Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Honderden 'halsbandparkieten' in Dusseldorf Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Honderden 'halsbandparkieten' in Dusseldorf
Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2016-11-07 - 12:30:38 send message to Sam&dave

Ik liep zaterdagavond tegen schemer op de Konigsallee in Dusseldorf. Ik werd daar verrast door zwermen (naar ik meen) groene halsbandparkieten. Ik zag in ieder geval hele zwermen met hun typische geluid voorbij vliegen maar op takken boven mij zitten. Omdat het als behoorlijk donker was kon ik ze niet meer op de foto krijgen. Ik was echt verbaast over de hoeveelheid van deze vogels. Blijkbaar gaat het voorplanten in de natuur hun goed af. Wilde dit even met jullie delen.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2016-11-07 - 20:27:29 send message to Antonia

Als je met schemer op bepaalde plekken in Nederland loopt zie je hetzelfde wink ;)
Ze doen het idd erg goed, hebben ook weinig of zelfs geen natuurlijke vijanden..


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2016-11-07 - 21:06:28 send message to Daniel

Hier in Brussel zijn er ondertussen 20.000 en enkele erg grote kolonies. Toch worden ze gepakt door slechtvalken en haviken, maar van deze zijn er zo weinig in de stad dat de populatie toch groeit. In gebieden met meer roofvogels is het ook lastiger voor ze om zich te vestigen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-11-09 - 15:26:31 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

deze Aziatische soort beschikt over een hoog aanpassingsvermogen en komt tegenwoordig bijna overal ter wereld voor. Het 'probleem' of liever gezegd 'verschijnsel' is derhalve niet uniek voor Europa!
Naast hooguit voedselcompetitie is vooralsnog niet geheel duidelijk (aantoonbaar) hoe het zit met de factor schadelijk voor de inheemse natuur.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2016-11-09 - 15:30:57 send message to P.Rooth

Spechten zijn niet blij als er een halsband zijn/haar nest inpikken die hebben wel degelijk problemen


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2016-11-09 - 23:06:17 send message to parrotmaniak

wat ik mij afvraag is waar die 20000 halsbanden nestelen in Brussel ?
ik neem aan dat er geen 5-7000 spechtennesten zijn in de stad


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-11-09 - 23:13:22 send message to rupicola

Quote: Spechten zijn niet blij als er een halsband zijn/haar nest inpikken die hebben wel degelijk problemen


Hoe spechten daadwerkelijk over de aanwezigheid van halsbandparkieten denken is bijzonder lastig te duiden, dus of ze er wel of niet blij mee zijn zou ik geen waardering durven geven.

Feit is de beide soorten in hetzelfde gebied kunnen voorkomen en daar ook tot voortplanting komen. Spechten hebben derhalve -althans niet aantoonbaar- te lijden van deze parkieten.
Vooralsnog is de boomklever de enige inheemse soort die daadwerkelijk uitwijkt, klaarblijkelijk als gevolg van aanwezigheid van halsbandparkieten in een bepaald gebied.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-11-09 - 23:15:01 send message to rupicola

aanvulling: vergis u vooral ook niet in de territoriale capaciteiten van spechten!
Wat dat betreft zijn ze behoorlijk aan de parkieten gewaagd.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-11-09 - 23:20:39 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Halsbandparkieten zijn niet afhankelijk van spechtennesten, dat is een onjuiste aanname.
Spechten maken meerdere gaten en/of holtes in bomen die deels door de parkieten kunnen worden benut. Dat hoeft en gaat niet perse te koste van die spechten.

Maar, deze parkieten hebben gewoon een hoog aanpassingsvermogen en ze kunnen dan ook heel goed zelf nestholtes maken.
Daarnaast benutten ze ook andere holtes of nissen, bijvoorbeeld in gebouwen.


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2016-11-10 - 16:34:45 send message to jeffke kweker

halsbandparkieten maken ook wel zelf een gat in een boom knagen ze



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 157 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede