Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Waarom plukt een pop vaker dan een man (caiques) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Waarom plukt een pop vaker dan een man (caiques)
Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2016-02-22 - 16:35:01 send message to Sam&dave

Wij kweken met enekel koppels caiques. Nu hebben wij 1 koppel waarvan de pop vorig jaar plotseling is begonnen met zichzelf te plukken. Ze loopt nu topless ofwel zonder buikveren rond. Wat mij later opviel is dat er geregeld caiques her en der worden aangeboden waarvan (als er sprake is van pluk-gedrag) de pop geplukt is. Het lijkt er dus op dat het plukken veel vaker bij de poppen dan bij de mannen voorkomt. Is hier een verklaring voor? Ik voer veel fruit en eivoer en een mengeling parkieten/papegaaienzaad.

Btw: Ons koppel waarvan de pop zich plukt is van 2007/2008. Het betreft een bewezen koppel en heeft na het plukgedrag gewoon weer voor jongen gezorgd.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2016-02-22 - 18:52:57 send message to jaap van de pol

Niet alleen bij Caiques maar ook bijvoorbeeld grijze roodstaarten of ara's vind ik dat er in verhouding meer poppen geplukt zijn. Misschien toch hormonen???


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2016-02-22 - 20:09:31 send message to rajar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben er redelijk van overtuigd dat dit het resultaat is van te eenzijdige en niet genoeg gevarieerde voeding. Een pop en een man hebben niet het zelfde voer nodig op de dezelfde tijd. Als de pop broeds is kan er voor het nest wat veren geplukt worden maar dit gedrag moet stoppen als alle eieren er zijn of de jongen zijn uitgebroed c.q. uitgevlogen. De kale plek zou dan in 6 weken weer bevederd moeten zijn. Als de hormonen die hiervoor verantwoordelijk zijn aangemaakt blijven worden houden ze het pluk gedrag.


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2016-03-10 - 21:23:39 send message to Sam&dave

Dag Rajar,

Ik ben er ook van overtuigd dan een hoop plukgedrag met voeding te maken heb. Toch kan dit niet altijd het geval zijn. Het is gewoon toch te toevallig dat als we het hebben over een geplukte caique het hier bijna altijd om de pop gaat. Ik heb zelf een vermoeden dat het ook een soort van neststress is. Het koppel waarvan de pop zich geplukt heeft maakt iedere keer hun jongen dood of voeren het niet. Het is vreemd. Ik hoop mensen op het forum te ontmoeten die ook wel een te maken hebben gehad of nog steeds te maken hebben met een geplukte caique en ben erg nieuwsgierig naar hun bevindingen!


Matthias Claeys
Website Member
Posts :19

Website Member
2016-03-10 - 22:13:46 send message to Matthias Claeys

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Caiques, grijze roodstaarten, ara's, ... Je moet het niet zover zoeken zelfs. Ik heb ooit een koppel valkparkieten gehad waarvan, inderdaad, de man zijn pop zo hevig begon te plukken tijdens de kweek dat de kop van de pop uiteindelijk zo kaal was dat ze er uit zag als een gier, idem voor de jongen in dat kweekjaar. Na de kweek dit koppel dan wel uit elkaar gehaald, zodat haar pluimen en die van de jongen zonder problemen konden teruggroeien na de rui en een nieuwe man gezocht voor haar. Daar moet je een beetje geluk mee hebben.

Zoals er gezegd wordt, dit kan wel met de voeding te maken hebben.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 174 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede