Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Soort Pyrrhura Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Soort Pyrrhura
Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2015-10-12 - 19:25:20 send message to Frankies

Hallo
Volgens een kweker heb ik een ouderkoppel + jongen van dit koppel gekocht.
De dieren lijken wel erg op elkaar, maar ik merk dat het ouderkoppel rode vleugelranden heeft en de jongen hebben dit niet.
Wie weet welke soort dit is ? En zijn de jongen effectief dezelfde soort ?

1ste 3 foto's : ouderkoppel
dan 3 foto's : jongen
dan 2 foto's : ouders + jongen

http://users.telenet.be/daems_megens/index.htm



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2015-10-12 - 21:50:16 send message to Daniel

Pyrrhura melanura souancei en jongen van deze soort hebben inderdaad minder rood dan volwassen dieren, bij sommige paren hebben ze zelfs geen rood. Dit neemt dan toe na de jeugdrui.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2015-10-13 - 11:55:08 send message to marti

Daniel,

vind je de staartkleur van de jongen bij souancei passen?


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-10-13 - 13:04:00 send message to henkdelaat

Frankies,

Nooit geen zit stokken boven voer en drinkbakjes bevestigen dan komt er ontlasting in het voer en drinkwater en dit is niet erg fris,en het risico op ziektes is erg groot(zie foto's).

Henk.


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2015-10-13 - 19:44:52 send message to Frankies

Deze kooi wordt alleen gebruikt voor het nemen van foto's.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2015-10-13 - 21:53:15 send message to Daniel

quote
Daniel,

vind je de staartkleur van de jongen bij souancei passen?


Nee en de kop ziet er uit als molinae. Ik had bewust mijn antwoord geformuleerd dat ik het niet toepaste op deze vogels. Dit zijn dus ook geen jongen van dit ouderkoppel. Ik vind het dan ook niet netjes wat hier gedaan is.


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2015-10-13 - 22:25:41 send message to Frankies

Denken jullie dat de jongen molinae zijn dan ?
Of zelfs kruisingen ?

Wat is een correcte prijs voor een koppel melanura souancei ?


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2015-10-14 - 10:29:32 send message to marti

Dit zijn volgens mij kruizingen, de onderkant van de staart van de jongen is niet zoals bij molinae, ook de tekening wijkt af. Voor mij hebben deze vogels geen enkele waarde.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2015-10-14 - 12:45:43 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

staartkleur van de linker vogel op foto links boven en de rechter vogel op foto rechts boven komt overeen met melanura. de vogels daaronder zijn geen melanura.

Het fokken van hybriden -bij Pyrrhura in het bijzonder- staat mij persoonlijk behoorlijk tegen.
In geval dit bewust wordt toegepast vormt dit een bijdrage aan de onomkeerbare vertroebeling van Pyrrhura bestanden in avicultuur en daarmee een situatie waar niemand op zit te wachten en die we dan ook niet zouden moeten willen.
Daarnaast mag worden gesteld dat de determinatie binnen het geslacht Pyrrhura op zich al lastig genoeg is. De aanwezigheid van hybriden maakt de situatie er niet beter op en opgemerkt dient te worden dat hybridiseren bij Pyrrhura (met name in geval van F3, F4 en verder) zich tot nauwelijks traceerbaar kan ontwikkelen, waardoor uiteindelijk hele bestanden genetisch beschadigd raken.
Feitelijk durf ik zelfs te stellen dat dergelijke ontwikkelingen als een zaag in de stoelpoot van de liefhebberij kan worden beschouwd.

Hoe dan ook, in dit topic het zoveelste voorbeeld van een teleurstellende aankoop.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2015-10-14 - 15:04:33 send message to Daniel

Het zijn inderdaad hybrides, en in dit geval is er ook nog eens sprake van misleiding aangezien er een kweekkoppel met 3 jongen zijn verkocht en de 3 hybrides kunnen nooit nakweek van dit koppel zijn.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2015-10-14 - 17:44:13 send message to marti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik krijg de indruk dat mevrouw melanura souancei met echtgenoot in een grote voliere met meerdere vogels heeft gezeten en een scheve schaats heeft gereden met meneer molinae


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2015-10-14 - 18:54:02 send message to Frankies

Bedankt voor de reactie.
Maar het is me niet helemaal duidelijk nu.
Kunnen jullie wat meer klaarheid brengen ?

De bovenste 3 foto's is van oudere vogels waarbij ik van 1 een DNA papier gekregen heb van de melanura souancei?
Kunnen jullie bevestigen dat deze vogels effectief "zuivere" melanura souancei zijn ?
En wat is de waarde dan van deze vogels ?

De 2de lijn met foto's is met enkele van de 5 jongen die bij dit koppel waren. Dit zijn dan kruisingen. Er zit niets anders op dan deze als kamervogel te verkopen dan.

De 3de lijn met foto's zijn van de oudere vogels en een aantal van de 5 jongen.

Ik heb de vogels niet zo duur betaald, maar vind op internet niet direct een richtprijs voor de melanura souancei. Als ik voor alle vogels niet veel meer betaald heb dan voor een koppel melanura souancei, ga ik het hier maar bij houden, anders ga ik zeker terugkoppelen met de verkoper. Ook al denk ik dat het weinig nut heeft.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2015-10-16 - 18:29:31 send message to gerrit1950

even melanura googlen en afbeeldingen kiezen. hier vind je allerhande foto's die je kunnen helpen. in het Engels noemt hij kastanjestaart


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2015-10-19 - 18:52:57 send message to Frankies

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb dit weekend enkele foto's en de vogels grondig vergeleken en het overjarige koppel zal wel degelijk Melanura Souanci zijn.
De jongen zijn volgens mij gewone Molinea's wildkleur.
Nu kan ik nergens een richtprijs vinden van Melanura Souanci.
Ik heb zelf voor de 5 vogels samen 300 Euro betaald.
Is dit teveel als het enkel voor een koppel Melanura Souanci zou zijn ?

Ik heb trouwens bij lijst richtprijzen wel de Perlata zien staan met 480 Euro, maar dat lijkt me niet correct.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2015-10-19 - 19:14:29 send message to marti

Ik durf over de zuiverheid van de souancei niets te zeggen op basis van de foto's. Ik heb al jaren geen souancei meer, destijds lag de prijs voor een koppel ergens rond de 150 euro. Ongesekste wildkleur molinae's zijn een paar tientjes waard (mochten ze echt raszuiver zijn hetgeen ik betwijfel van de foto's)


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2015-10-19 - 20:03:32 send message to Frankies

Merk net een foutje in mijn vorige post.
Ik heb 300 Euro voor de 7 vogels betaald.
Dus 2 overjarige en 5 jonge.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 191 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede