Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Groenvleugel koning Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Groenvleugel koning
KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2016-05-30 - 19:58:33 send message to KeesdeJongh

Beste hobygenoten,
Enkele dagen geleden is bij 1 van mijn koppels Groenvleugel koningsparkieten 1 jong uitgevlogen ( het nest bestond ook maar uit 1 jong, jammer maar het kan niet altijd feest zijn denk ik maar). De pop uit dit koppel heeft de gewoonte bij koud weer bij haar jongen op het nest te blijven, de man voert de pop dan op het nest.
Tot zover niks geks, maar het viel mij wel op dat ondanks dat het jong was uitgevlogen dat de pop al snel weer terug in het nest ging en ik had ook al het vermoede dat ze weer opnieuw zou gaan beginnen. Omdat de pop vandaag even van het nest ging terwijl ik de vogels aan het voeren was keek ik even in het blok en ik zag dat er inderdaad eieren in het blok lagen.
Ik heb ze ook maar meteen geschouwd en tot mijn verassing waren ze niet alleen alle 3 bevrucht maar ze moeten zelfs over enkele dagen al uitkomen.
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt bij Koningen en zo ja ging dit goed? Ik kan immers het jong van de 1e ronde nog niet weghalen omdat het lang nog niet zelfstandig is.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2016-05-31 - 19:15:38 send message to KeesdeJongh

Inmiddels van een vogelkennis de geruststelling gekregen dat hij dit ook al een paar keer heeft mee gemaakt. Zowel bij de Australische Koningsparkieten als bij de Groenvleugel koningen, bij hem leverde dit geen problemen op, zowel de oudste jongen als de jongste zijn zonder problemen groot gebracht.
Dan moet ik er ook maar vanuit gaan dat dit goed gaat aflopen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2016-05-31 - 20:59:24 send message to Karel

Er is idd wel een verklaring voor dat dit vaak goed gaat, zeker als de nesten erg dicht achter elkaar zitten in tijd.
De ouders zien in zo'n geval de nieuwe jongen en het oude jong samen als 1 nest jongen. Het leeftijdsverschil zien de ouders vaak niet.

In de kweek met roofvogels wordt deze eigenschap zelfs speciaal "gebruikt" om 2 nestje natuurbroed van een ouderpaar te verkrijgen, wat in de natuur zelden of nooit voorkomt.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2016-05-31 - 22:19:43 send message to KeesdeJongh

Elke soort is toch weer anders zie je ook nu weer, bij Rosella's of Barnards of aanverwante soorten gaat dit heel vaak niet goed.
Als daarbij de jongen van het eerste nest zijn uitgevlogen en de ouders willen opnieuw beginnen dan kun je de jongen uit het eerste nest maar beter zo snel mogelijk uitvangen. Zeker de jonge mannen lopen het risico door hun vader te worden nagejaagd en soms zelfs te worden gedood weet ik helaas uit ervaring.
Nou zijn mijn jonge Barnards meestal al wel zelfstandig voordat ze eventueel weer aan een volgende ronde willen beginnen en dan speelt dit probleem ook niet.





Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 197 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede