Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Wildkleur versus mutaties Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Wildkleur versus mutaties
Eabe
Website Member
Posts :20

Website Member
2017-10-14 - 11:23:50 send message to Eabe

Nou ben ik alweer een tijdje uit het vogelwereldje en ben van plan weer te beginnen. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor de zuivere wildkleur ipv mutaties/toverballen.
Ook nu ga ik met wildkleur aan de slag (welke parkiet nog onbekend).
Maar nu wordt ik van meerdere kanten bijna uitgelachen omdat ik wildkleur wil houden (met mijn idee voor behoud)ipv mutaties....Want daar is geld te verdienen......is dit nu tegenwoordig de norm? Dat houden van vogels meer gaat over winst dan over het behouden van de zuivere vorm voor de toekomst? Of ligt het aan mij...


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2017-10-14 - 13:51:00 send message to P.Rooth

ligt niet aan jou Eabe je moet gewoon dat doen waar jezelf het meest van houd .
Wil je wildkleuren is daar toch niks mis mee !
Geld verdienen aan mutaties is geen hobby maar ook ik heb meer mutaties dan wildkleuren gewoon omdat ik dat mooi en interessant vind wat er uit bepaalde wildkleuren die split voor een mutatie zijn dat ook gebeuren zal .
Daar hoor je minder mensen over dat ze wel een split dit of dat gekocht hebben maar dat er niet uitkomt omdat de verkoper meer gericht is op geld kweken .
Wat je ook wil aanschaffen wildkleur of mutant blijf opletten dat het formaat goed is want ook in wildkleuren komen erg kleine vogels voor .

Veel succes

Paul


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-10-14 - 15:02:43 send message to henkdelaat

Eabe,

Ook succes met je cursus voor keurmeester van de NBVV.

Heb gehoord dat je dan ook bepaalde tijd met soorten gekweekt moet hebben en goede resultaten op TT's moet hebben gehad,klopt dat??


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2017-10-14 - 15:23:23 send message to marc1

Oneens..er zijn naar mijn idee genoeg mooiere mutanten dan de wildvorm.
De pest van mutanten is alleen dat het gelukszoekers trekt die denken rijk te worden van vogels..
Persoonlijk heb ik het daar niet zo op.
Liefde en passie voor je vogels, wildkleur of mutant zou de drijfveer moeten zijn..


Eabe
Website Member
Posts :20

Website Member
2017-10-14 - 15:34:00 send message to Eabe

Henk de laat,

Klopt, je moet de ervaring en kennis hebben van de soort waarvoor je de cursus doet. Minimale kennis van de soorten is een pre denk ik.


Eabe
Website Member
Posts :20

Website Member
2017-10-15 - 11:07:34 send message to Eabe

Marc1,
Klopt dat er hele mooie mutaties zijn maar dat is ook niet mijn probleem als je het zo wilt noemen.
Wat mij opvalt is dat ik van diverse kanten wordt geadviseerd om mutaties te nemen want die leveren geld op.....En dat is nu net niet mijn uitgangspunt bij het houden van kromsnavels.


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2017-10-15 - 13:02:30 send message to gerrit1950

Elk moet uitmaken om welke reden hij een bepaalde soort kweekt. Hobby? Geldgewin? uitdaging? ... maar hou vooral dieren die je zelf graag ziet, dat alleen is al een motivatie.


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2017-10-15 - 14:16:50 send message to Wim B

Aebe, neem gewoon de vogels die jij leuk vindt en waar je interesse naar uitgaat. Niks mis mee dat je een duidelijke voorkeur hebt voor de wildkleur.


Eabe
Website Member
Posts :20

Website Member
2017-10-18 - 22:07:13 send message to Eabe

Ik wil mijzelf weer toeleggen op de oranje buik bonte boer. Maar dan uitsluitend met jonge vogels beginnen en zelf laten koppelen. Duurt langer voordat je mss kan kweken maar dat geeft niet.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-10-26 - 00:08:28 send message to Rik

Mijn voorkeur heeft wel om wat waardevollere vogels te kweken. Met goedkope wildkleuren wordt vaak omgegaan alsof het aardappelen zijn.

Met poicephalussen en pionussen heb je gelukkig geen last van de 'mutatie-discussie'. Mutaties hiervan worden in Nederland niet aangeboden.


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2017-10-26 - 09:08:17 send message to marc1

Eens Rik, veel vogelsoorten en mutaties zijn modeverschijnselen en dat is vaak gekoppelt aan waarde.

Toch kan ik nog steeds genieten van een mooie wildkleur forpus...of een mooie wildkelur pruimkop
En een dergelijke vogel proberen aan te schaffen om formaat, kleur of soms zelfs karakter te verbeteren


Eabe
Website Member
Posts :20

Website Member
2017-10-29 - 10:25:21 send message to Eabe

Snap waarom men mutaties houdt/kweekt. Vaak mooie kleuren en ook speelt het financieele plaatje mee.....jammer genoeg.
Maar als je uitsluitend wildkleur houdt wordt je bijna voor gek versleten want deze leveren toch niets op.....en dat vindt ik jammer. Probeer bv maar eens een echte mooie wildkleur roodrug te vinden....
Het lijkt weleens dat je alleen serieus met kromsnavels kan bezig zijn als je mutaties in het hok hebt. Wildkleur is minderwaardig en dat vindt ik jammer. Geloof mij ik vindt sommige mutaties ook prachtig....maar hecht een grotere waarde aan behoudt van de natuurvorm en wildkleur en om die reden lijkt het wel of men je dan niet serieus neemt.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2017-10-29 - 14:00:39 send message to P.Rooth

Eabe sommige mensen kweken liever geld . Wildkleur is mooi en net wat je aangeeft kostenplaatje is wat anders maar daar gaat het niet om is wat je mooi vind en laat ze maar kletsen .

Voorbeeldje wil ik ook geven Grasparkiet in de chte wildvorm waar vind je die ?
Zou ze wel willen maar wat ik tot nu tie tegengekomen ben zijn niet de wildvorm vogels die ik 45 jaar geleden had dus blijf ik zoeken


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2017-10-29 - 14:15:36 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote: Het lijkt weleens dat je alleen serieus met kromsnavels kan bezig zijn als je mutaties in het hok hebt einde quote.

Dit is uiteraard een kwestie van interpretatie en bovendien een gevolg van marktwerking, vraag en aanbod dus.

Toch zie je de laatste paar jaar steeds meer signalen van een kentering:

Om te beginnen is mutatie kweek, zeker als het om financiële redenen wordt uitgevoerd, niets meer en minder dan een soort piramidespel, waarbij het overgrote deel van de deelnemers dus tamelijk bedrogen uitkomt. Uitzonderingen bevestigen uiteraard immer de regel.
Daarnaast gaat het instant houden van een mutatie, de fraaie termen als stamopbouw, lijnteelt ten spijt, altijd gepaard met inteelt.
Hoewel bij vogels (nog) niet het geval zie je elders in de dierhouderij - en niet geheel zonder reden- een verbod op inteelt!
In de natuur zijn diverse 'systemen' te vinden om inteelt de kop in te drukken en ook met die kennis in gedachten kun je je dus afvragen hoe het zit met de genetische gezondheid van mutatiebestanden.

In de loop der tijd zijn als gevolg van (te) snel najagen van resultaat c.q. financieel gewin bij diverse soorten de fokzuivere wildkleur dieren schaars geworden. Doorgaans vormen dergelijke dieren echter een niet geheel onbelangrijke genetische basis van een fokbestand (outcross paringen), waar vroeg of laat vraag naar ontstaat. Wat schaars is stijgt als gevolg van marktwerking vanzelf in prijs en inmiddels zie je hier en daar dan ook dat fokzuivere wildkleur dieren al duurder zijn geworden dan de kostbare mutaties van weleer.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 256 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede