Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Himbergen Code 8, Papegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Himbergen Code 8, Papegaaien
Dorian
Website Member
Posts :60

Website Member
2016-08-10 - 13:39:39 send message to Dorian

Welke ervaringen hebben jullie met deze zadenmengeling?

Iemand een idee welke zaden er in deze mengeling zitten en in welk percentage dan?


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-08-10 - 14:11:55 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Even in het forum zoeken daar staat veel informatie over van Himbergen zaad.


Dorian
Website Member
Posts :60

Website Member
2016-08-11 - 00:38:59 send message to Dorian

Dat klopt Henk maar de samenstelling? Of is die topsecret voor Himbergen only?
Ik weet 30% zonnepitten, maar voor de rest wat er in zit? Waarschijnlijk de gebruikelijke zaden maar ik vroeg me enkel af in welke hoeveelheden. Puur uit interesse.
Want ik heb al veel goeds gelezen over Himbergen zaden waardoor ik ze zeker wil proberen. Hier in West-Vlaanderen niet te vinden, ik moet er voor naar Oost-Vlaanderen of verder (van mijn woonplaats uit gezien dan).
Ik heb alleen geen zin om een kilo uit te wegen en alle zaden er uit te pietsen.....
Daarom mijn vraag naar de percentages van de zaden in de code 8.


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2016-08-11 - 14:23:56 send message to Sam&dave

Heb ervaring met code 8 van Himbergen. Zitten erg veel zonnepitten in. Meer dan je lief is. Toch is de prijs/kwaliteit verhouding prima. Ik meng nu code 8 met grote parkietenzaad van Himbergen op verhouding 1/1. Dat bevalt mij veel beter. Zie nu dat de vogels veel meer andere zaden nuttigen en zich niet volvreten met alleen zonnepitten.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2016-08-11 - 14:34:10 send message to wiechmann

waarom de hoeveelheid per soort niet op de zak sta is heel eenvoudig .er alles ga in 1 groot mengmachine en dan word het afgezakt en dan heb je nooit dat in ieder zak exact de zelfde hoeveelheid gewicht van ieder zaad soort zit totaal gewicht klopt wel .
en dit is bij ieder merk hetzelfde probleem .


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-08-11 - 18:25:55 send message to henkdelaat

Ik meng van Himbergen 20 kg met Slaats Premium Prestige 15 kg omdat daar gedroogd fruit inzit en wat meer zaad voor mijn kaketoes.

Ook mijn Edels,Grijzen,Amazones, eten het bijna allemaal op.


Dorian
Website Member
Posts :60

Website Member
2016-08-17 - 01:32:29 send message to Dorian

Bij mij gaat het om Poicephalussen, dus ook wat mengen? AL zijn er nog die 30% zonnepitten voor Afrikanen een must vinden, bv Aviseed


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-08-17 - 16:30:08 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bij zulke vogels kan je beter het papegaaienzaad mengen met een goed parkietenzaad grof zonder zonnepitten.

Ligt ook aan de huisvesting als deze groot genoeg is dat ze goed kunnen vliegen is 30% zonnepitten geen bezwaar,als ze in een kweekkooi zitten dan wel.


Dorian
Website Member
Posts :60

Website Member
2016-08-21 - 00:22:13 send message to Dorian

huisvesting is: buitenvluchtje van 2 meter lang, 1 meter breed en 2 meter hoog, binnenhok waar nestkast hangt van 1 x 1 x 1.8 meter.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-08-21 - 15:27:56 send message to P.Rooth

Voor welk soort vogel Dorian ?


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2016-08-21 - 17:28:21 send message to kamervoliere

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik heb nu voor het eerst een 20 kilo himbergen grooteparkietenzaad op maar zaten vrijwel geen zonnepitten in,dus stap weer over naar kona korn valkparkietenzaad.himbergen neophemazaad vind ik wel weer beter als beyers bv maar himbergen is wel een goeie kwaliteit zaad net als beyers(daily nature)


Dorian
Website Member
Posts :60

Website Member
2016-08-21 - 23:56:23 send message to Dorian

@ P. Rooth: het gaat om de kleinere Poicephalussen, meyer, ruppel, bonte boer, roodbuiken


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-08-23 - 22:12:25 send message to P.Rooth

Dan zou ik geen papagaaienvoer zo verstrekken mengen met grote parkietenzaad ligt voor de hand . Meyers mogen ook graag trosgierst ( bij mij dan ) verstrek dat in stukjes geknipt van 5 cm ongeveer .


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2016-09-08 - 13:44:41 send message to Sam&dave

HIMBERGEN PAPEGAAIEN EN KAKETOES

Basismengeling voor ara's, kaketoes, grijze roodstaarten, amazones etc.

Inhoud: 20 kg

De van Himbergen zaadmengeling voor papegaaien en kaketoes (code 8) bevat geen mais, gerst, milocorn of pinda's.

Ze bestaat uit zaden, die door papegaaien worden opgenomen, ene goede voedingswaarde hebben en het risico van mogelijke schimmeltoxinen, zoals in pinda's uitsluit.

Deze zaadmengeling (code 8) moet dagelijks in gecontroleerde hoeveelheid worden verstrekt.

Voederproeven bij verschillende soorten papegaaien en kaketoes hebben aangetoond, dat op deze wijze meer dan 90% van de Himbergen-zaadmengeling code 8 wordt opgenomen.

Vetrijke zaden, zoals zonnepitten, cedernoten en hennep hebben de voorkeur.

D.w.z. wanneer niet in gecontroleerde hoeveelheid voer wordt verstrekt, de vogels alleen deze zaadsoorten opnemen en dus toch eenzijdig gevoed zijn.

Om een verantwoorde voedselopname te verkrijgen, moeten de papegaaien de zaadmengeling opnemen zoals hij is samengesteld.

Tijdens kweek- en ruitijd moet eenvierde deel van het dagrantsoen bestaan uit zachtvoer.

In de rusttijd is het 2 a 3 maal per week verstrekken van zachtvoer voldoende.

Hierin moeten alle noodzakelijke vitaminen, massa- en sporenelementen en voldoende hoogwaardig dierlijk eiwit aanwezig zijn.

Ofschoon papegaaien en kaketoes naar verhouding relatief weinig drinken, moet elke dag vers drinkwater worden verstrekt.

Himbergen Zaadmengsels hebben een constante samenstelling en worden nooit naar prijs gemengd!


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-09-08 - 14:08:58 send message to henkdelaat

sam&dave,

Klopt 100% wat je schrijft,voer al 35 jaar van Himbergen maar de laatste tijd meng ik dit
omdat er te weinig klein zaad in zit.

En mijn Rosé kaketoes en pionussen te vet werden.

Van Himbergen zaad is wel goed voor grote kaketoes.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2016-09-08 - 18:45:13 send message to rajar


Ze bestaat uit zaden, die door papegaaien worden opgenomen, ene goede voedingswaarde hebben en het risico van mogelijke schimmeltoxinen, zoals in pinda's uitsluit.


Deze tekst is echt lachen.
Afla toxine komt voor op alle zaden.


Wat een geklets. voor je dit beweert moet je weten hoe oud de zaden zijn anders kan je niets zeggen over voeding waarde. Je komt pas te weten of zaad voedingswaarde heeft door het te laten kiemen.
En bet risico op afla toxinen is nooit uit te sluiten. Als het zaad iets vochtig is geweest kan het al beschimmeld zijn en afla toxine gevormd hebben.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 268 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede