Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > 1 Vandaag: Nederland spil in internationale illegale vogelhandel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : 1 Vandaag: Nederland spil in internationale illegale vogelhandel
Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2016-05-07 - 16:05:10

Nederland vormt een spilfunctie in de illegale internationale handel in exotische vogels. Duizenden vogels worden onder de tafel verkocht voor soms vele duizenden euro’s per stuk aan particulieren, maar ook aan kleine dierentuinen in de wereld die het niet zo nauw nemen met de regelgeving.

EenVandaag bezoekt een van de grootste vogelbeurzen van Europa. Van heinde en verre komen ze naar Nederland om exotische vogels te kopen.

De vogels die verhandeld worden zijn vaak gekweekt in doorgaans slechts omstandigheden bij mensen thuis. Goedkoop zijn de dieren niet, exotische vogels kosten per stuk veel, heel veel geld.

Stichting Papegaai startte een petitie om vogelmarkten in Nederland te verbieden.
In EenVandaag ook een reactie van Eduard Opperman, inspecteur van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID).

Bron: http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/66959/nederland_spil_in_internationale_illegale_vogelhandel


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2016-05-07 - 16:20:34

Zo'n mooi weer en dan lees je zo'n onzinverhaal.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2016-05-07 - 19:54:21

Straks op 1 Vandaag! Ik ben benieuwd!


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2016-05-07 - 21:45:33

Nou Rik,
Was het nog wat ? Kan zelf niet kijken , ben nog aan het werk.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2016-05-07 - 22:14:11

Er werd met een verborgen camera op de vogelmarkt in Assen gefilmd. Daar stond een oudere man die een doodzieke blauwvoorhoofd probeerde te verkopen. Deze vogel werd constant in beeld gebracht en de man werd erop aangesproken.

Een paar minuten later was de vogel plotseling 'verdwenen'. De man zei dat hij hem had weggeven omdat hij het gezeur zat was.

Verder werd drs. Jan Hooimeijer in beeld gebracht. De vogelhandel is volgens hem levensgevaarlijk mede dankzij de 'papegaaienziekte'. Zijn argumentatie was overigens goed te volgen.

Het was een redelijk sterkt verhaal. Mede dankzij de onbenullen die het nodig vinden om doodzieke vogels aan te bieden wordt onze hobby zwart gemaakt.

Tot slot werd een nog een onwaarheid verkondigd. Vanuit Nederland zouden veel illegale vogels worden geëxporteerd over de hele wereld tot in Australië aan toe.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2016-05-07 - 23:26:06

Bedankt Rik, zal het straks eens bekijken op uitzending gemist.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2016-05-08 - 09:44:11

Wat een suggestieve onzin.

En de man is geen praktiserend dierenarts meer.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-05-08 - 11:45:24

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Inderdaad weer een aanzienlijk percentage suggestieve zaken, in de categorie "wat we niet (zeker) weten vullen we fijn naar eigen believen in".

De andere kant van het verhaal is het inmiddels toch wel klassieke gegeven dat zieke of anderszins in negatieve zin opvallende dieren niet op een markt en of show thuis horen.
Zolang dat gebeurt en daar te weinig tegen wordt gedaan blijf je dit soort negatieve publiciteit uiteraard houden.
In een tijd dat het houden van exotische dieren zwaar onder druk is komen te staan moet hier veel en veel strenger toezicht op worden gehouden en uiteraard ook meteen de bijbehorende actie worden genomen.

50% kaalgeplukte Chinese dwergkwartels in de verkoopklasse van nota bene ons aller Bondsshow, beste mensen zoiets kan echt niet!

In het land waarschuw ik veelvuldig voor dit soort zaken (het gaat tenslotte ook om mijn hobby!)

Voor wat betreft illegale activiteiten kunnen we kort zijn, dat gebeurt in alle mogelijk sectoren (zie het dagelijkse nieuws) en zo kan het niet uitblijven dat er in de dieren/vogelhandel ook zeker het een en ander plaats vindt.
De mate waarin dat gebeurt en de rol van Nederland in deze is echter zeer suggestief en uitsluitend hard te maken met onomstotelijke bewijzen.
Die heb ik niet voorbij zien komen.

Anderzijds moeten we ook vaststellen dat Nederland Juridisch gezien een Eldorado mag heten voor criminele activiteiten.
Doorgaans lachwekkende straffen, die vervolgens ook nog eens hooguit voor 2/3 deel daadwerkelijk worden uitgevoerd, tal van faciliteiten in penitentiaire instellingen die elders in de wereld zeldzaam zijn. (wat te denken van de recente ophef over tablets voor gedetineerden) en tenslotte nog in algemene zin de relatief hoge mate van vrijheid in NL.

Dergelijke uitnodigende omstandigheden trekken criminelen uit de hele wereld aan . . . en dat is dus wel aangetoond in een TV reportage. (ergens vorig jaar naar ik meen) Die klanten bevestigen (weliswaar onherkenbaar voor de camera) uitgebreid waarom ze zo graag naar Nederland komen.

Voor de goede orde zou het de programmamakers sieren om even ietwat duidelijker onderscheid te maken tussen voornoemde categorie en de gemiddelde liefhebber die wat vogeltjes houdt!

Maar we weten inmiddels al een paar jaar met welk een fanatisme (zelfs extremisme) wij te maken hebben als het gaat om de lobbypartijen die van nature zo ongeveer overal tegen zijn.

Juist door die fanatieke gedrevenheid maken ze dat zij zelf in toenemende mate ongeloofwaardig over gaan komen.

#


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-05-08 - 11:49:07

@ Rik,
Tot slot werd een nog een onwaarheid verkondigd. Vanuit Nederland zouden veel illegale vogels worden geëxporteerd over de hele wereld tot in Australië aan toe.

Rik dit is geen onwaarheid en wel om de volgende redenen.

Elke vogel die vanuit Nederland geexporteerd wordt zonder vaste ring om is een illegale vogel omdat de herkomst niet is vast te stellen.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-05-08 - 12:02:15



en omgekeerd:

omdat de hoogste instantie, het Europese hof, het eerder opgelegde importverbod door de Europese commissie heeft 'over ruled' is er, in tegenstelling tot wat lobbypartijen de media maar wat graag wil doen geloven, niet per definitie sprake van illegale importen!!!


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2016-05-08 - 14:34:48

Oké...duidelijk! Bedankt voor jullie toelichting!


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-05-08 - 15:30:38

Die idioot met verborgen camera is ook op Facebook gesignaleerd en betreft voormalig dierenarts die aan de vogelmarkt van Meppel verbonden was die wil nu vogelmarkten verbieden waar hij eerst aan verdiende en is vermomd gelijk Alberto Stegeman dat deed in Undercover op SBS 6 was maar goed ook aangezien er in het verleden velen met hem wilden afrekenen op de markt . Nederland zal best illegaal bezig zijn gelijk in ieder land als er maar flink aan verdient kan worden of het dan om vrolijkmakende plantjes gaat of andere smokkelpraktijken staan de criminelen vooraan Maar de markten in een kwaad daglicht willen zetten om een enkele uitwas ben je dan ff fijn bezig

Paul


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-05-08 - 18:54:44

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Nog even een reactie mijnerzijds ten aanzien van de risico's van zoönosen, zoals in dit geval met name de papegaaienziekte werd genoemd.

In de eerste plaats denk ik dat die risico's minimaal zijn, gezien het beperkt aantal voorkomende gevallen in Nederland.

In geval die risico's zo groot zouden zijn als men wil doen voorkomen dan was er in de decennia dat er volop werd geïmporteerd vanuit risicolanden vast wel vaker een uitbraak geweest.

Op dit punt zou ik de betreffende cijfers uit de periode (50's t/m 80's) graag eens onder ogen krijgen.


en dan nog even dit:

xxxxx

#

"Niet relevante passage verwijderd"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-05-08 - 19:56:04

Je hebt 100% gelijk Rupicola.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2016-05-08 - 20:20:36

hELEMAAL MET JE EENS RUPICOLA!!!

Als je een goed programma wil maken , moeten ze het ook van een andere kant laten zien! Laat ze hier maar komen om te filmen hoe ik mijn vogels houd!
Hier word ik echt niet goed van, blijkt wel weer wie de macht heeft daar bij de omroepen! En dan maar een grote mond over Turkije! Hier is ook geen persvrijheid, dat blijkt wel weer uit deze aflevering!!!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-05-09 - 12:32:44

nog een opvallend leermoment:

In het zgn. 'smoelenboek' op de site van deze stichting papegaai zijn een aantal interessante gegevens te vinden.

In de eerste plaats hebben/houden zij allen zelf ook papegaaiachtigen, waarmee een sterke bijsmaak ontstaat `a la "niemand doet het goed, behalve de eigen uitverkorenen!"


Daarnaast zie ik dat diverse betrokkenen slechts een papegaai houden, solitair dus.

In het kader van de meervoudig wetenschappelijk aangetoonde en bovendien ook Internationaal geaccepteerde status van papegaaien, als zijnde relatief hoog ontwikkelde- en tevens uitermate sociale levensvormen, kunnen we over die wijze van houden nog wel een paar woorden wisselen, lijkt mij.

Pot verwijt de spreekwoordelijke ketel.


Verder vond ik nog een interessant passage over het feit dat meneer Hooimeijer als (vogel)dierenarts jarenlang zelf de veterinaire inspectie heeft uitgevoerd op minstens een grote NL vogelmarkt, voor die taak steeds duurder werd en met modder is gaan gooien vanaf het moment dat hij werd vervangen door een iets redelijker betaalbare collega.




Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede