hoog. Langs drie van de vier zijden is een haag even hoog als de voliere zodat ze goed beschut is. Als net wordt de meest fijnmazige gekozen.
Er komen twee vijvers elk van 8mx5m. Diepste punt: 1m. Er komen ook ondiepe plekken voor waadvogels. De twee vijvers worden verbonden met een riviertje van 10m lengte. Ee komt ook een waterval.
Er wordt een stuk gras van 70 vierkante meter voorzien als ook een strandje. De rest wordt goed beplant met ook hogere planten. Er komen ook boomstammen, dikke takken en rotsblokken.

De grond wordt gedeeltelijk uitgegraven en vervangen door Rijnzand voor de hoenderachtige.

Er komt een nachthok van 4mx5m met mogelijkheid tot verwarming.

Ik zou graag de volgende collectie samenstellen:
Eenden:
-koppel mandarijn
-koppel Carolina
-koppel roodschoudertaling
-koppel versicolor
-koppel gele boomeend
-koppel witwangboomeend
-koppel Europese kuifeend
-koppel nonnetje
-koppel kuifzaafbek
-koppel bahama pijlstaart
-koppel Europese pijlstaart
-koppel slobeend
-koppel Ruddyduck

Ganzen:
-koppel manenganzen
-koppel roodhalsganzen

Waadvogels:
-koppel kievit
-kluut: 3-3
-koppel scholekster
-koppel grutto
-koppel heilige ibis
-koppel rode ibis
-koppel roze lepelaar
-koereiger

Koppel goudfazanten (of lady amherst).

Trio Californische kuifkwartel.

Koppel glansspreeuwen.

Koppel goudvinken.

Koppel diamantduiven.

Koppel birmatortel

Koppel Australische kuifduiven.

Koppel bronsvleugelduiven

Koppel blauwe pauwen.

Ik weet dat het veel is en de samenstelling divers. Maar ik hoop toch dat de combinatie mogelijk is mits de grootte oppervlakte en de vele schuilmogelijkheden die gaan gecreëerd worden.
Iemand opmerkingen/ suggesties?

Alvast bedankt.


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2015-08-05 - 12:47:06 send message to frehen

Hallo dat lijkt me prachtig zo te lezen maar zoveel soorten daar hebben maar weinig verstand van hoe en of ze allemaal bij elkaar kunnen.Je pakt het mooi groot aan kijk wel goed uit dat er geen ongedierte in je vluchten kan komen.Hoop voor je dat er veel reactie komt maar vrees het ergste de meeste vogelhouders beperken zich maar op 1 soort.Als alles klaar is hoop ik veel fotos te zien op arena,
groetjes freek .


Carl1991
Website Member
Posts :7

Website Member
2015-08-05 - 13:18:39 send message to Carl1991

Hey Freek,

Ik ben al een kijkje gaan nemen bij liefhebbers en dierenparken die deze soorten combineren. Zelfs vaak in kleinere verblijven. Daar gaat het meestal goed, mits voldoende verstopplaatsen.

Ik ga vooral veel tijd en werk in de schuilgelegenheden steken. De bedoeling is dat de volière minstens een jaar onbewoond blijft zodat de meeste planten en struiken in de groei zijn en genoeg verstoppingsmogelijkheden bieden.

Voor het ongedierte zal ik zeker alert zijn. Ik heb al andere volières en tot nu toe lukt het goed om geen ongewenste gasten op bezoek te krijgen.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2015-08-05 - 18:51:15 send message to roodmus

Tja we hebben natuurlijk al louis 1998 gehad met de pings en nu krijgen we Carl 1991.

Moeten we dit ook zo serieus nemen.

Als het werkelijk is dan ziet het er mooi uit in je achter tuintje.

laat eens wat foto,s zien waar je deze kooi gaat zetten.

Grt.


Carl1991
Website Member
Posts :7

Website Member
2015-08-06 - 13:54:47 send message to Carl1991

Ik zal eerdaags enkele foto's plaatsen. Dit is een gezamenlijke hobby van mijn vader en ik. Daarom dat het ook financieel haalbaar is. wink ;)

We hebben net achter onze tuin een weide van 5 hectare met diverse dieren. Daar willen we deze volière bouwen maar met het vooraanzicht pal voor het einde van de tuin, zodat ze eigenlijk er deel van uitmaakt.

Iemand die ervaring heeft over de bovengenoemde combinatie?


van Tuijl
Website Member
Posts :54

Website Member
2015-08-06 - 21:41:57 send message to van Tuijl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Waarom meteen een megalijst aan vogels in de voliere? de voliere heeft een mooie afmeting maar je ziet een hoop zaken over het hoofd

-ondanks dat je niet vogels hebt om te kweken zullen sommige soorten ongetwijfeld tot broeden over gaan en er zullen jongen geboren worden. waar ga je de jonge reigers houden die door de ouders anders worden toegetakeld als ze niet apart worden gezet? en dat niet alleen waar laat je de jonge vogels? nogmaals: als je vogels houd maar het is niet de bedoeling om te kweken wil niet zeggen dat er geen jongen komen! als je echt geen jongen wilt zul je alleen van 1 geslacht moeten nemen.
-de heilige ibis wordt vanaf volgend jaar verboden om te houden. deze soorten moet je dus afschrijven. ook de ruddy duck wordt verboden. niet aanschaffen dus.
-blauwe pauwen in een voliere als deze is geen goed idee. laten vallen!
-koereigers zullen een jonge eend of kwartel best lusten, geen goed idee dus. ook zal ik er niet van opkijken als ze de diamantduiven veroberen.

Ik denk dat je best een lijstje kan opstellen maar ik raad het af om meteen alles ook te nemen. neem eerst een paar soorten en plaats dan vervolgens soorten erbij.

Heb je ook gedacht aan waterfilters, verwarming voor het nachthok, fundering etc. etc. onderschat niet de hoeveelheid werk die erin zit voordat er uberhaupt een voliere staat

Dat je de hobby deelt en dat het daarom financieel gezien makkelijker is, is natuurlijk mooi. Ik weet jullie financiele situatie niet en en ook jullie ervaring met vogels weet ik niet maar de bouw, aanschaf van materiaal, bekleding en aanschaf van vogels zelf gaat een flinke som aan geld kosten. De aanschaf van vogels van je lijst zal al een paar duizend euro zijn als ik het zo ruw schat


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2015-08-06 - 23:29:46 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zou sowieso 2/3e van de soorten schrappen. Veel te veel eenden die in die 2 vijvers moeten. Behalve dat dat tot conflicten gaat leiden moet je er ook rekening mee houden dat zo'n hoeveelheid eenden kan leiden tot een modderpoel rond je vijver. Zeker als je daar geen rekening mee houdt bij het bouwen van je voliere. En dat is onder andere een slecht idee voor je waadvogels.

En ook die glansspreeuwen lussen best wel eens een jonge vogel. Dus ook daar zul je rekening mee moeten houden.


Carl1991
Website Member
Posts :7

Website Member
2015-08-10 - 16:04:53 send message to Carl1991

Alvast bedankt voor de tips. Het is zeker niet de bedoeling om alles in een keer te kopen. Dit is een meerjarenplan, maar ik vind het belangrijk om op voorhand alles uit te stippelen zodat je een duidelijke structuur hebt om naartoe te werken. Als je bv. vogeltje X vandaag koopt moet je weten dat je binnen 2 jaar hierdoor vogeltje Y niet meer in je volière kan plaatsen. wink ;)
Mijn collectie siereenden heb ik al. Zij zitten nu in een perk van 20mx10m en zij doen het al jaren prima.
Wat ik bedoel met niet kweken is dat de samenstelling er niet moet op gericht zijn om optimale resultaten te halen. Natuurlijk ga ik ze niet tegenhouden. happy :) het is gewoon geen onvoorwaardelijke eis die ik stel.
Waar heb je gevonden dat Rudy Ducks en heilige ibissen volgend jaar verboden worden in gevangenschap? Heb er nog nergens iets van gehoord en vind het ook nergens terug?
Er komt een zeer zwaar filtersysteem in. Heb dit vorig jaar reeds op de kop kunnen tikken van iemand die stopte met kois. Hij onderhield er een vijver mee van 15mx10m. Hij werkt zeer goed op de eendenvijver die ik reeds heb.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2015-08-11 - 12:39:55 send message to Ubernoob

In de beperking toont zich eerst de ware meester.


van Tuijl
Website Member
Posts :54

Website Member
2015-08-19 - 21:43:01 send message to van Tuijl




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede