Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hoelang kan het duren voordat een jong uit het ei is? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : hoelang kan het duren voordat een jong uit het ei is?
ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2016-04-25 - 12:09:57 send message to ineznick

1 van mijn koppels zwartkop caiques heeft 3 jongen en een ei, dat ei was gistermiddag (16.00uur)aangepikt.
Nou ga ik vanmorgen kijken en is het ei nog steeds,wel redelijk open , maar het jong zit nog steeds in het ei. Mijn vraag is: hoelang mag het duren voordat het jong eruit is? Het jong was wel in leven, hij/zij bewoog nog.


roseland
Website Member
Posts :51

Website Member
2016-04-25 - 13:50:54 send message to roseland

48 uur


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-04-25 - 14:00:27 send message to P.Rooth

Kan 48 uur duren en nooit helemaal openpellen om te helpen . wat wel kan is een drupje warmwater geven en/of bovenzijde iets vochtig maken want soms is het vlies wat ingedroogd waardoor het jong veel energie verspeelt en dood kan gaan door uitputting
Succes

Paul


Fredje15
Website Member
Posts :121

Website Member
2016-04-25 - 14:15:38 send message to Fredje15

Gewoon helemaal niets aan doen.
Als je een ei iets vochtig maakt droogt het ei helemaal sneller uit, en wordt het eivlies nog harder.
Als u toch geen geduld zou hebben,zou ik een eggbuddy kopen.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2016-04-25 - 18:49:21 send message to ineznick

Dank jullie wel, ik wacht het gewoon af. Morgenvroeg kijk wel weer eens.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2016-04-26 - 12:14:45 send message to ineznick

Geduld wordt niet beloond hier. vanmorgen gekeken en het ei was wel iets verder open , maar het jong was dood. Jammer, maar wel 3 jongen die het verder wel goed doen. In ieder geval bedankt voor de info.

gr gerben


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-04-26 - 15:43:40 send message to henkdelaat

Als het jong niet op tijd uit het ei kan komen moet je het helpen door het ei rond de luchtkamer een beetje stuk te maken met een pincetje zodat er ruimte komt om uit het ei te komen.

Als je dit voorzichtig doet kan er niets gebeuren.

Als het te lang in het ei blijft dan komt er ontlasting in het ei en stikt het jong.

Heb dit al meermalen meegemaakt en help dan het jong om eruit te komen,je moet echter niet te vroeg beginnen met helpen anders raak je de bloedaders die nog rondom het jong en het eivlies zitten en dan bloed het dood.

Ik wacht altijd totdat ik het jong hoor piepen en dan pas help ik het,dit kan niet in één keer maar met tussenpozen.

Het vocht gehalte verhogen tot 60 á 65 % wil ook wel eens helpen,dit zie je nl als het jong op dezelfde plek probeert om uit het ei te komen dan zit het vast en kan zich niet draaien om het ei rondom uit te pikken.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2016-04-26 - 17:13:44 send message to tropic

Volgens mijn bescheiden mening is een jong dat niet zelfstandig uit het ei kan te zwak, en beslist de natuur dat het beter sterft.
Ga je kunstgrepen uithalen om het jong te helpen, zet je vermoedelijk een zwak jong op de wereld waar in de toekomst niets dan problemen mee voortkomen.
Luchtvochtigheid kan een oorzaak zijn, doch als er drie van de vier jongen uitkippen lijkt me dat het probleem niet.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-04-26 - 17:46:45 send message to henkdelaat

Klopt niet helemaal tropic want het vochtgehalte kan in 1 á 2 dagen snel dalen als de wind naar het Noorden of Oosten draait en er nachtvorst is en dit kan het verschil maken tussen het 3e en 4e jong bij het uitkomen en zeker als er 2 á 3 dagen tussen ligt als de eieren gelegd worden.

Zeker als de vogels buiten gehuisvest zijn waar de wind vrij spel heeft.

Dit zijn oorzaken waar vaak niet aan gedacht wordt maar ik let er zelf wel steeds op als er eieren uit moeten komen in buitenkooien,en zeker bij vogels die niet in water bakken komen zoals Grijzen en Edels.



ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2016-04-26 - 20:05:25 send message to ineznick

bedankt voor de info, het klopt van de ontlasting in het ei. Had het ei verder open gemaakt met een pincet en zag onderin de schaal ontlasting liggen.Ook klopt het dat er 3 dagen tussen het 3de en 4de ei zat. De vogels zitten wel in een voliere met binnen en buitenhok. Het broedblok hangt binnen.Al met al ben ik niet ontevreden van 2 koppels zwartkop caiques 7 jongen. Nou hopen dat ze alle 7 op stok komen .

gr gerben


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-04-26 - 20:23:21 send message to henkdelaat

Oké dus de volgende keer ben je er misschien wel op tijd bij als zoiets zich voordoet.

Hopelijk zijn er meer liefhebbers die iets aan mijn antwoord hebben.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2016-04-26 - 22:16:49 send message to ineznick

Ja zeker, bedankt voor je informatie Henk.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 195 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede