Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Verdwenen soorten uit de vogelcollecties Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-02-22 - 12:35:04 send message to Picolet

Op de vraag of het aan onze bewustwording ligt en welke keuze men maakt welke soorten we willen houden.

Naar mijn eigen ervaring kan ik alleen maar zeggen dat we vaak iets aparts en zeldzaams willen hebben, zonder er goed over na te denken. In de tijd dat er nog grote importen binnen kwamen uit Azië en Zuid-Amerika bij Borgstein in Wamel ging er naar toe zonder te weten waar ik mee naar huis ging.

Hier zaten destijds echt de mooiste soorten vogels te kus en te keur, behoorlijk aan de prijs, maar in verhouding met de prijzen van nu niet meer te vergelijken.

Zo kocht ik een keer Zwart gele breedbekken, een prachtig vogeltje, zeer moeilijk houdbaar, maar wellicht door enige zelfoverschatting gedacht dat het mij wel zou lukken om ze in leven te houden en er wellicht mee kon kweken.

Nog geen week later dood, en een duur experiment gehad.

Waarom ze toch kopen met de wetenschap dat het eigenlijk onmogelijk is om ze in leven te houden?

Wellicht om iets te willen wat een ander niet heeft en als eerste er mee willen kweken.

De vogels zijn van dit gedrag van vogelliefhebbers de dupe, als ze worden verkocht worden er weer nieuwe besteld, en ja ik heb veel soorten uit de import aangeschaft en verloren.

Gelukkig ook met veel soorten gekweekt.

Hierbij een filmpje van deze mooie breedbekken, ook het geluid is prachtig.

https://youtu.be/McaAY0u2jxc

Groeten Ruud


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-02-22 - 12:57:17 send message to Picolet

Hierbij nog een koppel met een jonge vogel,

Echt prachtige vogels

https://youtu.be/NkgMDRovvYs

Ruud


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-02-22 - 16:18:44 send message to Picolet

Ook de groene breedbek werd zelden ingevoerd, een prachtige vogel, maar er is nog niet mee gekweekt.

Hij was verdwenen uit de collecties, door de importstop en het H5N1 virus in Azië

Echter tot mijn verbazing zijn er vorig jaar en dit jaar verschillende paren aangeboden.

Op het eerste filmpje een pop met nestjongen
https://youtu.be/FeVoZzyE7gg

Op het tweede een mannetje

https://youtu.be/pd-WXyAX6CE

Ruud


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2017-02-22 - 21:47:53 send message to dundieje

Heel erkenbaar Picolet,
Zelf ben ik ook van de generatie die heel veel moois binnen heb zien komen.
We woonde vrij dicht bij een importeur waar ik met vaste regelmaat langs ging.
Mischien maar goed dat ik in die tijd niet meer te besteden had dan het geld van de krantewijk.
Toch kon ik de verlijding niet weerstaan bij het zien van de kolibri's.
Hoewel geen zwakke vogels,zijn ze uiteindelijk toch niet te behouden in avicultuur.

Misschien zouden we de "moeilijke soorten" op een wetenschappelijk manier moeten houden.
Waarmee ik bedoel dat men met 1 of 2 soorten onder Optimale omstandigheden tot nakweek tracht te komen.
En daarmee verder gaat om een gezond bestand in avicultuur op te bouwen.


Mp vd Sande
Website Member
Posts :158

Website Member
2017-02-23 - 12:08:22 send message to Mp vd Sande

Het is zkr zonde dat de bijzondere soorten langzaam aan verdwijnen.
Maar in de loriwereld word het alleen maar meer met bepaalde soorten.
En daarkomt bij dat er veel aan het geld word gedacht en niet aan de soort ervan.
En terugkomende op de mitchellori die zijn er toch meer als je denkt maar die zitten bij kwekers die je niet hoort en het zelf stil houden.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2017-02-23 - 15:17:01 send message to rupicola

quote: zitten bij kwekers die je niet hoort en het zelf stil houden.

Dit fenomeen is uiteraard niet nieuw, maar lijkt in toenemende mate plaats te vinden.

Complete collecties verdwijnen 'achter de schermen' en liefhebbers nemen afstand van elke betrokkenheid bij vereniging/bond/TT en gerelateerde internetactiviteiten.



n.b. uiteraard speelt diefstalgevoeligheid ook een niet onaanzienlijke rol, maar dergelijke zaken mogen ook worden bijgeschreven als neveneffect van overregulering, de jarenlange 'aanlooptijd' en daarmee buitenproportionele factor onzekerheid ten aanzien van nieuwe wet- en regelgeving voor zowel de korte als ook de langere termijn.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-02-24 - 12:51:32 send message to Picolet

Met het verdwijnen van de soorten cq de ondersoorten is er nu dan de tendens dat er nog puur op soort gekweekt wordt.

Dus als voorbeeld de Roodflank Lori charmosyna placentis placentis , de nominaat en de ondersoort c.p. Subplancis de groenstuit, en de c.p.ornatus de prachtroodflank met diepblauwe stuit worden deze nu gekweekt als een mix van deze drie ondersoorten en aangeboden als Roodflank Lori charmosyna Placentis?
Natuurlijk is het voordeel dat de bloedlijnen in de breedte worden uitgebreid, alleen is de soort niiet meer zuiver.

Is de roodstuit lori charmosyna rubronotata nog wel aanwezig?

Groeten Ruud


lorius
Website Member
Posts :53

Website Member
2017-03-06 - 15:07:43 send message to lorius

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hans, ik ben het met je eens dat we moeten oppassen met het kruisen van (onder)soorten. Ze worden procentueel gezien nooit meer raszuiver.
Helaas willen we in avicultuur niet altijd zuiver fokken en worden er allerhande argumenten aangehaald om het te verdedigen. Ik ben er tegen. Als er in avicultuur een soort verdwijnt dan is dat maar zo. We hebben er al zo veel zien wegvallen en een groot aantal heeft naar mijn mening geen levensvatbare status meer. Ik zou een hele opsomming kunnen geven van alleen maar lori's die we niet meer hebben of die uiterst schaars zijn.
Ruud, als er meer mensen waren geweest zoals jij die met volle toewijding verschillende moeilijke soorten tot succesvol kweken hadden gebracht, dan hadden er nog verschillend mooie soorten in onze volières rond gevlogen.
Zelf heb ik nog heel lang geprobeerd om de charmosyna rubronotata te kweken maar op een gegeven moment heb ik door gebrek aan bloedlijnen moeten opgeven. Mijn laatste vogels zijn naar een kweker in Duitsland gegaan en toegevoegd aan zijn bestand van 3 paren. Hij kweekt er nog steeds mee.

Johnny


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2017-03-07 - 12:47:11 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Natuurlijk is het zuiver houden van de soort belangrijk, maar hoe ver kun je gaan met de bloedlijnen, is het zoals ik als voorbeeld aangegeven heb met de Roodflank lori beter om de drie ondersoorten apart te kweken met een smalle basis en er genetische verzwakking ontstaat, of de drie soorten samen te voegen waardoor er weer extra bloedlijnen zijn met een goede basis om de soort in de toekomst te behouden als Charmosyna placentis zonder ondersoort vermelding?

Iets anders,

Jaren geleden is de Diadeem Lori ingevoerd, in zo een grote aantallen dat deze soort bijna verdwenen is in het wild.

Wat is hier nu van over, de soort was zeer agressief en wellicht achteraf onhoudbaar binnen de avicultuur.

Groeten Ruud


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-03-07 - 14:38:56 send message to henkdelaat

Ik ben geen kenner van de Lorrie soorten maar zie bij ATC in Loon op Zand (ik kom daar zelden)wel eens hele mooie Lorrie soorten zitten die je niet in de advertenties op MP of VA of VMP ziet staan.

Misschien iets voor jullie om er eens te gaan kijken.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-03-07 - 23:42:58 send message to Rik

In zijn algemeenheid is het ontzettend jammer dat veel vogelsoorten uitsterven in de vogelhouderij. Soms ook volkomen onnodig.

Kijk maar naar de panama-geelvoorhoofd amazone (amazona ochrocephala panamensis).

Een prachtige vogelsoort: WEG!



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 144 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede