Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ledverlichting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ledverlichting
vv zeist
Website Member
Posts :1

Website Member
2015-12-01 - 21:41:21 send message to vv zeist

Hallo heeft er iemand ervaring met led verlichting in de broedkooien.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-12-03 - 19:05:36 send message to Karel

Over led-verlichting is al vaker geschreven op VogelArena. Wellicht vind je middels de zoekfunctie wat je weten wilt.

Ervaringen blijven uiteraard welkom. happy :)


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2015-12-03 - 22:26:18 send message to J. Santegoeds

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Hallo,

Ik heb sinds 4 jaar dit soort verlichting in mijn kooien, het bevalt mij prima.
Inmiddels verkoop ik deze producten ook.
Eerst in kleine kring van mij bekende vogelliefhebbers, later meer en meer in heel Nederland en België.
Maar ook in de rest van Europa en zelfs daar buiten.
Ik vertel dit even om eventuele opmerkingen daarover voor te zijn.
Als de moderator vind dat deze opmerking hier niet gepast is, dan haalt hij die maar weg.

Waar je verdere informatie vandaan gaat halen en waar je eventueel gaat kopen, moet je zelf weten; even goede vrienden.

Enkele tips;
*LED verlichting is vooral geschikt om in de kooien of vluchtjes zelf gebruikt te worden.
*Kies voor een goede (natuurlijke) kleur van het licht.
*Kies voor een systeem wat voor gebruik in een vogelomgeving geschikt is, naar mijn mening zijn dat dus niet de "LIDL/Ikea/Aldi" producten.

Groeten, J. Santegoeds

Foto van mijn eigen kooien;
http://www.avicultuur-led.nl/user_files/2014_06/553672/photos/8b2cc35f91881a9f7784f989fbc5bf0f.jpg



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-12-04 - 02:18:48 send message to Karel

@ J.Santegoeds
Natuurlijk is (slechts) reclame maken voor je eigen product of bedrijf in principe op het forum niet toegestaan. Je post zal dus informatief van grote(re) waarde moeten zijn om gehandhaafd te mogen worden.

Omdat veel mensen momenteel met de handen in het haar zitten wat LED betreft, is dit daarom wellicht een mooie gelegenheid om je opmerkingen dusdanig toe te lichten, dat we er allemaal iets aan hebben. happy :)

quote
*Kies voor een goede (natuurlijke) kleur van het licht.



Ok, hoe herken ik een goede natuurlijke kleur? Wordt dit aangegeven met bijv. kleurnummers? Welk nummer kun je aanbevelen?

quote
*Kies voor een systeem wat voor gebruik in een vogelomgeving geschikt is, naar mijn mening zijn dat dus niet de "LIDL/Ikea/Aldi" producten.



Wat maakt een systeem dan wel geschikt? Wat is het verschil tussen een goed systeem en een Ikea-product?

Bovendien:

-Hoeveel leds zijn er nodig per m2?
-Is het gebruik van UV-leds ter vervanging van daglicht aan te raden en zo ja, hoeveel zijn er daar van nodig?
-Neemt de werking van UV-leds af, naarmate de vogels er verder vanaf zitten? Zo ja, welke afstand tussen LED en zitstok wordt aangeraden?

Kun je hier iets meer over vertellen?


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2015-12-04 - 08:38:44 send message to marc1

Goede opmerking Hans!

Heb het gevoel dat we hier over nog veel kunnen leren..
Zelf gebruik ik (nog steeds) de bird tl buizen met UV, en kan nog niet wennen aan het harde ledlicht..

Waarom Led?
Waarom is dat beter?
Is het de prijs of de licht flikkering?

En ook het verhaal van UV wordt naar fabeltjesland verwezen, terwijl ik toch zeker weet als ik eind Januari de lampen vervang, de vogels direct reageren en in broedstemming komen..

Misschien kan de expert ons eens een aantal voor en nadelen op een rij zetten??


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2015-12-04 - 16:42:39 send message to J. Santegoeds

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,

Ik zal eerst even beginnen met een relativerende opmerking om bepaalde denkwijzes in perspectief te plaatsen.
Ik woon in een gedeelte van Nederland waar mensen van oudsher al kanaries kweekten, om zodoende een centje extra te besteden te hebben, men had het hier niet breed......
Die vogels werden dan vaak op een zolder of schuurtje gehouden waar het licht bestond uit enkele "glazen" dakpannen.
Kooien waren wat oude houten kistjes waar wat gaas was voor getimmerd.
De vogels kregen wat afvalzaad, brood en wat wilde zaden, er werd niet verwarmd of bijgelicht.
Eivoer bestond niet, tijdens de kweek werd wat brood in melk gedoopt, uitgeknepen en aan de vogels verstrekt.
Deze mensen toen, fokten vogels.....
(Een hond had het trouwens niet veel beter, die lag aan een stuk touw of ketting in een omgedraaide regenton en kreeg een keer per dag wat er over was van tafel, aardappelen en wat vet, maar dat terzijde).
Goed; gelukkig zijn de (leef)omstandigheden tegenwoordig voor mens en dier, een heel stuk verbeterd.

Ik zal hier geen verkoop praatje gaan houden, ik wil daarom een beschrijving geven wat mijn persoonlijke beweegredenen zijn geweest om LED te gaan gebruiken in mijn kweekkooien.
Als mensen tevreden zijn met hun huidige manier van verlichting ga ik ze niet overhalen om LED te gaan gebruiken.
Aan alle (!) manieren van "verlichten" zitten voor én nadelen, ook aan LED, maar ook aan "conventioneel" licht, zelfs aan natuurlijk licht.
Ik ben geen elektrotechnicus, geen bioloog, geen ornitholoog, ik heb hobby in het houden van vogeltjes, waar de Serinus-soorten absoluut de boventoon voeren.
Mijn bemoeienis met www.Serinus-Society.eu is daar een voortvloeisel uit.

Omdat ik mijn vogels hou en kweek in kweekbakken in een afgesloten ruimte ben ik genoodzaakt om gebruik te maken van kunstlicht.
Voorheen had ik mijn ruimte verlicht met twee TL balken en mijn kooien zelf met kleine TL balkjes.

Reden dat ik mijn kooien zelf ook van licht voorzie, is het bekende fenomeen, dat bij alleen ruimte verlichting, de kooien in de bovenste kooien "een enorme hoeveelheid licht" krijgen, maar de kooien daaronder steeds minder profiteren van licht, de onderste rij heeft vaak nog niet de helft van het licht dan de bovenste kooien.
*Ik wil dus mijn kooien verlichten, niet (persé) de ruimte.

Nadeel van TL verlichting vind ik;
*dat TL snel lichtsterkte verliest (daardoor) relatief snel vervangen moet worden, (zeker elk jaar en ook dan is het verschil al aanzienlijk).
*nadat ik mijn 8 watt TL installatie eens had doorgemeten, bleek dat elke armatuur 17 watt verbruik had (vanwege de voorschakelapparatuur).
*de armatuurtjes die ik in mijn kooien gebruikte waren zeer bevattelijk voor bloedluis, wat daar maar slecht uit te verwijderen is.
*er is ook nogal wat discussie over de "flikkeringen" die TL zou veroorzaken, nu waren mijn TL balken in de ruimte wel Hoogfrequent, maar in mijn kooien niet.
Dus ik was op zoek naar een andere optie om mijn vogels van voldoende, goed licht te voorzien.

Ik ben me vervolgens wat in gaan lezen in de materie en heb raad en kennis gevraagd aan mensen die ik ken en die, soms, beroepsmatig met dit soort producten bekend zijn.
Vervolgens ben ik wat producten gaan testen en aan de hand van die testen (proefondervindelijk) ben ik gaan zoeken naar de toepasbaarheid van "LED" in mijn kooien.
Aan de hand van die uitkomsten, kwam ik tot de conclusie dat ik wilde werken met systeem wat bestaat uit modules.
*waarom modules en geen balkjes of plakstrips o.i.d.?

Plakstrips worden vaak afgewerkt met een soort siliconen-gel, dat maakt deze strips (tot een bepaalde hoogte) waterproof.
Nadeel is dat deze siliconen vaak verkleuren, waardoor ook de lichtkleur veranderd.
Deze strips worden vaak bewaard "op rol" wat er voor zorgt dat ze vaak snel loslaten als ze eenmaal vastgeplakt zitten.
Er zitten veel diodes op een beperkte lengte, (5050SMD LED's zitten vaak met 30 stuks op een lengte van 50 cm)
Deze strips worden vaak niet op Kelvin temperatuur geleverd, maar slechts in "warm" of "koel" wit, soms in "neutraal" wit.
Het is dan maar afwachten welke kleur er geleverd wordt.

Balkjes, hebben hetzelfde nadeel als deze plakstrips; er zitten veel diodes op een beperkte lengte.
Dus een groot aantal lumen op een beperkt gedeelte in een kooi, de rest van de kooi wordt veel minder verlicht.
Nu kun je er voor kiezen om dan over de gehele lengte van de kooi een LED balkje te monteren, maar daarmee wordt er wel érg veel licht gegenereerd....
Deze balkjes zijn soms waterproof gemaakt, maar dat wordt bereikt door ook deze balkjes vol te spuiten met siliconen, wat weer verkleuringen tot gevolg heeft. (nou vooruit; "kan hebben"....)
Zit deze gel er niet in; dan zijn ze ook niet waterproof, ik vind dat een nadeel als ik wil soppen en de boel wil ontsmetten.
Verder worden deze (aluminium) balkjes, de bevestigingen en afdekkapjes e.d. zodanig geconstrueerd dat bloedluis er in kan zitten zonder dat ik dat direct kan zien.

Goede modules hebben dit soort problemen niet of in veel mindere mate.
Ik heb verschillende types getest en heb destijds een keuze gemaakt voor, naar mijn mening, de beste modules.
Voordelen van modules ten opzichte van LED strips of LED balkjes;
*ze worden "open en bloot" tegen het plafond van de kooien bevestigd (of daar boven op bij tralie kooien). Dus er is zo min mogelijk kans op bloedluis, en áls er bloedluis zit, is dat ook direct zichtbaar.
*goede verdeling van de diodes over de gehele lengte van de kooi of vlucht.
*waterproof volgens IP65 normering, zonder kans op verkleuring van het licht.

Daarbij heb ik kwalitatief goede producten gezocht om een goede, veilige installatie te maken, waarbij ik me heb laten adviseren door een goede bekende die met zijn bedrijf altijd in dit soort werk gezeten heeft.
In eerste instantie heb ik gekozen om dimmers van V&K (Jan van Vliet) te installeren.
Op zich prima dimmers, maar het nadeel dat ze maar relatief weinig Amp konden schakelen.
Ik moest daardoor twee van deze dimmers aanschaffen.
Later heb ik gezocht naar een vervanging van deze twee dimmers en heb die ook gevonden.
De huidige dimmer kan maar liefst 20Amp op 12 volt schakelen.

Vanwege mijn hobby en netwerk in de Serinus-soorten, komen er relatief veel mensen over de vloer.
4 jaar geleden was het installeren van LED nog relatief nieuw, en als mensen in mijn kweekruimte kwamen, was vrijwel iedereen meteen verkocht.
Ik kreeg dus vrij veel vraag van bekenden om ook voor hen een bestelling te doen.
Daardoor is er een sneeuwbal effect opgetreden en ben ik steeds meer gaan bestellen, eerst voor bekenden, daarna de bekenden van bekenden, etc. etc.

Ik gebruik deze verlichting dus inmiddels ruim vier jaar naar volle tevredenheid.
Mijn vogels doen het goed onder deze omstandigheden.
De fabrikanten stunten met 30.000 tot 50.000 brand uren, ik weet niet of dit waar is, wat ik wél kan zeggen is; ik heb ze nu ruim vier jaar geïnstalleerd in mijn kooien en alles werkt nog perfect.
Ook kleur en lichtintensiteit is nog hetzelfde.
Het gaat in dit kader te vér om alles in detail uit te gaan leggen, maar ik zal op de vragen die in de bovenstaande twee reactie staan, proberen een goed antwoord te geven;

*Hoe herken ik een goede natuurlijke kleur? Wordt dit aangegeven met bijv. kleurnummers? Welk nummer kun je aanbevelen?

LED is een “uitgekleed soort licht, ik vergelijk het meestal met de bekende MP3 bestanden bij muziek.
“Je hoort wat je móet horen” wat je niet hoort zit er ook niet in”.......
Er zit geen UV of IR in bijvoorbeeld, verder beschikt LED (en veel andere conventionele lichtbronnen) niet over het volledige kleurenspectrum, zoals natuurlijk licht wél doet.
De bekende Truelight lampen claimen dat wél te doen, ik ben echter benieuwd wat daar van overblijft na een bepaald aantal branduren.
Als je het goed zou doen, dan dienen deze lampen, minimaal, elk jaar gewisseld te worden maar; wie doet dat trouw........?

Ik heb verschillende kleuren getest en ben uitgekomen op de Kelvin “range” 5500/6000K.
Dit geeft, naar mijn mening een zo neutraal mogelijke kleur wit en geeft de “sensatie” van daglicht.
Daglicht zit echter véél hoger in het kleurenspectrum, en begint eigenlijk pas bij 9.000K.
De omgevingskleur (reflectie) is ook behoorlijk bepalend, qua kleurervaring.

*Kies voor een systeem wat voor gebruik in een vogelomgeving geschikt is, naar mijn mening zijn dat dus niet de "LIDL/Ikea/Aldi" producten.

Ik hoop dat ik door het bovenstaande verhaal wat meer duidelijkheid heb gegeven wat betreft deze opmerking.
Dit soort producten zijn niet op kleurnummer, water/luis -proof etc te bestellen, vaak een standaard setje wat dan nét niet past in de bedoelde set-up van kooien, dus er moet wat geknipt en geplakt worden, rolletje tape er om heen......etc etc.
Mooi spul om in een boekenkast o.i.d gebruikt te worden, maar niet direct in een vogelomgeving.

*Hoeveel leds zijn er nodig per m2?

Daar is geen eenduidig antwoord over te geven, er is geen wetenschap wat dat betreft.
Voor 5050SMD LED’s die ik gebruik adviseer ik voor een vluchtje van 1x2 meter (2m²) één lichtlijn van 18 stuks LED modules, dat zijn in totaal 72 diodes (diodes zijn de gele puntjes waar het licht daardwerkelijk uitkomt.
In een broedkooi van 50x400cm (ook 2m²) dat zullen in de praktijk dan vaak wel vier broedkooien van 1 meter zijn; 8 van deze modules in één kooi.
Dus op een oppervlakte van 2m² 32 stuks van deze modules.
(Dus; ja er zitten in dit geval 14 stuks modules méér in de kooien dan in een vlucht van eenzelfde oppervlakte, is het vluchtje smaller en langer, dan komen er ook dáár meer in te zitten, is het vluchtje breder dan 120 cm dan zouden er twee lichtlijnen overwogen mogen worden. Maar dat is ook weer afhankelijk van eventueel toetredend extern licht. Het is dus geen wetmatigheid.)
In beide gevallen zitten de LED modules dan netjes verdeeld over de lengte (of diepte zo U wilt) van de vlucht of van de kooi.
Ik verkoop dan ook niets zonder dat ik mensen daarvoor een advies heb gegeven, aan de hand van de informatie die mij verstrekt wordt.

*Is het gebruik van UV-leds ter vervanging van daglicht aan te raden en zo ja, hoeveel zijn er daar van nodig?

Er is mij geen enkel onderzoek bekend waar uit naar voren komt hoeveel en welk soort UV (A-B-C) nodig of juist schadelijk is voor vogels.
Even een vraag voor degene die daar misschien beter in thuis is; hoeveel UV A/B heeft een Hardwick bladvogel nodig en hoeveel UV A/B heeft een Gouldamadine nodig?
(de vraag gesteld vanuit de wetenschap dat beide vogels hun natuurlijke habitat hebben in een compleet andere omgeving met een compleet andere blootstelling aan UV. Beide soorten zijn willekeurig gekozen en kunnen ingeruild worden door elke andere soort, met daarbij dezelfde vraag)
Ik weet het niet......
Wat ik wél weet is, dat blootstelling aan een te hoge doses UV-licht schadelijk kan zijn (is) voor de gezondheid van levende wezens.
Dus voordat ik UV in mijn kooien aan ga brengen, wil ik toch wel weten welk effect een bepaalde dosis op mijn vogels heeft.
Bij kunstmatige UV verstrekking; hoeveel UV geeft een bepaald type lamp af in nieuwstaat, en hoeveel na (pak ‘m beet) 1000 branduren etc etc?
Ik geef mijn vogels een onderhoudsdosis goede multivitaminen, en ik kan geen enkel probleem ontdekken wat concreet verband zou kunnen houden met een bepaald tekort, veroorzaakt door het gebrek aan UV.
De eerlijkheid gebiedt me overigens te zeggen dat mijn vogels niet het jaar rond binnen zitten, maar ook een bepaalde tijd buiten.

*Neemt de werking van UV-leds af, naarmate de vogels er verder vanaf zitten? Zo ja, welke afstand tussen LED en zitstok wordt aangeraden?

Een beetje een rare vraag, want LED heeft geen “werking”....
Maar ik denk dat je bedoeld dat LED een beperkt uitstralend vermogen heeft.
Conventioneel licht (gloeilamp/TL etc) geeft evenveel licht rondom af.
LED doet dat niet en is in pricipe een bundeltje licht wat door kleine lensjes wat gebroken wordt en zodoende een bepaalde stralingshoek krijgt.
De meeste fabrikanten melden dan een stralingshoek van 120 graden.
Ik heb destijds verschillende LED’s getest en er zitten substanciële verschillen in de stralingshoek van de verschillende fabrikanten, ook al wordt 120 graden genoemd als stralingshoek.
Dit is ook de reden dat ik LED minder geschikt vind om als “ruimte verlichting” gebruikt te worden om zodoende de vogels van buitenaf van licht te voorzien.
Het 1 op 1 vervangen van TL buizen, en de kooien niet van binnen uit van LED te voorzien.
Per saldo zullen de kooien zelf minder licht krijgen, omdat de oude TL balken rondom stralen, LED doet dat niet.

@ Marc1
Hoeveel UV hebben jou vogels nodig en hoeveel UV krijgen ze van je?
Heeft elke kooi een zelfde hoeveelheid UV ter beschikking, met andere woorden, hoe is je opzet van je verlichting ten opzichte van je kooien/vluchten?
Het verhaal van UV (en er zijn verschillende verhalen!) verwijs ik in ieder geval niet naar fabeltjesland.
Jij wisselt elk jaar je UV in januari denk ik op te maken uit je opmerking?
Ik denk dat je daarmee al goed bezig bent. maar hoeveel procent van de mensen die dit soort lampen gebruiken, investeerd elk jaar een nieuwe ronde lampen?

Ik hoop dat ik met dit vrij uitgebreidde verhaal, in ieder geval mijn beweegredenen om voor LED te kiezen, heb kunnen uitleggen.
Daarmee realiseer ik dat ik mijn nek een behoorlijk eind uitsteek want; wat is er makkelijker om(vaak anoniem, op een forumsite vervolgens met al dan niet gefundeerde kritiek te komen.

Bovenstaande in een notendop;
Zoals gezegd, aan alle systemen zitten voor en nadelen, ook aan LED.
Destijds heb ik bewust voor dit systeem gekozen en het bevalt me goed!
Van lieverlee ben ik meer en meer aan vogeliefhebbers gaan verkopen, hoewel dat in eerste instantie niet direct de bedoeling was.
Sinds enige tijd heb ik Avicultuur-LED ingeschreven bij de KvK en kan dus gewoon netjes aan iedereen deze producten leveren.
www.avicultuur-led.nl is geen webshop, als mensen iets willen kopen dan kunnen ze contact opnemen, op die manier komen we dan samen tot een goede installatie.
Op de site staat wat algemene informatie en een beschrijving hoe een goede installatie in elkaar gezet kan worden.
Als dit bovenstaande te veel naar commercie ruikt mag het verwijderd worden wat mij betreft, maar omdat op de site ook informatie gegeven wordt, kan het misschien ook nuttig zijn.

Groeten, J. Santegoeds.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2015-12-04 - 17:48:13 send message to marc1

Mooi, en duidelijk omschreven heer Santegoeds!! Dank daarvoor, is me een hoop duidelijker, en idd gebruik in 4 treulight lampen die ik ieder jaar in januari wissel.

Maar ik heb geen kooien maar vluchtjes dus geen probleem met het verdelen van het licht.

Zie mijn voliere hier op vogelarena.


Henk57
Website Member
Posts :332

Website Member
2015-12-07 - 14:04:30 send message to Henk57

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik gebruik coor de gould ook led-verlichting een strip met 3 vierkante blokjes . 6 blokjes op een meter kooi . Dus 24 lampen . Ikmkan de kooien scheiden op 50'cm dus 3 per kooi .
Met dimmer en stroomomvormer. Heb ze op een vogels site besteld mag natuurlijk niet vertellen welke. De vogels zitten er strak bij en broeden goed. Inmiddels heb ik de led-verlichting ook vervangen in de volières. Voordeel ook minder stroom verbruik en niet zo vaak van die die lampen vervangen. Met de modulekast die er bij hoort kan ik ik ook de verschillende seizoen licht uren in stellen en dimmen afstemmen. Kortom dik tevreden

Hoe je een foto plaats weet ik nog steeds niet zou met het menu toch makkelijker moetn zijn . Maar de sofware van arena is helaas sterk verouderd
Ï



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede