Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gesjoemel met geslachtsbepaling Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Gesjoemel met geslachtsbepaling
compadre
Website Member
Posts :184

Website Member
2015-10-23 - 22:25:08 send message to compadre

Onlangs wou ik een koppel Bonte Boeren dat ik zelf niet zo lang had, ruilen tegen wat andere vogels. Met DNA papieren. De geinteresseerde bekeek de vogels en was meteen zeker dat het 2 mannen waren. Hij maakte mij wat wegwijs waar ik bij volwassen Bonte Boeren op moest letten vwb geslacht. ( met grijzen zat ik er een keer goed naast) ik heb de vogels opnieuw gesext en vandaag het resulaat binnen, en inderdaad 2 mannen. Misschien had de vorige eigenaar ook geen benul maar de oorspronkelijke eigenaar die ze liet testen denk ik wel. Heb ik nog een poot om op te staan? Het is gewoon vervelend als je te goeder trouw vogels wil verkopen, kopen of ruilen als je niet eens van een eerlijke tester kunt uitgaan.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2015-10-24 - 13:42:53 send message to gerrit1950

Ik heb ook zo'n topic geopend... 't is kl..e als je zoiets meemaakt

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=15049&recordnum=0


compadre
Website Member
Posts :184

Website Member
2015-10-24 - 14:09:08 send message to compadre

Heb het allemaal gelezen, en inderdaad voel je je zelf ook een beetje benauwd als dat door een ander geconstateerd wordt. Volgens mij kan het niet anders of het is bewust gedaan. ( dat gevoel heb ik althans) De naam en adres van de kweker die de certificaten verstrekte heb ik. Ik denk dat ik de persoon eens aanschrijf met kopieen van alles.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2015-10-24 - 14:44:19 send message to ineznick

Ook ik heb in mijn begin jaren een keer een koppel bonte boeren geruild tegen een koppel nandaya's.
Mijn koppel had sexpapieren en het andere koppel niet. Die had foto's van een nandaya in het blok op eieren. Ze hadden al een keer jongen gehad, zei hij.
Dus de vogels meegenomen, thuis gekomen kwam een paar dagen later een vogelvriend van mij langs, om de vogels te bekijken.
Hij vroeg mij of dit een koppel was, ja zei ik. Maar heb je er ook papieren bij? Nee, maar wel foto's gezien dat ze op eieren zaten.
Daarop zei gelijk, laten sexen, dit zijn volgens mij 2 mannen.
Laten sexen en wat denk je, 2 mannen. Heb nog geprobeerd contact te zoeken met de man, maar kon hem niet meer te pakken krijgen. Nou ja, dat was gelijk een goede leerschool.


compadre
Website Member
Posts :184

Website Member
2015-10-24 - 15:07:34 send message to compadre

Het is jammer dat Hobbygenoten zo met elkaar omgaan. Een vergissing kunnen we allemaal maken, maar bewust oplichten is toch iets anders.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2015-10-24 - 22:43:41 send message to rajar

Het gebeurt ook met pbfd pdd en chlamydia testen.
Als ik al laat testen dan door een DA.


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2015-10-25 - 00:43:22 send message to bva118

Virustesten kan je niet vergelijken met DNA geslachtsbepaling. Bij virustesten kan je eerlijke monsters naar verschillende laboratoria sturen en dan is de kans reeel aanwezig dat je verschillende uitslagen krijgt. Je houdt dan de uitslag aan die je het beste gezind is.


benno124
Website Member
Posts :42

Website Member
2015-10-27 - 12:33:22 send message to benno124

Het is niet altijd opzet , je kunt ook pech hebben.
Wat mij gebeurde een 10 jaar geleden met ENDOSCOPISCHE geslachtsbepaling....

Ik koop 2 bonte boeren op 2 adessen en ik koop 2 pionus bronsvleugels op 2 adressen - al deze vogels waren bijna een jaar oud.
Laat ze vervolgens endoscopisch sexen door een zeer gerenomeerde dierenarts - ik sta er met de neus zelf bovenop.
Het blijken 2 koppels te zijn dus ze worden in buitenvolieres geplaatst.
Je ziet verschil in grootte en ze verdragen zich prima - zitten schouder aan schouder en na een aantal jaren voeren ze elkaar en paren de vogels.
Maar na 6 jaar wachten begin ik toch te twijfelen en trek van alle 4 vogels veertjes om ze dna te laten sexen en wat blijkt , het zijn 4 mannen !!!
Van beide koppels een man geruild voor een pop en binnen een half jaar zaten beide koppels op jongen.
Dus zo kan het goed fout gaan en ik denk dat er hier en daar ook wel eens verkeerd bepaald word met dna gesl.bepaling....


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2015-10-27 - 13:47:30 send message to Rogert

DNA uitslagen zijn inderdaad niet altijd betrouwbaar net als endoscopische uitslagen. Wat dat betreft is het een indicator die voor 95% betrouwbaar is (geschat getal).

Volgens mij kan je bonte boeren op het uiterlijk seksen en dan is het wrang dat de DNA papieren niet kloppen. Dit hoeft niet altijd aan de verkopende partij te liggen dit kan dus ook bij de dierenarts of onderzoeksinstituut liggen. Als de verkoper onvoldoende verstand heeft van de waar die hij verkoopt vertrouwd hij op de uitslagen. Tenzij er bewust mee gerommeld is.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2015-10-27 - 21:37:14 send message to gerrit1950

op de DNA papieren staat: 99,9% zekerheid dat het juist is.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 128 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede