Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Opsporen van besmettelijke virussen en aanverwante. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Opsporen van besmettelijke virussen en aanverwante.
Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-20 - 06:56:08 send message to Jacqueline


shocked 8O

Ben toch wel geschrokken van bepaalde vormen virussen die ons vogel bestand binnen de avicultuur bedreigen.
Maar meer nog, dat er mogelijkheden zijn om dit te verbloemen of beter gezegd die de symptonen van een besmette vogel niet laten zien.
Dit word de grootste killer in mijn ogen van onze avicultuur.
De opsporings methode voor spiermaag onsteking bij levende vogels staat werkelijk nog in de kinderschoenen, afgezien van de koste wat dat met zich meebrengt om dit te laten doen als voorzorgsmaatregel.
Word het haast een onbetaalbare vogel.
De enige indicatie die de vogel verraad dat hij besmet is, zijn uitwerpselen, wel/geen zaad daarin zijn voor een leek de symptonen te onderkennen op een vrij eenvoudige manier die niks kost.
Maar wat als deze op pellets staat, daar schijn je dus dergelijke vogels mee in leven te kunnen houden, gezien het feit dat er toch voedsel afgifte plaats vind, doordat de spiermaag nagenoeg geen functie heeft met dit voer.
Koppel daar aan de vraag, wat hou ik in leven, wat als dergelijke vogels of baby's van deze groep in de handel terecht komen.
Vele papegaaien en ara's overleven met gemak de mens, dus een kans dat ze ooit terecht komen in de handel is helemaal niet onaannemelijk.
Waar gaat dit naar toe.?
Gaan we als kwekers met een grote boog om iedere pellet etende vogel heen, onder het mom,je weet maar nooit.
Zou een meldingsplicht iets kunnen zijn, zeker als dierenarts die met dergelijke problematiek te maken krijgt.
Aanscherping van de wet, jij verkoopt mij een besmette papegaai, ik verlies mijn bestand, jij draait voor alle kosten en verlies op.
Zijn zomaar een paar voorbeelden/gedachte wat is de mening van U alle hierin.

sad :(
Peter.



jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2004-12-20 - 08:16:10 send message to jani

Kliermaagontsteking kan heel moeilijk medich opgespoord worden heb ik begrepen, hoe wil je dan iemand verandwoordelijk stellen mocht die zijn vogels de jouwe besmetten door aankoop?
Denk enkel dat je de kans opbesmettingen kan terug dringen door verbieden van samenkomst op vogelmarkten en tentoonstellingen.
Ook mischien zoals u aanhaald een meldings plicht door dierenartsen,labo's en een vernietigingwet van de hele groep op dezelfde adres
want 1 dier uit de kollektie vernietigen zal mijn insziens niets veranderen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-20 - 08:49:29 send message to Jacqueline


Jani.

Opsporen schijnt mogelijk te zijn maar de kosten die daar mee gepaard gaan, staan nog niet in verhouding met de gangbare prijzen van de duurdere soorten.
Net zoals er een meldingsplicht bestaat, dat je houder/kweker bent van papegaaien en aanverwante soorten aan de gemeentelijke instantie's, ook als je een uitbraak hebt van papegaaien ziekte dien je het gemeentelijk bestuurs orgaan op de hoogte te stellen, dit inverband met te nemen maatregelen ten aanzien van verspreiding en het voorkomen van besmetting van de bevolking, quarantine komt hier dan om de hoek kijken.
Vele zijn van dit gegeven niet op de hoogte maar mocht er besmetting van een buurman/vrouw/kind plaatst vinden vanuit jouw bestand, zonder dat je aan de meldingsplicht hebt voldaan.
Dan zal er een aardig rekeningetje op de deurmat terecht komen.
Let wel, ik leef met ieder die deze problemen heeft, met mijn hele vogelhart mee.
Maar als kwekers zijn we voor sterke jonge,vrij van ziekte's/raszuiver en vul maar in.
Dan is het toch een kromme gedachte dat je ten koste van heel veel risico vogels die in aanraking zijn geweest voor langere tijd met besmettelijke virus/sen, gaat helpen om te overleven, met alle gevolgen van dien.
Voorlopig zijn er geen medicijnen/entstoffen te verkrijgen om de kwekers behulpzaam te zijn om dergelijke problemen het hoofd te bieden, dan rest in het belang van de algehele avicultuur, toch maar een oplossingsad :(.

Peter.


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-20 - 09:51:08 send message to parkietenpeter

quote
Net zoals er een meldingsplicht bestaat, dat je houder/kweker bent van papegaaien en aanverwante soorten aan de gemeentelijke instantie's


Is dat zo? Wist ik ook niet. Waar kan ik die regels uit halen, welke afdeling van de gemeente bedoel ik dan, milieuzaken?

- Een meldingsplicht is denk ik moeilijk te verwezenlijken. Buiten het feit dat er in de humane medische wereld met meldingsplichten soms fout wordt omgegaan (wellicht zelfs gefraudeert), zal dat bij diern ook wel moeilijk te controleren zijn. En wie moet/kan dit controleren?

Groetjes
wink ;) Peter


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-20 - 10:25:29 send message to Jacqueline

happy :)

Even langst het Gemeentehuis of een belletje.
En vragen of dit in de gemeentelijke verordeningen is opgenomen.
Geen bevredigend antwoord dan even contact leggen met GGD.

wink ;)
Peter.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-20 - 10:35:06 send message to Hawkeye_nl

Ik heb gelijk gebeld met de gemeente Deventer (hier woon ik) en die meld dat een dergelijke meldplicht niet bestaat. Ook de GGD hier heeft hier nooit over gehoort. Het kan dus per gemeente verschillen begrijp ik.

Erwin


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-20 - 10:51:26 send message to Jacqueline

happy :)

Ik weet niet beter of dit is landelijk geregeld, in samenspraak/overleg met gemeente's.
Wie wat opneemt in verordeningen is mij niet bekend.
Ik meen dat het onder geschoven is in het vakje besmettelijke tropische ziekte's, tuberculose en al dat soort overdraagbare ziekte's.
Raar dat de GGD daar geen bevestigend antwoord op geeft.

wink ;)
Peter.


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-20 - 11:47:03 send message to parkietenpeter

Hier blijkt dan natuurlijk weer uit dat in Nederland niemand iets en iedereen alles weet.

Op overheidsniveau bedoel ik dan.

Het wordt tijd dat de overheid eens experts raadpleegt.
Niets voor ons?laugh :D

wink ;) Peter


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-21 - 06:59:16 send message to Jacqueline

angry

Dat het erg was daar ben ik ondertussen al wel achter, maar dit kreeg ik toegestuurd door een verontruste gedupeerde liefhebber.

Heb ondertussen ook contact gelegd met dierenartsen,afdeling vogels Utrecht.
Met een prangende vraag, wat is er van waar dat vogels met kliermaagdilatatie in leven gehouden kunnen worden met een dieet van pellets.
Tot op heden nog geen antwoord.
Hoe zou dat toch komen, word er misschien iets te hard aan de boom van commercie geschud.
Kijk en huiver op deze site.

http://www.antonkorf.com/paco1.htmlsad :(

Is er dan geen animo onder de rechtgeaarde vogelliefhebbers/kwekers om deze problematiek te trachten een halt toe te roepen.
Waar zijn nu al die clubs die het allemaal zo mooi voor spiegelen, laten we de handen ineen slaan, en opkomen voor onze avicultuur.

sad :(
Peter.


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2004-12-21 - 08:18:32 send message to jani

Zou het soms niet verstandig zijn moesten alle vogelverenigingen (zowel papegaaien als exoten)
aan ieder lid een bijdrage van 5 tot 10€ aanrekenen voor onderzoek naar vogelziekten gecentraliseerd op een plaats (en niet op 10plaatsen een beetje)
Ik weet dat vele verenigingen bang zijn leden te verliezen door een hogere bijdrage maar willen er nog vogelliefhebbers zijn binnen 20jaar lijkt mij dit nu noodzakelijk.
Dit zou eventueel grensoverschreidend kunnen zijn
bv.op europees niveau.
Vind dat de vogelverenigingen daar eens werk zouden moeten van maken ook in het belang van de vereniggingen zelf.Als men dit kon realiseren op europees vlak lijkt het mij toch mogelijk dat er centen zullen zijn om een gedegen onderzoek teverwezelijken en om met oplossingen te komen voor verschillende ziektes en virussen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-21 - 12:17:57 send message to Jacqueline

happy :)

Wat te denken van een speciaalclub waar de leden zich verplichten om controle uit te laten voeren voor zover het het traceerbare virussen betreft.
Dit om de drie maanden, om zo tot een keurmerk te komen.
Is maar een idee, denk dat het goed uitgewerkt best wel een kans van slagen heeft.
Zie wat er met de hondenfokkerij is gebeurt, was ook een allegaartje, er liepen op een gegeven moment meer kromme honden ( lichamelijk/geestelijk ) rond dan raszuivere gezonde honden en zie nu is toch al stukken beter.

wink ;)
Peter.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-21 - 12:29:42 send message to oranjekuif

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

user wiped their message


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-21 - 12:44:17 send message to Jacqueline

happy :)

Oranjekuif.

Begrijpelijk wat je zegt, dat het allemaal heel moeilijk ligt en er nog geen/onvoldoende middelen zijn om virussen te traceren.
Maar waarom vind je in een land als Amerika deze wetenschap dan wel, zelfs entstoffen zijn daar op voorraad.
Wat moet er eerst hier gebeuren voordat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren.
Moet het gaan zoals op de gevaarlijke kruispunten in het verkeer, eerst een x aantal dodelijke slachtoffers voordat er verandering komt.
Moet dan eerst 3 kwart of meer besmet zijn voordat er actie komt.
Zie wat de site eigenaar allemaal al heeft aangeschreven/gemaild, staat als een roepende in de woestijn ALLEEN.

wink ;)
Peter.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-21 - 12:49:31 send message to Hawkeye_nl

De verantwoordelijkheid in deze ligt natuurlijk bij verschillende instanties. De eerst verantwoordelijke is de eigenaar van een dier. Je behoort als eigenaar je dier goed te verzorgen. Persoonlijk ben ik van mening dat je als eigenaar een plicht zou moeten hebben om je dieren jaarlijks te laten testen! Daarnaast ligt er een stuk bij deoverheid. Deze dient namelijk zorg te dragen voor voldoende middelen om dergelijke testen beter en goedkoper uit te voeren. De derde is de verantwoordelijkheid van verenigingen, deze dient zorg te dragen voor voorlichting en hulp. De laatste is volgens mij bij de dierenwinkels en handelaren. Deze zouden de plicht moeten hebben om in eigen huis alles getest te hebben. Daarnaast ligt ook hier een stuk verantwoordelijkheid wat betreft voorlichting.

Kortom, we kunnen er wel wat aan doen maar dan alleen als we allemaal samen werken!

Erwin


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2004-12-21 - 15:09:19 send message to jani

Jaarlijks uw vogels laten testen is denk ik voor veel liefhebbers niet haalbaar.
Ik heb onlangs nog 2 dieren op snavel en veerrot laten testen(nieuwe aankoop) dat koste mij toch
50€ per vogel stel u voor dat u 10vogels hebt is de rekening snel gemaakt(en dit was enkel op snavel en veerrot).
Wat betreft handelaars kan ik mij dit ook niet inbeelden dat zij een vogeltje van 10€ gaan laten testen(zelfs geen liefhebbers).
Vind het hier een verantwoordelijkheid is van de vogelclubs zij zouden veel meer samen moeten werken en eventuele entstoffen als die bestaan tegen een aanvaarbare prijs aantebieden aan hun leden (een aankoop van grote hoeveelheid is steeds goedkoper en is enkel mogelijk door samen werking) en zo kunnen zij enkel diegene die inenten toegang geven tot vraag en aanbodpagina's.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-21 - 15:20:17 send message to Hawkeye_nl

Jani,
Ik betaal bij de vogelarts 72 Euro voor het compleet pakket. Dat wil zeggen, geslachtsbepaling, PBFD, Polyoma en Chlamydia.

Is het niet heel erg gemakkelijk om de verantwoordelijkheid te leggen bij de vereniging alleen? Wij willen toch allemaal vogels hebben en houden? Ik denk dat het duurder wordt op de lange termijn als we niets doen als dan dat we onze vogels allemaal laten testen.

Erwin



Pagina : 1 2 3 4 5 6
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 263 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede