Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Verdwenen soorten uit de vogelcollecties Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Verdwenen soorten uit de vogelcollecties
Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-02-17 - 12:43:15 send message to Picolet

Jaren geleden kweekte ik met veschillende soorten hangparkieten, nu zijn er alleen nog maar blauwgkroontjes en het lente papegaaitje wat gehouden wordt.
De Philipijnse hangparkiet was mijn favoriet, helaas verdwenen, onderstaande link heeft een filmpje in het wild van deze mooie soort.
De http://www.hbw.com/ibc/species/philippine-hanging-parrot-loriculus-philippensis

De rede van het verdwijnen is waarschijnlijk gelegen in het feit dat ze vatbaar zijn voor salmonella en flagelaten, en is een besmetting een feit er dan veel vogels in een collectie verloren gaan.

Zijn er bij een kweker veel vogels aanwezig van deze soort en het gaat fout dan is het desastreus voor het bestand en sterven de vogels door te weinig bloedlijnen uit, jammer.

Ruud





Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-02-19 - 12:53:59 send message to Picolet

Een andere hangparkiet die ook helaas verdwenen is uit de collecties is de Celebes of de Sulawesie hangparkiet Loriculus stigmatiseren.

Bij meerdere kwekers was deze aanwezig en werd ook regelmatig gekweekt, helaas geen kans gekregen om deze soort aan te schaffen.

Onderstaand filmpje laat een mannetje zien, prachtige beelden en jammer dat deze soort uit de collecties is verdwenen.

https://youtu.be/TjrBlm7WP-Q

Groeten Ruud




Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2017-02-19 - 13:03:34 send message to Daniel

Een paar jaar geleden verschenen er ineens L. Pussilus op de markt. Ondertussen zijn er maar een paar vogels over. Het blijkt toch een lastige groep. Jammer wanthet zijn prachtige vogels.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-02-19 - 23:17:58 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hierbij nog een filmpje van een mannetje op kleur van De Phillipijnse hangparkiet, de nominaat, de man heeft een oranje vlek op de borst.

Op de phillipijnen zijn dit populaire kooivogels.

https://youtu.be/PKyb-vHGFUs

https://youtu.be/7Z3MpQJsXNE


Groeten ruud


hookbill
Website Member
Posts :108

Website Member
2017-02-20 - 10:55:23 send message to hookbill

Denk dat hangparkieten te vaak in te vochtige binnenhokken worden gehouden. Meer buitenvolieres zou ze robuuster en beter bestand tegen schimmels maken.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-02-21 - 12:14:48 send message to Picolet

De Mitchell lori is niet alleen in de collecties bijna verdwenen maar ook in de vrije natuur, hij kwam voor op de eilanden Bali en Lombok.
Bij de inheemse bevolking was deze soort een populaire huiskamervogel, door slechte voeding waren deze vogels geen lang leven beschoren, werden snel weer vervangen.
Door de internationale vogelhandel verdwenen er snel nog meer vogels en is nu geen vogel meer in het wild te vinden ondanks reddingspogingen om de laatste vogels te beschermen. Bovendien is de forsten lori die er veel op lijkt als vervanging voor de huiskamer door de plaatselijke bevolking geďntroduceerd op het eiland en ontsnapte exemplaren hebben zich vermeng met de laatste mitchells.

Ook in de collecties hebben zich forsten lori vermengd met de mitchells, dus ook deze soort, de zuivere zal nog zeer weinig of niet meer gehouden worden en dus hoe treurig ook eigenlijk geruisloos is uitgestorven.

Onderstaande link een foto en info over deze mooie middelgrote lori
http://www.zgap.de/index.php/voegel/98-projekte/voegel/173-2-trichoglossus-mitchelli.htmlhttp://www.zgap.de/index.php/voegel/98-projekte/voegel/173-2-trichoglossus-mitchelli.html

Groeten ruud


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2017-02-21 - 13:14:03 send message to Daniel

Niet helemaal correct Ruud, de mitchell's lori wordt nog wel degelijk gehouden en een aantal kwekers hebben veel losse vogels en paren opgekocht om zo de lijnen beter te kunnen coordineren. Dus ja de soort is niet wijdverspreid, maar ik zie deze soort ook niet op korte termijn uit de avicultuur verdwijnen.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-02-21 - 15:28:23 send message to Picolet

Klopt, dat heb ik ookvermeld, echter veel lijnen zijn vermengd met de forsten lori.

De forsten lijkt er veel op, in de meeste boeken zelfs in het boek over lori's door Rosmary Low staat bij de Mitchell een forsten lori afgebeeld.

Dus de lijnen met Mitchell zullen wel gekweekt worden maar of ze nog geheel zuiver zijn betwijfel ik.

Alleen de blauwere kopkleur van de forsten is het enige verschil, dus mitchells met een blauwe aanslag in de kop zijnniet zuiver.

Groeten Ruud


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2017-02-21 - 15:41:32 send message to Daniel

De vermenging met Forsten hoeft geen groot probleem te zijn als je er goed mee omgaat. Wat me meer zorgen baart is dat er in de populatie in gevangenschap PBFD rondgaat.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-02-21 - 16:14:18 send message to Picolet

Lories met PFBD herstellen vaak van dit virus, dus ze komen weer goed in de veren.

Echter ze blijven wel besmettelijk voor hun nakomelingen en soortgenoten.

Groeten Ruud


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2017-02-21 - 21:10:43 send message to rupicola

quote: De vermenging met Forsten hoeft geen groot probleem te zijn als je er goed mee omgaat.


Genetische 'vervuiling' blijft generaties lang traceerbaar en genetische zuiverheid vormt een criterium ten aanzien van eventuele her-introducering in oorspronkelijke leefgebieden.

Het lijkt me mede om deze reden beslist af te raden om eventueel nog aanwezige raszuivere mitchellii hier in Europa met forsteni te kruisen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2017-02-21 - 21:14:46 send message to rupicola

Vroeguh, kwam ik op de grote beurzen nog wel eens raketstaartparkieten Prioniturus tegen.

Inmiddels is het vele jaren geleden dat ik ze voor het laatst heb gezien.
Weet iemand of ze hier nog worden gehouden?


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2017-02-21 - 21:47:46 send message to dundieje

Zou het aan onze bewustwording kunnen liggen,dat niet elke soort geschikt is om in gevangenschap te houden??


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2017-02-21 - 22:50:25 send message to Daniel

quote
Genetische 'vervuiling' blijft generaties lang traceerbaar en genetische zuiverheid vormt een criterium ten aanzien van eventuele her-introducering in oorspronkelijke leefgebieden.

Het lijkt me mede om deze reden beslist af te raden om eventueel nog aanwezige raszuivere mitchellii hier in Europa met forsteni te kruisen.


Het probleem is dat de populatie niet al te groot is (40 - 50 vogels in Europa misschien iets meer), er PBFD in de populatie zit en dat de hybridisering gaat over 2 zeer verwante (onder)soorten. Hoe ecologisch verschillen de 2? Als die verschillen klein zijn hoeft de hybridisering geen groot probleem te zijn. Verder moet je werken met wat je hebt en in dit geval lijkt me het behouden van een genetisch diversiteit en een ziekte-vrije populatie belangrijker dan kijken naar zuiverheid. Natuurlijk moet je dan wel er voor zorgen dat je niet opnieuw forsteni inkruist, maar ik zou bestaande hybrides niet uitsluiten.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-02-22 - 12:11:12 send message to Picolet

Hans, waarschijnlijk niet, ze werden maar in kleine aantallen ingevoerd.

Ik heb wel een mooi filmpje gevonden waar de staart mooi in beeld is.


https://youtu.be/aOMfLrPKHSk

Groeten Ruud


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-02-22 - 12:35:01 send message to Picolet

Op de vraag of het aan onze bewustwording ligt en welke keuze men maakt welke soorten we willen houden.

Naar mijn eigen ervaring kan ik alleen maar zeggen dat we vaak iets aparts en zeldzaams willen hebben, zonder er goed over na te denken. In de tijd dat er nog grote importen binnen kwamen uit Azië en Zuid-Amerika bij Borgstein in Wamel ging er naar toe zonder te weten waar ik mee naar huis ging.

Hier zaten destijds echt de mooiste soorten vogels te kus en te keur, behoorlijk aan de prijs, maar in verhouding met de prijzen van nu niet meer te vergelijken.

Zo kocht ik een keer Zwart gele breedbekken, een prachtig vogeltje, zeer moeilijk houdbaar, maar wellicht door enige zelfoverschatting gedacht dat het mij wel zou lukken om ze in leven te houden en er wellicht mee kon kweken.

Nog geen week later dood, en een duur experiment gehad.

Waarom ze toch kopen met de wetenschap dat het eigenlijk onmogelijk is om ze in leven te houden?

Wellicht om iets te willen wat een ander niet heeft en als eerste er mee willen kweken.

De vogels zijn van dit gedrag van vogelliefhebbers de dupe, als ze worden verkocht worden er weer nieuwe besteld, en ja ik heb veel soorten uit de import aangeschaft en verloren.

Gelukkig ook met veel soorten gekweekt.

Hierbij een filmpje van deze mooie breedbekken, ook het geluid is prachtig.

https://youtu.be/McaAY0u2jxc

Groeten Ruud



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede