Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > JONG PRIL GELUK Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : JONG PRIL GELUK
Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-25 - 14:06:14 send message to Jacqueline

happy :)happy :)


Wil de forum lezers dit toch niet onthouden.




Kwekers kennen dit wel, maar heel veel liefhebbers die een huiskamer vogel hebben zullen dit niet gezien hebben toen hun gaaitje/ara nog een baby was en bij de ouders lag.
Let op de kleur mooi roze, en een lekker gevuld kropje, oogjes nog dicht, klein weekje wachten en ze gaan open.
Dit is een baby Ara Maracana, voor de kwekers, let op de verse snippers in het blok, de Maracana staat niet bekend dat hij erg geduldig is, en om dat te ondervangen krijgen ze wilgen takjes, walnoten takjes om tijdens het broeden en warm houden van de baby's toch wat te doen te hebben, en zoals je ziet, ze maken er echt snippers van, ook tijdens het broeden neemt de pop de takjes om te knagen, en de man helpt daar ook aan mee.
Geen kapotte eitjes of gepikte baby's, voorzorgsmaatregelen nemen om dit te voorkomen met de maracana is wel aan te raden.
Jong en pril geluk in spe'.

wink ;)

Peter.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2004-12-25 - 16:52:03 send message to Dennis Fr.

geweldig om te zien.blijft indd altijd weer leuk om te zien.

Groeten Dennis


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-25 - 21:30:46 send message to oranjekuif

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Blijft inderdaad een mooi gezicht,als knaag mogelijkheid breng ik altijd wilgenhout in het broedblok aan zodat de broedende vogels wat afleiding hebben(jongen als ze wat groter zijn ook.
Nest materiaal bestaat uit krullen gemengd met boshumus (luchtvochtigheid,ongedierte(dierlijke eiwitten) Afmetingen nestblok (die ik gebruik) ; Lengte vogel(van kop tot kont,dus geen staart) is diameter broedblok,maar dit is natuurlijk maar indicatie.
Wat mij(in het algemeen) wel opvalt is dat men zon grote bodemoppervlaktes gebruikt bv meyer 25 maal 25 cm ,caiques 35 maal 35,
het lijkt mij dat de vogels zich in zon grote blokken zich helemaal niet veilig voelen,en dan ook niet snel tot broeden over zullen gaan.
Maar misschien zijn daar andere meningen over?



# jonge amazones plusminus 3 weken oud ,ogen net open(dus net geringd ,of moeten nog geringd worden)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-25 - 21:57:28 send message to Jacqueline

happy :)

Oppervlakte van het broedblok voor de Maracana's is 60 cm bij 60 cm en 80 cm hoog.
De Maracana's zijn tussen de 32/35 cm groot.
Door de ruimte die ze hebben in het blok blijven wel de staartveren mooi intact/recht.
Mij is niet gebleken dat ze zich niet veilig voelen in het blok, hebben ze nu toch al zo'n jaartje of 7, en kweekresultaten zijn goed.
Bodembedekking bestaat uit groffe houtkrullen vermengd met wat ze krijgen aan verse knaag takjes.
Boshumus is mij bekend maar gebruik het niet (schimmelvorming is mogelijk), draai maar eens in het bos een hoop bladeren om, je ziet volop witte schimmelsporen, en dat houd ik liever uit de broedblokken.
Plus een groot gedeelte van het micro organisme in boshumus blijft niet leven, mede door het zuur van de ontlasting en geeft alleen maar stank (rottingsproces) en risico op ademhalingsproblemen.
Dierlijke eiwitten komen met het voer van de ouders mee.
Maar zoveel kwekers zoveel verschillende methode's.

wink ;)

Peter.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-26 - 10:54:38 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)happy :)

Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met schimmelvorming in blok,meer,, stankoverlast,, weet ik niet want kan het niet vergelijken
In het algemeen grote nesten 3 a 4 jongen waarvan er hooguit het kleinste jong (4 de)dood gaat,pas na 5 a 6 weken ga ik een gedeelte van het nestmateriaal verversen(in natuur gebeurd dit dus niet,en is misschien ook niet nodig)
Ik pak niet de bovenste laag van boshumus,haal eerst plusminus 10 cm weg.
Maar er zijn inderdaad vele wegen die naar Rome leiden.

p.s (intresse) Peter ,welke dierlijke eiwitten,voeg jij toe aan eivoer?
Bij mij alleen dierlijke eiwitten door eieren van zelf maken (aves)eivoer,uit boshumus en wat ze zelf buiten vinden op bodem of in verstrekte takken




Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-26 - 12:02:41 send message to Jacqueline

happy :)

Schimmelsporen gaan heel ver en diep, het is niet voor niets dat in de championkwekerijen deze boshumus gebruikt word nadat ze helemaal schimmeldood is gemaakt (gestoomd).

Plus dat de baby's regelmatig de bodem zelf omwoelen om een verse laag boven te krijgen, door het drogingsproces van de humus krijg je meer stof dan nodig is.
Wat ook de frisse lucht in het blok niet ten goede komt, blijft best lang hangen voordat het weer neerslaat op de bodem en vogels.


Eivoer met dierlijke eiwitten.

We voeren, buiten wat ze krijgen uit de natuur zoals verse takken met blad, zachtvoermix van Zagers, voor alle parkiet en papegaaiachtigen.
Hier zit onder andere in gedroogde insecten, zoetwatergarnalen, honing enz.
Diverse kruiden zoals, weegbreeblad,herderstasje,paardebloemblad enz..
Een zeer compleet zachvoermix wat goed voldoet, en ook verstrekt word aan vrucht en insecten eters als hoofd maaltijd.
Het ruikt heel lekker en word heel goed opgenomen.

Je kunt het niet vergelijken met universeel voer, wat ook wel door sommige kwekers gegeven word maar daar krijg je een rare ontlasting van en stinkt, lijkt meer op diaree.

wink ;)

Peter.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-26 - 21:25:20 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Misschien intressant voor een forumdiscussie
Wat denk je dat er in allemaal zit in het nest van een holenbroeder?
Een schimmel is niet bij voorbaat slecht,vroeger werd b.v antibiotica geproduceerd door bepaalde schimmels.
Ik denk maar zo;waar ze in de natuur tegenkunnen,moeten ze bij mij in de kooi ook tegen kunnen(natuurlijke selectie in het klein)
Als ik na moet denken over wat ,overal in kan zitten mag ik ze niks meer geven B.V Takken kunnen besmet zijn met allerlei ziektes en wormen uit het wild(ontlasting cultuurvogels)bessen en rozenbottels kunnen besmet zijn met wormen etc,open volieres----Besmettingsgevaar etc,etc,maar welzijn is ook belangrijk!!
Trouwens ,volgens mij is de voedingsbodem voor champignons,gestoomde paardemest(misschien weet een forum lezer dit zeker)(bij de champignon kweker waar ik ben geweest wel)
Wat droog en stoffig betrefd:wat is er droger en stoffiger (van begin af aan)dan houtkrullen/zaagselmeel ,is juist de reden dat ik boshumus toevoeg(meng)
Weet iemand wat de voedingswaarde is van gevriesdroogde insecten of garnalen?
Volgens mij(wat ik gelezen heb)bijna nihil,wordt toegevoegd door fabrikanten omdat mensen dit willen zien,net als b.v gedroogde vruchten
(gevriesdroogte insecten en garnalen bevatten een hoog asgehalte,en het eiwit chitine wat voor vogels onverteerbaar is.
Ik ben niet stellig overtuigd van deze punten maar noem ze ter discussie!wink ;)wink ;)wink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-26 - 23:52:09 send message to Jacqueline

happy :)

Zoals al eerder gememoreerd, zoveel kwekers, zoveel methode's.

wink ;)
Peter.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-12-28 - 00:46:39 send message to tonnl

Ik ben ook voor de zo natuurlijk mogelijke methode. Mijn vogels buiten zitten voor een deel onoverdekt, allerlei "wilde' vogels komen regelmatig op visite.
Net als de mens kunnen vogels volgens mij ook weerstand opbouwen tegen natuurlijke schadelijke organismen.

Als ik boshumus zou gebruiken (ik heb geen kromsnavels.mijn vogels bouwen wel nesten happy :)) zou ik het denk eerst ontsmeten door het een tijdje in de magnetron te verhitten.
Ton.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 206 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede