Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Koppel grijze roodstaart heeft eieren! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Koppel grijze roodstaart heeft eieren!
Moontje1981
Website Member
Posts :7

Website Member
2015-08-06 - 22:46:20 send message to Moontje1981

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en heb wat vraagjes over een koppel grijze roodstaarten die ik op mijn werk heb. Ze zitten daar nu zo'n 17 jaar en nu hebben ze ineens 5 eieren!
Omdat wij niet de intentie hebben ermee te fokken hangt er ook geen broedblok. Deze inmiddels wel aangeschaft maar het popje ligt liever op de bodem van de volière te broeden, kan dit kwaad? Ze broed al vanaf het eerste ei. De eieren heb ik niet geschouwd omdat ik ze zoveel mogelijk met rust wil laten. Als de eieren toch bevrucht zouden zijn dan zal het eerste ei volgende week uit moeten komen. Maar dan is de vraag wat dan? Gaan de ouders zelf de kuikens voeren, ik kan weinig informatie vinden op internet vandaar dit verhaal. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het beantwoorden van deze vragen.
Alvast bedankt!

Groetjes Monique


Johnson
Website Member
Posts :34

Website Member
2015-08-07 - 01:23:10 send message to Johnson

Leuk! Gewoon afwachten maar ondertussen wel even eivoer, grit of maagkiezel en voldoende fruit gaan kopen. Dit kan altijd bij de dierenwinkel of welkoop (op het fruit na dan).

Is het zeker een koppel of kunnen het ook 2 poppen zijn?
Ik zou er niet teveel van verwachten maar die voeding zijn de vogels eigenlijk standaard nodig, dus over hou je nooit..

Waar liggen de eieren op? Gladde ondergrond of op zand of iets dergelijks? Dit ivm eventueel problemen voor de kuikens om houvast te krijgen en dat ze daardoor spreidpoten krijgen.

In elk geval succes en geniet van je vogels.


Johnson
Website Member
Posts :34

Website Member
2015-08-07 - 01:24:08 send message to Johnson

Oh ja, de vogels voeren de jongen gewoon zelf..


Moontje1981
Website Member
Posts :7

Website Member
2015-08-07 - 09:53:41 send message to Moontje1981

Bedankt voor je reactie!
Ik ga er ook niet van uit dat er kuikens komen, alhoewel ik ze wel heb zien....... Dus het is echt wel een koppeltje. Ze zitten op fijn houtsnippers. Is het verstandiger om er zaagsel of iets anders te gebruiken als bodembedekking? Ze krijgen voer prestige van versele laga en elke dag vers fruit. Maagkiezel krijgen ze ook! Ik ga het afwachten. Ik hou jullie op de hoogte!


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2015-08-07 - 12:17:58 send message to frehen

Hallo zoals johson al zegt even eivoer aanschaffen en afwachten tot er een jong is geboren.Je kan met het blote oog wel zien als de eieren bevrucht zijn de eieren zijn nu iets donkerder dan normaal.Zou met het eivoer een paar dagen van te voren beginnen te voeren dat de ouders er aan kunnen wennen.Zit er onder de houtsnippers beton of iets wat glad is dan moet je er iets onder leggen dat ruw is.De jonge vogels moeten wel een ruwe ondergrond hebben anders kunnen ze niet goed staan.
groetjes freek en we wachten af.


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2015-08-08 - 10:38:54 send message to Vogelen

Hoe is het afgelopen? Werk je toevallig in een tuincentrum?


Moontje1981
Website Member
Posts :7

Website Member
2015-08-08 - 12:59:03 send message to Moontje1981

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik werk inderdaad in een tuincentrum. Komt u wel eens bij ons in het tuincentrum dan vogelen? Er is nog geen eitje uitgekomen dit zal vermoedelijk a.s. maandag moeten gebeuren als deze natuurlijk bevrucht is. Spannend maar aan de andere kant verwachten wij er niet veel van. Het popje zit er wel de hele dag op te broeden en het mannetje is zeer beschermend!


Moontje1981
Website Member
Posts :7

Website Member
2015-08-19 - 22:27:43 send message to Moontje1981

Even een update. Vorige week maandag had het eerste ei mits het bevrucht is uit moeten komen. Dat is niet gebeurd. We zijn nu zo'n anderhalve week verder en nog steeds geen ei uitgekomen. Afgelopen zondag de eieren toch maar geschouwd en er blijkt 1 ei bevrucht te zijn. Alleen weet ik niet welk ei dit is. Nu heb ik een vraag, komen de eieren tegelijkertijd uit ondanks dat ze 2 dagen na elkaar gelegd zijn of komen ze om en om uit zoals de pop ze ook gelegd heeft? Het laatste ei heeft ze 3 weken geleden gelegd dus die zal dan nog ruim een week moeten. De pop zit er nog steeds op te broeden. Is het verstandig de andere eieren weg te halen? Degene die bevrucht lijkt te zijn hebben we nu gemerkt.


Moontje1981
Website Member
Posts :7

Website Member
2015-08-24 - 21:41:40 send message to Moontje1981

Hallo allemaal,

Weer een update over de koppel grijze roodstaarten. Vandaag is het ei dat bevrucht was uitgekomen!!! De pop zit inmiddels in het broedblok bovenop de andere eieren en het kuiken. De man voert haar regelmatig. Ik heb ze nog niet het kuiken zien voeren. Gebeurd dit gelijk nadat het kuiken geboren is?
En wat moet ik doen met de andere eitjes? Kan ik deze weghalen of beter nog laten liggen? Ik wacht jullie reactie af.

Groetjes Monique


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2015-08-24 - 23:36:51 send message to Rik

Niet te geloven! De andere eieren nog even laten liggen en de vogels met rust laten is mijn advies.

Super!


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2015-08-25 - 01:48:45 send message to ineznick

Ja inderdaad Rik, de andere eieren laten liggen. Daar kan het jong straks ook op steunen met zijn kop als hij gevoerd wordt door de ouders.
Succes ermee!

gr gerben


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-08-25 - 23:27:02 send message to Karel

Leuk resultaat! Hopelijk gaat het allemaal goed met voeren e.d.

Terugkomend op je vraag over het na elkaar uitkomen van eieren: Het tellen begint niet op de dag dat het ei gelegd is, maar pas als de pop begint te broeden.
Zo zullen bijv. als de pop vanaf het tweede ei begint met broeden, de 2 eieren tegelijk uitkomen, ondanks dat de eieren 2 dagen na elkaar zijn gelegd.


Moontje1981
Website Member
Posts :7

Website Member
2015-08-26 - 22:09:30 send message to Moontje1981

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik gezien dat de pop het kuiken aan het voeden was. Daar was ik heel blij mee om te zien! Vanmorgen even gekeken of alles nog goed is, maar ik kon het kuiken niet zien. Toen na een paar uur opeens de pop even uit het broedblok was heb ik een blik kunnen werpen, maar ik zag het kuiken niet en hoorde het ook niet meer piepen. Het ergste vreesde ik en helaas het kuiken vond ik levenloos in het broedblok onder de houtsnippers. Zal het gestikt zijn of heeft de pop niet meer gevoerd. Iets wat ik nooit zal weten, maar wij vonden het toch al een hele prestatie dat het koppel na 17 jaar eieren legt en dat er ook nog 1 bevrucht is en zelfs uitgekomen is. Mijn vraag is nu moet ik de rest van de eieren waarvan ik weet dat deze niet bevrucht zijn weghalen en ook het broedblok verwijderen? Want ze blijft nog steeds op de andere eieren zitten. Het ei dat uitgekomen is, is ook het laatste ei dat gelegd is. Ik wacht jullie reactie af.

Groetjes Monique


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2016-01-09 - 22:51:23 send message to giorgioo

Spijtig...ik heb helaas ook 4 onbevruchte eieren.
groetjes


Erik D.
Website Member
Posts :185

Website Member
2016-01-10 - 11:40:51 send message to Erik D.

de eieren kun je wel verwijderen maar zou het broedblok zeker laten hangen voor als je weer eieren zou krijgen nu bij mij gaan de grijze ook in het blok slapen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 178 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede