Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Mijn dubbele geelkopjes 2017 Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Mijn dubbele geelkopjes 2017
Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-05-04 - 23:49:36 send message to Antonia

In februari het blok geplaatsten gevuld. Dat ging met groot plezier voor de vogels
https://youtu.be/R_gP3SrcZ20

Langzaam maar zeker kregen ze steeds meer behoefte om in het blok bezig te zijn en te paren. Dat laatste had tussendoor even een noodstop omdat het mannetje na een aanvaring met een ara een gewonde poot had, dus namen ze een weekje pauze :P
https://youtu.be/7UbTd6kHl8I

Vandaag was het dan zover.....het eerste ei is gelegd happy :) Meteen erna kwam het popje er even uit en dook het mannetje erin om het ei te bedekken.
https://youtu.be/gd-0k0w9ZtQ

Het popje ging er kort nadat weer op liggen..


gerbend
Website Member
Posts :99

Website Member
2017-05-05 - 13:11:22 send message to gerbend

Tof! Nu maar hopen ☺️


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-05-06 - 12:19:22 send message to Antonia

Het eerste ei is stuk gegaan.
Het mannetje deed ook veel graven, misschien teveel snippers erin ??
Ik heb er iig wat uitgehaald, op naar ei twee...


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2017-05-08 - 11:10:36 send message to Sam&dave

Misschien een idee om het volgende ei even 2 dagen weg te halen en te vervangen voor een kunststof ei. Dan kan die graven wat tie wil maar gaat het ei niet kapot. Dan even wachten tot het 3e ei er is. Dan liggen er dus 2. Zodra de pop begint te broeden de eieren weer wisselen.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-05-08 - 13:05:05 send message to Antonia

Jaa maar dat is het, het popje bleef er al netjes op zitten meteen. Ik denk dat het mannetje iets te goed zijn best doet. Hij wil ook opeens proberen te fozen in het blok, dat gaat 'm niet worden...


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-05-08 - 21:21:08 send message to henkdelaat

Antonia,

Ik merkte dat mijn papegaaien ook steeds graven als er beukensnippers in het blok lagen,ben toen over gestapt op wilgenhout.

Takken die een dikte hebben van een duim of vinger die plat slaan zodat ze splijten en dan in stukken knippen van +/_ 6 cm en die een flinke laag in de nestkast doen.
Die knagen ze zelf wel fijn en het bevordert de broed drift en het graven was afgelopen.
Heb nu altijd een mooie bodem bedekking met een nestholte erin.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-05-08 - 23:15:56 send message to Antonia

Dank voor de tip Henk

Vorig jaar hadden ze alleen beukensnippers en deed hij het niet. Nu had ik ze idd naast de snippers ook wat wilgentakjes gegeven.
Zou ik ze nog wat bijgeven ? Ik heb nog 2 takken in water staan dus nog lekker vers.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-05-09 - 00:48:15 send message to Antonia

Tweede ei is foetsie, niks van terug kunnen vinden.
Toch krijgen ze elke week een klein beetje extra kalk door hun eitje, dus een tekort lijkt me sterk.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-05-09 - 21:50:23 send message to henkdelaat

Antonia,

Ik doe in al mijn papegaaien nestkasten alleen de hierboven genoemde wilgen takken met een handvol gedroogde shag(dit is tegen bloedluis)de wilgen takken zorgen dat het vochtgehalte op peil blijft.

Beuken snippers zijn scherp en die veroorzaken vaak beschadiging aan de eieren.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-05-09 - 21:58:32 send message to Antonia

Okee thanks


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-05-11 - 21:49:34 send message to Antonia

Eind van de middag even gekeken of het derde ei er al was, omdat het popje op het nest bleef zitten.....lag ze op een kapot half ei sad :(


jeffke kweker
Website Member
Posts :239

Website Member
2017-05-12 - 01:38:37 send message to jeffke kweker

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De dubbele geelkop is een cités vogel moet je de cités ringen voor de jongen hebben


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-05-12 - 12:45:13 send message to Antonia

Dat weet ik wel, maar daar gaat dit topic niet over wink ;)
Voorlopig zie ik geen jongen komen :P


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2017-05-12 - 14:56:02 send message to Sam&dave

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Inderdaad, zo off topic dit. Heb zelf ook dubbel geelkoppen gehad. Uiteraard cites vogels.
Maar ik zou toch de kunsstof eieren gaan halen en die vervangen. Bevruchtte eieren blijven 12 dagen goed. Dus gewoon eieren direct na het leggen vervangen voor de kunststof eieren. Zodra de pop uitgelegd is en je op de camera ziet dat ze rustig op de kunststof eieren zit te broeden de eitjes vervangen. als je ze hebt liggen misschien alsnog in het nest leggen. Een rondje broeden op kunststof eieren kan geen kwaad. Kunnen ze leren om rustig met de eieren om te gaan. Ik ben er van overtuigd dat iedere broedronde een leerproces is. Bij mijn caiques had ik een koppel die het echt heel slecht deden. Eieren op de bodem leggen en kapot maken. Nu, na 5 rondes en 2 jaar wachten is er eindelijk 1 jong. Het is misschien schraal maar bij het 4e nest liet het koppel 2 jongen verhongeren na 10 dagen, bij het 3e nest broedde ze de eieren uit maar bleven de jongen slechts 2 dagen leven. Bij het 2e nest broedde ze zo'n 14 tot 16 dagen en liet de eieren voor wat het was. Bij het eerste nest lagen de eieren op de bodem (1 kapot, 2 heel) steeds legde ik de eieren terug. Dus ja, al doende leren ze echt wel. Zijn wel caiques maar ik denk dat het ook voor deze amazones opgaat!


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-05-12 - 16:37:22 send message to Antonia

Dank voor je reactie. Ik dacht er idd ook aan om voor het volgend seizoen te zorgen dat ik nep eieren heb.
Vorig jaar ging het zooo voorbeeldig, al waren de eieren onbevrucht, maar toch.
Het mannetje was heel lief en zorgzaam. Stuurde haar zelfs terug als ie vond dat ze te lang aan t eten was.


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2017-05-12 - 17:12:03 send message to Sam&dave

Jammer, jammer, had het je gegund.
Misschien later deze zomer nog een rondje. Het kan zo maar gebeuren omdat ze er vroeg bij zijn dit jaar. Ook omdat ze nu nog niet gebroed heeft.
Zou die eieren maar alvast bestellen. Wat ik zelf nog wel een doe is een week of 6 schraal voeren (zijn kooivogels) en hierna opeens 3/4 fruit, veel groenten spinazie, bladsla en gerapte wortel appel rozijnen aanbieden gemengd met een deel eivoer en 1/4 zaad. Lijkt of vogels blij hiervan worden en eerder in broedstemming geraken.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 175 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede